Wat te doen bij blauwalg?

Platoplato

Ik heb last van veel blauwalg (cyanobacteriën) in een van mijn bakken.

Het gaat om een 80 cm Juwel bak met Maaszand en veel planten. Heb nu de grote cynops ensicauda's er al uit gehaald en er zitten alleen nog kleintjes in en minilarfjes. Naar mijn idee heb ik niet overdreven veel gevoerd, alleen wat ze op konden. Voer nu dus minimaal. De bak draaide zo'n twee weken voor de bewoners erin gingen.

Een tweede Juwel bak van 80 cm ingericht, met grind en een klein binnenfiltertje (minimale stroming). Hier de grote ensicauda's ingedaan na twee weken. Er komen steeds meer watervlooien in omdat die te klein voor de ensicauda's zijn, dus het water zal naar mijn idee prima kwaliteit hebben. Nu ook een minimaal stukje blauwalg hier aangetroffen, terwijl de bak al een tijd draaide en ik nog nauwelijks heb gevoerd.

Wat kan ik tegen blauwalg doen? In een tropisch aquarium kon je vroeger ooit Cupracell doen, maar naar mijn idee kan dit alleen heeeeel erg verdund of helemaal niet bij salamanders. Heeft iemand een advies?

Vriendelijke groeten,

Sebastian Mol

Coen Deurloo

Je kan beter de oorzaak aanpakken, dan het met een middeltje verhelpen. Ik heb ook vaak blauwalg gehad, na een tijd ging dit gewoon vanzelf weg, blijf gewoon goed water verversen, spoel af en toe je filter uit en let op achtergebleven voedsel.

Platoplato

OK Coen,

Thanks! Ik ben ook al begonnen met een lichtpauze (tussen de middag de lampen uit), schijnt vervelend te zijn voor algen. Ik heb nooit overvoerd, maar de salamanderdichtheid was wellicht te groot. Misschien dat nu met verversen en alleen minisalamandertjes het natuurlijk evenwicht hersteld kan worden. Andere optie die ik bedacht was om de bealgde planten er uit te knikkeren en er flink wat waterpest in te doen. Daarnaast heb ik er een beluchtingssteentje ingehangen en vooralsnog lijken ze hier geen last van te hebben.

Coen Deurloo

Klinkt goed, belichting en zuurstof zijn inderdaad ook belangrijke factoren bij blauwalg. Helaas kan het wel even duren voor het weg is...

Harry

Blauwalg is een bacterie en is dus te verwijden met een soort peneciline zo'n pil kun je in veel aquariawinkels krijgen. Ik heb het wel eens geprobeerd. Het kon geen kwaad voor de salamanders, maar de cultuur van de bak werd er niet beter op. Blauwalg ontstaat als de bak te vuil wordt in combinatie met hoge temperaturen.

De allerbeste oplossing is de gehele inhoud weg te gooien  en een nieuwe bak op te starten. Spullen die je wilt houden goed uitspoelen en daarna even in kokend water zetten.

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Robkeulers

Die pil waar je op duidt, doodt alle bacteriën in je bak, daardoor is het inderdaad niet goed voor de cultuur...

Ik vraag me af of het niet slecht is voor de salamanders met hun doorlatende huid. Ik heb het spul 1x gebruikt, maar wel de salamanders uit de bak gehaald. Na filnke waterverversingen enkele weken later weer teruggezet.

Roy van Grunsven

Blauwalg is Gram-negatief, veel antibiotica werken alleen tegen Gram-positieve bacterien dus die hebben geen zin.

Blauwalg groeit onder stikstofarme omstandigheden (of een teveel aan fosfor, alles is relatief). Ik ben er vanaf gekomen door mijn aquarium te bemesten met CaNO3. Hierdoor gingen de planten beter groeien en verdween de blauwalg.

rene

Hallo Sebastiaan

Ik heb dit ook meegemaakt in een juwel 100 van mijn popei groep.
Het enigste wat heeft geholpen is een powerhead voor een biologische filter het water pompte toen zo constant rond dat de algen geen tijd hadden om te leven. nu moet je wel zorgen dat de salamanders er niet bij kunnen want wat minder sterke dieren worden aangezogen. het was bij mij ook een grote groep dieren zo rond de 30 volwassen dieren. Anders moet je Oxiper gebruiken Dat is voor alle algen dodelijk dat gebruiken we in de koi vijvers en tropische aquariums veel. ik weet alleen niet of dat overal te halen is ik kreeg dat van mijn stage die verkochten dat zelf.

Hoe vol zitten de planten dan als de planten een beetje geel beginnen te zien door de algen moet je gewoon het blad eraf knippen en kijken of het nog wat wordt zo niet jammer dan.meestal als de alg verdwijnt zijn je planten aangetast dat ziet er niet mooi meer uit.

Groeten

Rene

Roel

Cupra cell bevat kopersulfaat hetgeen bij een overdosering behoorlijk giftig kan zijn. Dit lijkt mij dus geen aanrader.
Het besproken antibioticum is tetracycline wat in Nederland niet meer verkocht mag worden(in België nog wel).
Het werkt wel goed maar je haalt er de oorzaak niet mee uit, dit geldt overigens ook voor de andere middelen welke in de winkels verkrijgbaar is.
Ook een methode is het gebruik maken van een zgn oxidator waarbij met behulp van waterstofperoxide extra zuurstof in het water gebracht wordt. Ook hier dien je voorzichtig mee om te springen want ook een overdosering van dat spul is giftig. Het princiepe is echter extra zuurstof toevoegen!
Zelf heb ik ook wel eens last van die stinkende troep, wat ik doe is zéér regelmatig afhevelen en veel geduld hebben maar dan verdwijnt het vanzelf.
Bij een heftige plaag kun je ook nakijken of het eventueel gebruikte (kien)hout nog van goede kwaliteit is.
Bij de minste rotting veroorzaakt dit ook spontaan blauwalg.
gr Roel

Platoplato

Beste Roel,

Thanks! Ik heb het hout al verwijderd, de grote dieren verplaatst en het zuurstofpompje staat regelmatig aan. Moet nog wat meer verversen, maar het wordt al minder!

Thanks voor de info!

Groeten,

Sebastian

Roy van Grunsven

Ik zie niet in hoe meer zuurstof je van je blauwalg af zou moeten helpen. Zuurstof is niet schadelijk voor blauwalg en helpt je planten niet.
Werkt cupracell? dat is volgens mij tegen alg en niet tegen bacterien zoals blauwalg (zijn cyanobacterien).

Platoplato

Allereerst zorgt het luchtpompje voor meer circulatie, in stilstaand water kunnen voedingsstoffen zich eerder ophopen. Daarnaast is zuurstof nodig om meststoffen af te breken, waardoor de chemische én de ecologische waterkwaliteit verbetert.

Roy van Grunsven

Door water rond te pompen verdwijnen er geen voedingsstoffen (waar zouden ze heen gaan?). Sterker nog ze komen beter beschikbaar, de directe omgeving kan niet uitgeput worden.

Daarnaast kunnen "meststoffen" niet afgebroken worden. Stoffen als nitraat en fosfaat en dergelijke ontstaan juist bij het afbreken van organisch materiaal.

Ik zie dus ook niet in hoe de chemische waterkwaliteit zou verbeteren, de "ecologische waterkwaliteit" wordt wel beter want dieren hebben zuurstof nodig, maar dat is vast niet wat je bedoelt.

Tenzij je een anaerobe bak hebt zie ik dus echt niet in hoe het zou helpen. Het lijkt me veel handiger om je nutrienten weer in evenwicht te brengen.

Platoplato

Zoals ik het heb begrepen, zijn er zowel zuurstofminnende als zuurstofmijdende bacteriën die voedingsstoffen afbreken. Dit is ook het principe van biologische waterzuivering zoals dat op enorme schaal gebeurt bij de rioolwaterzuiveringen van de waterschappen.

Maar goed, ik ben geen expert. Wat je zegt, de nutrienten weer in evenwicht brengen, heb ik gedaan door de grote dieren te verwijderen en de juvenielen minder te voeren (hebben ook minder nodig). Daarnaast een zwik waterpest toegevoegd en het water ververst. Op de een of andere manier heb ik ook het idee dat het pompje wel helpt, omdat ter plaatse (waar de zuurstofbelletjes opbubbelen) een plak blauwalg het snelst verdween. Ook houd ik overdag een 'lichtpauze', planten schijnen dit beter te verdragen maar blauwalg baalt ervan.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

Roy van Grunsven

Hoe zien je planten er uit?
Zijn ze gelig en groeien ze slecht?

Het gaat niet zozeer om hoeveel voedingsstoffen er in het water zitten maar met name om de verhoudingen. Blauwalg doet het goed bij een lage N/P ratio, dus veel fosfaat en weinig stikstof.