Welke salamanders in een 60 cm bak?

glenno

Zoals de vraag al zegt: Welke salamanders zou ik kunnen houden in een bak van 60*30*30?

Ik zou dan graag per soort willen weten hoe het terrarium eruit moet komen te zien.

Ik wil graag beginnen met een niet al te moeilijke soort waarvan ik misschien ook nog eens eitjes kan krijgen(hoeft niet perse).

Alvast bedankt!

capra hircus

Naar mijn mening is de beste salamander om mee te beginnen in een 60cm aquarium de Cynops Oriƫntalis (chinese vuurbuiksalamander).

Ze zijn ook niet de moeilijkste soort om te kweken.

Bekijk de caresheets op de site even, daar heb je het meeste aan.

decoen

ik zou ook gaan voor de cynops orientalis

glenno

Ok, zijn er nog andere soorten?

En hoe moet de bak eruit zien voor de vuurbuikjes?

decoen

je kan 1/3 land doen en 2/3 water of gewoon een stuk kurk (tekoop in reptielen speciaal zaak) en veel waterplantjes denk bv aan waterpest en andere voor de eitjes en vele schuilmogenlijkheden (stenen enzv........) ik zou wel voor een waterdiepte zorgen van 15TOT 25 cm 

mvg decoen

glenno

Ik heb even iets gemaakt met google sketchup.

Is dit misschien een idee en dan in dat land gedeelte een bloempot te maken waar ze onderwater in kunnen om zo de ruimte goed te benutten? Kan ik op dat landgedeelte ook planten planten of vinden ze dit niks?

Wat is een geschrikt aantal om mee te beginnen? 1.2.0 of 2.3.0?

glenno

Ik zie net dat het plaatje niet te openen is, maar i had iets gemaakt waarbij rechts een groot blok zit van 20 centimeter en de rest water.

decoen

Citaat van: glenno op december 24, 2008, 04:44:36 PM
Ik zie net dat het plaatje niet te openen is, maar i had iets gemaakt waarbij rechts een groot blok zit van 20 centimeter en de rest water.
ja ik denk dat het goed zal zijn  die bloempot is dan landdeel en als er vanonder een stukje uit is (geslagen) ook een handige schuilplaats

mvg

glenno

glenno

Kunnen er ook een paar Triturus Drobrogicussen in inplaats van die andere?

Hoeveel kunnen er dan in en moet het hetzelfde ingericht worden als voor de vuurbuikjes?

decoen

titrussen zijn al moeilijker te houden en in het geval zou ik voor t marmoratus of t carnifex t marmoratus blijft zijn eerste 2 jaar best aan land maar ik ben geen ervaren titrus houder dus weet ik het nie zo zeker
daarom denk en hoop ik dat andere leden mij zullen bevestigen en of verbeteren

mvg

glenno

Ok, bedankt. Dan wachten we daar ff op he ;)

Coen Deurloo

Triturus dobrogicus is een goede keus, maar zou je eerst niet even beslissen wat je precies zoekt in een salamander? Wil je overwegend water of toch voornamelijk land? Het is erg belangrijk om zoveel mogelijk vooronderzoek te doen voordat je een of meer salamanders wil gaan houden, hier ben je op de goed plaats ;) heb je de homepagina al bekeken? Hier wordt al veel uitgelegd.

glenno

Het lijkt mij wel leuk om een beetje half om half te doen, maar ik vind het moeilijk om goede plaatjes te vinden van bakken waar je Triturus Dobrogicus in kan houden.

De homepage heb ik al gelezen en heb hier al veel uitgehaald. Hebben jullie misschien nog plaatjes of links waar 60 cm bakken in staan?

Robkeulers

Ik sluit me aan bij Coen's verhaal, wat zoek je voor een dier? levend in het water of op het land?

Ik ben het helemaal niet eens met de stelling dat de Cynops orientalis de ideale beginnerssoort is. Hij wordt dan wel veel aangeboden, maar gekweekt wordt'ie niet zo veel. Waar baseren jullie op dat dit een van de gemakkelijkste soorten zou zijn?