eitjes c orientalis

decoen

hoi ik heb eitjes van mijn c orientalis en het is de eerste keer dat ik eitjes heb
dus vroeg ik me af als de larfjes uitkomen ondergaan ze dan hun metamorfoze in het water of op het land en moet je ze dan op het land houden gedurende een  bepaalde tijd 1MAAND TOT 3 jaar of .....

ik heb al info gezocht maar vindt dit praktisch nergens (dit zijn mijn eerste eitjes en ik wil het uiteraard zo goed mogelijk doen )

mvg decoen

DannyS

Gefeliciteerd met de eitjes :).
De metamorphose gebeurt in het water. Als je ziet dat ze morphen dan moet je er wel voor zorgen dat ze een landgedeelte opkunnen. Een stukje schors is al genoeg.

De andere vragen kan ik helaas niet met zekerheid beantwoorden, dus laat ik dat maar aan iemand anders over.

Wat nu belangrijk is, is dat je zorgt dat de komende ukkies genoeg te eten hebben. Jonge Daphnia (watervlooien) en artemia naupli (pas uitgekomen) komen eerst.

decoen

Citaat van: Danny Stammers op december 31, 2008, 01:46:38 AM
Gefeliciteerd met de eitjes :).
De metamorphose gebeurt in het water. Als je ziet dat ze morphen dan moet je er wel voor zorgen dat ze een landgedeelte opkunnen. Een stukje schors is al genoeg.

De andere vragen kan ik helaas niet met zekerheid beantwoorden, dus laat ik dat maar aan iemand anders over.

Wat nu belangrijk is, is dat je zorgt dat de komende ukkies genoeg te eten hebben. Jonge Daphnia (watervlooien) en artemia naupli (pas uitgekomen) komen eerst.

zeer bedankt voor de goede info
ik ben al een heel stuk vooruit geholpen

Harry

apart dat we voor deze veel gehouden soort geen caresheet hebben staan op de site.

Kijk in iedergeval even naar het artikel opkweken van salamanderlarven.
opkweken van salamanderlarven

De methode die bij mij de minste uitval geeft is opkweken niet kouder dan 20 graden. De eerste 3 weken in een plastic kratje met in alle 4 de hoekjes een handje fijn aquariumzand en met een rietje (zuigen) de kleinste tubifex voeren dagelijks maar niet teveel. Dan 1x per week het geheel goed verschonen. Ik gebruik een mengsel van kraanwater met vijver of aquariumwater. Na 3 weken eten de dieren rode muggelarven en zet ik ze over in een aquarium als dat van de ouders. (met drijfplantjes of kurkschors voor de metamorfose. Na de metamorfose kun je de dieren als ze het land opgaan in een aquaterrarium zetten met 1cm water en een landdeel van zand en wat turfblokjes. Dan voer ik op keukenrol tubifex of rode mug. Op tubifex groeiden ze bij mij altijd het snelste.

Veel liefhebbers laten ook gewoon de eieren in de bak van de ouders en daarin overleven ook genoeg larven die in de bak zelf groot worden of later eruit gehaald worden. Bij deze methode moet je wel voldoende je ouderdieren voeren.

succes
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

decoen

bedankt harry ja ik heb de caresheet al gelezen bedankt voor de goede info en eigen beste ervaring

mvg decoen

Coen Deurloo

Harry, het Cynops orientalis caresheet stond als een van de eerste caresheets op de site ;) Voor de algemene info over het opkweken van de larven kan voorlopig inderdaad het Algemene Info onderdeel erbij gehaald worden.