Kleine witte beestjes in mijn kweichow bak.

DannyS

Ik heb al een tijdje kleine witte insectachtige beestjes in mijn kweichow bak zitten, zo'n 3mm lang, slank en hebben 2 voelsprieten. Sommigen hebben vaag een grijze streep. Ze vallen de salamanders niet lastig volgens mij, maar ik heb geen idee wat het zijn. Ze zitten op de bodem en onder het mos. Ze zijn veel te klein om op de foto te zetten helaas :(

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Robkeulers

zijn ze snel?

Het kunnen goed springstaarten zijn. Ik zou ze lekker laten rondbanjeren, vaak werken dit soort kleine beestjes alleen maar goed mee met de opruiming van het afval in je bak.

Zolang ze de salamanders met rust laten is het prima, toch?

DannyS

Lijkt mij ook, maar ik dacht ik vraag het maar, je weet maar nooit :D
Mijten zitten echt op de sallies, toch?

petro pees

Het zijn geen springstaartjes,ook mijn bakken krioelen ervan.Ze worden kruipstaartjes genoemd.
Harry heeft hierover al geschreven ergens in 2004 op het gifkikkerportaal.
Zolang je ze maar blijft voeren met b.v. wormenballen kunnen ze geen kwaad integendeel,ze vormen
een goed voedsel voor veel juvenielen!
Petro
Tylototriton Shanjing

A34

Sorrie Petro maar als ik Google vind ik wijning over Kruipstaartjes , onder de naam Springstaartjes vind je meer .

petro pees

Citaat van: Jeroen S op januari 03, 2009, 05:35:09 PM
Sorrie Petro maar als ik Google vind ik wijning over Kruipstaartjes , onder de naam Springstaartjes vind je meer .

Ik heb toch duidelijk het gifkikkerportaal genoemt en niet google!
Bij voedseldieren op 22-10-2004 vind je daar uitgebreidt verslag
over deze diertjes en verwijzingen naar andere beschrijvingen.
Petro
Tylototriton Shanjing

Robkeulers

Petro, bedankt voor je exacte omschrijving van het topic op het gifkikkerportaal, da's duidelijk!

ik vraag me alleen af waarom je zo zeker weet dat het kruipstaarten zijn? Niet dat het verder wat uitmaakt, uiteindelijk is het om het even, springstaarten, kruipstaarten.. Beide onschadelijk voor je dieren en hebben zelfs voedingswaarde.

petro pees

Het is niet zozeer wat ik zeker weet,maar aannemen na het lezen van hetgeen
Danny schreef.
Hij had het niet over beweeglijk of springerig,vandaar mijn aanname. :)
Petro
Tylototriton Shanjing

Roy van Grunsven

Kruipstaartjes zijn een bedachte naam, dus hier zul je niks over vinden verder.
Ik kan ze niet maar als ik het zo hoor klinkt het gewoon als een springstaart (niet alle springstaarten springen)

Gerrit Krips

Danny, ik heb ook regelmatig van die beestjes zoals jij beschrijft. Meestal in de kamerplanten. Het zijn vrijwel zeker vertegenwoordigers van de Collemboladae. Hieronder vallen ook de springstaartjes met meerdere families. Waarschijnlijk zijn het, itt het uiterlijk, geen insecten maar kreeftachtige beestjes. Kan geen kwaad en, zoals al werd opgemerkt door Rob, prima voor bv. net gemetamorfoseerde salamanders.

Roy van Grunsven

Springstaarten zijn de klasse Collembola (en niet onderdeel van). Met hierin inderdaad verschillende ordes en vele families.
Het zijn zeker geen kreeftachtigen. Vroeger hoorden de Collembola bij de insecten, bij de meest "primitieve" groep de primair vleugelloze insecten. Tegenwoordig zitten ze samen met de insecten in de superklasse hexapoda (zespotige dieren).

Gerrit Krips

Mijn verhaal rammelt inderdaad een beetje. Men het er overigens nog steeds niet helemaal over eens hoe de indeling moet luiden (klasse of niet?). In ieder geval is recentelijk nogmaals gebleken (mDNA) dat springstaarten minder insecten zijn, maar sterker verwant aan schaaldieren (crustacea). Al met al zeer interessante beestjes!

Roy van Grunsven

Het zou me niks verbazen als die indeling over een paar jaar weer anders is. Die diepe stambomen blijven erg lastig.