Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Paramesotriton laoensis

Robkeulers

dat zou zomaar eens kunnen.. Zoveel bronnen van nk laoensis zijn er nou ook weer niet he!

Wouter

Rob die rode ziet er apart uit? Ik heb vorig jaar alle nk in Duitsland bij de kweker gezien maar ik kan me niet herinneren dat er zulke rode bij zaten. Is die altijd zo rood? Dat word een heel apart beest later dan!

Robkeulers

Bij het morphen zijn ze rood-achtig Wouter!

Dat kleurt naderhand gewoon naar geel. Dit dier is dus gewoon wat jonger dan de rest.. Ze komen van de Duitse kweker inderdaad waar jij ook bent geweest neem ik aan..

Harry

hoi rob, vandaag ga ik mijn dieren ophalen bij paul bachhausen. Hoe vaak ververs je deze bak?
Ik heb een bak gemaakt met in het midden grint en links en rechts water. Ik pomp dan het water van het linker deel nar het rechter deel zodat ik als alles goed ik de bak nauwelijks hoef te verschonen. Eten ze rode mug van keukenrol af??

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Mark

Hoi Harry, ik heb mijn dieren nu al 1.5 jaar in een vergelijkbare setup zitten, en het werkt prima. Paul verschoont zijn dieren ontzettend vaak, maar dat is naar mijn mening niet nodig, ik doe het slechts eens in de 4-5 weken. Ik voer ze alleen met stofkrekeltjes die net gevoerd zijn met wortel en bepoederd met calciumpreparaat. Ter afwisseling krijgen ze soms ovenvisjes. Paul voert ze hoofdzakelijk met ovenvisjes. Zelf zou ik nooit voor muggenlarven gaan.

Het zijn overigens echt actieve jagers. Die toch wel een stuk harder groeien dan de meeste andere Paramesotriton soorten.

Robkeulers

Harry, ik heb eigenlijk hetzelfde verhaal als Mark, ik verschoon eens in de 3 weken ongeveer.

Mijn dieren eten stofkrekeltjes, springstaartjes en vooral ovenvisjes. Ook hierbij heb ik hetzelfde verhaal als Mark, het zijn echt actieve jagertjes, erg leuk om te zien.

Rode mug heb ik nooit geprobeerd, maar ik neem aan dat ze alles eten zolang er beweging in zit. Succes met je diertjes!

Hoe groot zijn jouw dieren nu Mark?

Mark

Ik heb ze net even voor je opgemeten. Ze zijn allemaal tussen de 9.4 en 10.3 cm, er zijn dus maar weinig verschillen iin groeisnelheid.

Harry

Mark zou jij als aanvulling op het door mij vertaalde artikel je ervaringen willen opschrijven van dit 1,5 jaar en heb je ze al in het water zitten?

(helaas moet ik nog even op mijn dieren wachten vanwege het weer is er niet te rijden naar duitsland)
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

alibombali

Post 'ns wat foto's van je Laosjes Mark...

Harry

Hier enkele foto's van de bak die ik voor laoensis morphs heb gemaakt.

Waterstand 3cm. In het midden een eiland van grind. Links en rechts water. Water uit de pomp gaat via slang over het land naar het rechter waterdeel. Verwarmingselement houdt alles op 22 garden. Bak is afgedekt om een hoge luchtvochtigheid te creeren.
Op het land een stuk kurkschors en dakpan met daarbovenop een stuk mos.
bebruikt is kraanwater met een snufje zout (voorkomt dat het water gaat stinken) In het water bronmos.

Deze setup ga ik volgend voorjaar ook voor mijn corsica's gebruiken, maar dan buiten onder de carport.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Harry

Dieren komen er zaterdag in dan ga ik ze ophalen bij Paul. Deze setup heeft veel voordelen. Het water en landdeel wordt zo voortdurend gefilterd. Mocht je larven in het waterdeel erbij willen houden, komen er geen larven of watervlooien in de pomp
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Harry

Vandaag bij Paul op visite geweest waar we heel vriendelijk werden ontvangen. Mijn 6 dieren opgehaald en deze zitten nu in hun verblijf

Hier een foto van de dieren
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Harry

En natuurlijk ook gelijk wat foto's gemaakt van de ouderbak en zijn nakweekdieren uit december 2007 die al 10 tot 14 cm zijn en afgelopen zomer het water ingingen

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Paul_b

Harry

Hi Paul I told the dutch of your succes breeding laoensis and posted some pictures of the visiting last saturday. Thank you fot visiting caudata.nl

harry and Pamela
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex