hulp bij kweek Orientalis

stijnzeger

Nou als je de caresheet bekijkt en ik heb rexcentelijk het boek van o.a. Serge gekocht daar staat in beide stukken duidelijk beschreven dat de Cynops niet echt zoals bijvoorbeeld de Triturus soorten een (land) koude periode nodig heeft om zich voort te planten. Een koude periode is wel aan te bevelen, maar kan volgend mij ook in het water en in mijn geval zelfs binnen (onverwarmde hobbykamer, waar het kwik ook daalt tot 4 a 7 graden. Ik heb ze dus het gehele jaar rond aquatiel met een koudere periode in het water. De foto van de Marmerman heb ik denk nu wel op ware grote en zal die bij de Topic eieren plaatsen van Harry, succes, Zeger. (dat is mijn voornaam!!!) Stijnzeger is mijn Internetnaam.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

A34

Een vraag voor de kwekers onder ons ..

- Een winter rust voor Orientalis moet dit perse in de winter ? of kan dit ook bv in de herfst of lente?

- Wat nou als ik een mannetje alleen de winter rust geef en de vrouwtjes niet , kan er dan alsnog een
  geslaagde paring plaats vinden?

Coen Deurloo

Citaat van: Jeroen S op februari 01, 2009, 03:15:15 PM
Een vraag voor de kwekers onder ons ..

- Een winter rust voor Orientalis moet dit perse in de winter ? of kan dit ook bv in de herfst of lente?

- Wat nou als ik een mannetje alleen de winter rust geef en de vrouwtjes niet , kan er dan alsnog een
  geslaagde paring plaats vinden?

- Kan wanneer je wil, in een huiskamer zijn de seizoenen sowieso vaak ver te zoeken ;)

- Het is beter om de hele groep een koude periode te geven, zowel de mannetjes als vrouwtjes worden gestimuleerd door de koude periode.

A34

Oke, duidelijk..

Dankje voor de reactie coen !   :)

StijnH

Heey,

Op dit moment gaat het goed met de diertjes,
ze komen zoals Jeroen al zei, overdag niet onder de dakpan vandaan maar snachts en savonds komen ze wel onder de dakpan vandaan.

Ik heb ze muggen larven geprobeert te voeren maar het ligt er nog steeds dus dit ga ik verwijderen.

Ik ga ze zaterdag in hun nieuwe verblijf plaatsen, met genoeg plantjes, en dan heb ik vakantie dus dan kan ik ze mooi in de gaten houden.
en hopen op veel nakweek.

Ik heb ze trouwens nu twee weken bij 5-6 graden gehouden.

Dat lijkt mij wel genoeg tijd, misschien word het anders ook wel wat te laat voor de voortplanting.

Ik ga ze nu naar een warme kamer doen van ongeveer 19-20 graden, zodat ze snel tot voortplaning kunnen komen.
duurt het trouwens lang voordat ze beginnen met paren?

Ik hou jullie op de hoogte,

Stijn. 
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

A34

Twee weken vind ik wel erg kort Stijn.
Trouwens het is net anderhalve week geleden..
En winter rust geven kan het hele jaar door.. dus ook de voortplanting!
Ik zou zeker nog een weekje of twee,drie aanhouden!

StijnH

Ik laat het tot er met zaterdag, dus twee weken maargoed.

Ik zal het nog wel even bekjijken.

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Robkeulers

Als ik een koudeperiode gaf, dan zou ik het ook meteen goed doen. Daarmee bedoel ik dat 2 weken me veel te kort lijkt. Voordat het diertje ook maar de kans heeft om zich volledig aan te passen aan de nieuwe omstandigheden wordt hij alweer eruit gehaald.

Ik zou voor minstens een week of 6 gaan. Da's verder niet onderbouwd, maar ik kan me niet voorstellen dat een zo extreem korte periode werkt.

StijnH

Ik weet dat het erg kort is, maar ik heb ze nu in de bijkeuken staan, maar mijn ouders zijn er niet zo blij mee en had dan ook afgesproken dat ik de salamanders op me kamer zou houden of in de schuur.

ik kan me vergissen of niet, maar had geloof ik al een keer gezegd dat ik het twee weken zo zou houden, en dat dat ook wel goed was,  blijkbaar niet. maar het is niet anders, en wil ook graag zien hoe ze het doen in hun nieuwe verblijf. en dan maar kijken hoe ze het doen. (ook omdat ik dan vakantie heb) buiten dat, zal ik het volgend jaar wat langer doen, (ik zal wel wat regelen ;)) maar Ik hoop dat dit in ieder geval lang genoeg is. en anders gooi ik er affentoe wel wat ijsklontjes bij in en afwisselend voer.

en als het echt niet kan, wil ik wel een andere optie zoeken.

(graag een reactie terug)

Stijn. 
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

A34

StijnH

wie heeft er een duidelijker antwoord?
die misschien iets meer ervaring heeft?

Gr.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Robkeulers

De vraag is Stijn, wat wil je precies horen?

De reactie is dat anderen het wat langer zouden doen, jij zegt dat je dat niet kan/wil. Daarna komt er weinig vraag meer voor in je topic, dus waar moeten we precies op reageren? stel je vraag even kort en bondig.

StijnH

Nou of dit kan? of dat ik een andere optie moet bedenken?
(omdat het schadelijk kan zijn)

uit de reactie van jeroen kan ik niet veel opmaken vandaar, en het is mijn eerste keer.( en dacht dus dat het twee tot 4-6 weken mocht zijn ).....Dus mijn vraag,....Kan dit?..
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Robkeulers

Ik denk echt dat 2 weken te kort is.

ALs je salamanders houdt, hou je in feite wilde dieren. Ze zijn niet gedomesticeerd of qua gedrag anders dan de wilde soortgenoten, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de hond of kanarie.

Om je dieren optimaal te houden vragen ze dus ook een zo natuurlijk mogelijke leefomstandigheid aan je. Zoals je weet gaan seizoenen geleidelijk en duren ze een hele poos.
In China is het een aantal maanden koud, waarna het langzaam opwarmt, dan zomer, dan afkoeling tot het weer koud is. Jij bootst nu in je bakken een extreme zomer na (orientalis houdt helemaal niet van warme (kamer)temperatuur), waarna je opeens een heftige winter van 2 weken nabootst. Op het moment dat de dieren langzaam bijgekomen zijn van de schok van die lage temperaturen belanden ze zomaar weer in die extreem warme en lange zomer.

In die koude temperaturen verandert er ook vanalles in de hormoonhuishouding waardoor de dieren bij de geleidelijke opwarming in de paarstemming komen. Ik weet niet precies hoe lang ze daarvoor nodig hebben, maar 2 weken lijkt me erg kort.

dat is mijn motivatie waarom ik denk dat je koele periode een stuk langer moet zijn.

Of het schadelijk kan zijn weet ik niet, maar ik zou zo 1-2-3 niet weten waarom. Of het bevorderlijk is? nou ja, da's een andere discussie.
zo'n korte periode heeft naar mijn idee dus niet het door jou gewenste effect

StijnH

Rob, Ik ga er wat op bedenken!
Want wat je verteld is inderdaad waar!

Dus als ik het wel langer ''winter'' laat blijven, moet je dan ook de bak tussen door nog verschonen?
of nog bijvoeren?

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus