Tylototriton kweichowensis gaat het water in

Harry

In een van mijn bakken zaten mijn dieren veel in de waterschaal. Ik heb een koppel (10 maanden 11cm)teruggezet in het aquaterrarium waar ik de dieren na de metamorfose had uitgehaald. Na een verblijf van 6 maanden op het land zijn ze gelijk aquatiel en nemen voedsel onder water aan. Ik hoop dat ze nu nog even doorgroeien en hoop in april eiren te krijgen.

Hier enkele foto's Ik had ze op de drijfplanjes gezet en ze gingen gelijk het water in en aten. Temperatuur 15-16 graden

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

en toen kropen ze het water in
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

DannyS

Geweldig!
Ik ben zelf hard bezig om mijn bak af te maken en dan gaan ze er ook in, hopelijk gaat het net zo goed als bij jou!

Harry

Wat opvalt is dat de dieren op het land tam waren, maar in de waterfase nu net als de larvale fase zeer schuw (net als verrucosus) en snel zijn. Als ik de kamer binnenkom rusten ze op een drijfplantje, loop ik naar de bak, dan schieten zij razendsnel het water in.

Ik zou wel risico spreiden Danny. Ik heb dit nu met 1 koppel gedaan de rest zit nog op het land. Die komen na mijn thailand vakantie in een groter aquaterrarium met een echter landdeel, zoals aanbevolen. Het gaat mij erom te testen of de dieren in de waterfase de komende 2 maanden nog 2cm doorgroeien, want dan zou ik in april bij 21 graden als de zon in de kamer valt eieren moeten hebben. Ik wil beslist niet later dan april eieren, omdat dan de opkweek lastiger wordt na de metamorfose. Als ik eieren krijg, dan denk ik dat ze op de mosselplantjes worden afgezet.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

DannyS

Mijn terrarium heeft 2/3 land en 1/3 water, dus dat zal wel goedgaan denk ik. Kunnen ze kiezen of ze het water in willen.

Harry

goed idee!!!! Veel voeren zodat ze de komende 2 maanden nog ff 2cm bijgroeien
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Robkeulers

Je dieren zien er goed uit Harry, dat moet gezegd worden!

Ik heb toch echter een beetje gemengd gevoel met het zo snel mogelijk opkweken. Ik vraag me hierbij af of dit wel in het voordeel van het welzijn van de salamander is. Mijn gevoel zegt van niet, maar heb geen feiten of bewijzen om dit hard te maken.

Wat voer je ze in het water, wormen neem ik aan?

Kenny

Ik moet toegeven dat ik ook wat m'n bedenkingen had bij die uitspraak Harry, waarom willen we dat ze zo hard groeien? Om er sneller mee te kweken? Zijn ze minder gezond als ze geen 2cm op 2maand groeien?

Neem dit zeker niet persoonlijk, vraag me gewoon algemeen een beetje af of het wel zo verstandig en nodig is onze beestjes zo vol te proppen.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Harry

Ik begin het een beetje zat te worden die reacties van mensen die zeggen dat de dieren te snel opgekweekt worden. Juist het feit dat ze al zo groot zijn en ook groot gemetamorfoseerd waren betekent dat ze op de juiste wijze worden gehouden. En dat is wat er uitgezocht moet worden.
Bij de meeste salamanderliefhebbers zijn de dieren in gevangenschap  (en ook tijdens de metamorfose ) een stuk kleiner dan de dieren in hun natuurlijke omgeving na een jaar zijn. Ik heb dat zelf mogen aanschouwen bij diverse soorten. Zo heb ik 1 jaar oude cristatus in de natuur gezien die al zo goed als volwassen was in Drente bij iemand die de dieren op de voet jaarlijks volgt. Ook van shanjing is bekend dat dieren na 1 jaar in de natuur al 10cm kunnen zijn. (Dat lukt me nog niet) En verder ken ik veel verhalen (en heb sommige ook gezien) van mensen die zieke dieren in de tuin loslieten en ze supergroot terugvonden. (al is loslaten in de tuin natuurlijk verboden, maar ik heb wel gevallen gezien bij anderen)

Als je dus wilt uitzoeken hoe je dieren moet houden, dan moet je uitzoeken hoe je ze groot kan laten metamorfoseren (temperatuur / vochtigheid / voedsel /dichtheid aantal larven etc.) EN hoe je ze na een jaar net zo groot als in de natuur kunt krijgen. En daar ben ik mee bezig!!!

En opmerkingen over dat dat niet goed is voor het welzijn van de dieren komen dan ook bij mij verkeerd aan als je zo succesvol met een soort bezig bent al voor het 3e jaar.

Verder prop ik de dieren niet vol want ik voer maar 3x per week.

Ribbensalamanders  (tylototriton is verwant met pleurodeles) planten zich al na 10 maanden voort. En ook dobrogicus doet dat.

Dat veel soorten zoals kamsalamanders in de natuur zo hard groeien komt door een goed voedselaanbod en zeer hoge temperaturen in de ondiepe poelen.

Het was dan ook niet onnatuurlijk dat ik vroeger mijn kamsalamandersoorten na een paar maanden bij 25 graden hield zodat ook deze al na een jaar net zo groot waren als ik ze in de natuur had gezien.

De dieren die jij destijds van andy had Rob waren amper 4cm en kwamen uit een bak met een grote dichtheid aan larven. Is dat dan beter voor het welzijn van de dieren? En denk je dat ze in de natuur ook al bij 4cm metamorfoseren?

Overigens is verrucosus als ze op de juiste manier gehouden worden ook al na 1 jaar volwassen en de meeste ervaren houders hebben al na 1 jaar eieren. Daar hoor ik ook geen kritiek op??

In het water voer ik wormen en rode mug (eindelijk weer van superkwaliteit)

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Wouter

Er is een factor die we maar moeilijk na kunnen bootsen in terraria en die aan grondslag ligt van zulke grote kamsalamanders (voorbeeldje) in het wild; ruimte! Ik heb in Brabant inderdaad ook T. cristatus larven gezien van 7 centimeter van nog geen half jaar. Naast veel voedsel (wat we natuurlijk wel kunnen bieden) en veel zuurstof (zeer belangrijk!) is heel veel ruimte de manier om grote dieren te krijgen bij de metamorfose.

Ik heb het idee dat temperatuur hier weinig mee te maken heeft (vroeger werd er nog wel eens gezegd dat om grote larven te krijgen je ze zo koud mogelijk moest houden). Dat van Kamsalamanders en ondiepe poelen en hoge temperatuur klopt in het geval van T. cristatus en T. dobrogicus in ieder geval niet; deze zoeken allebei diepe, vegetatierijke poelen op.

Terug on-topic; ik weet ook nog steeds niet wat nu de beste manier is, maar de kweichowensis zien er prachtig uit!

Harry

Dank je Wouter, Jij hebt de dieren onlangs nog in het echt mogen aanschouwen

De omstandigheden die je moet creeren varieren natuurlijk per soort en dat is juist wat we moeten uitzoeken. Een mooi voorbeeld is de kweek van cynops ensicauda popei. De dieren metamorfoseren erg klein en als je ze droog houdt, groeien ze heel slecht verder. Nadat we echter een andere setting en omstandigheden hadden gevonden groeien deze dieren ook veel beter door.

(aquaterrarium ipv droog met 1cm water en tubifex op keukenrol voeren)

Dat is toch het leuke van de hobby om dat soort dingen uit te zoeken.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Robkeulers

Nee, een berg larven in een klein bakje is zeker ook niet optimaal, daar heb je helemaal gelijk in Harry!

Ook over het zo groot mogelijk metamorfoseren ben ik meer dan eens. Alleen de manier waarop dat bereikt wordt, en de periode daarna zijn bij mij de vraagtekens.

Groot metamorfoseren en zo snel mogelijk groot metamorfoseren zijn in mijn beleving verschillende zaken. Ook zich voortplanten of zich zo snel/jong mogelijk voortplanten zijn in mijn beleving 2 totaal verschillende zaken.

Je methode is in die zin succesvol dat je kweekresultaten hebt, en dat is eigenlijk argument genoeg om te zeggen dat het de beste manier is. Alleen om dat het zo enorm afwijkt van de natuurlijke omstandigheden stel ik er mijn vraagtekens bij.

Voor mij persoonlijk zie ik weinig nut om zo snel mogelijk te kweken met dieren. Het is zeker mogelijk, maar ook hier vraag ik me dus af of het de beste/slimste/meest juiste/ manier is.

Het is in elk geval een ingewikkelde discussie, dat is zeker! Maar dergelijke discussies zijn alleen maar goed om van te leren in mijn beleven. Net zoals Wouter zegt veranderen de inzichten over de juiste wijze van houden zo snel dat DE manier er eigenlijk gewoon niet is.

Maar even terug naar je dieren, waarmee ga je ze voeren nu ze aquatiel zijn?

Coen Deurloo

Dat er vroeger werd gezegd dat je de larven zo koud mogelijk moest houden, heeft misschien te maken met het feit dat koud water beter zuurstof vast kan houden? Als zuurstof inderdaad zo'n belangrijke factor is...

Harry

Coen je hebt gelijk, maar dat geldt niet voor alle soorten

Rob Ik wil ook niet zo snel mogelijk kweken, want alle 13 andere dieren zitten nog gewoon op het land. Ik wil met dit ene koppeltje onderzoeken of het mogelijk is net als met verrucosus al na een jaar te kunnen kweken. Daarvoor moeten ze 11-13cm zijn. De andere dieren gaan pas volgend jaar een kweekpoging doen.

Vaak vielen bij houders er dieren in de landfase tussen het 1e en 2e jaar uit (2 dieren bij AD)
Dan kweek je helemaal niet! Door dit ene koppeltje stel ik als het lukt in ieder geval een vervolg zeker.
Voor continuiteit moet er elk jaar met de dieren gekweekt worden.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

dennis

Zoals ik dit topic leest vind ik dat er veel te negatief gereageert word op een persoon die best veel ervaring heeft in het houden van salamanders.
En kritiek geven mag en soms moet het ook wel eens ,maar zeg dan ook hoe het dan wel moet  .
En dat gebeurt dan niet .
En het komt niet tengoeden aan het forum door zo negatief overal op te reageren .
En zo zijn meerdere personen die er ook zo over denken.