Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Het voorjaar is op komst!

Roel

Het gaat de goede kant op met het voorjaar.
In mijn tuin komen de bollen al weer boven de grond dus dat was het eerste teken van leven.
Echter gisteravond laat zag ik tussen het kreupelhout al weer de eerste vulgaris man rond struinen  mogelijk op weg richting vijver.
De bruine kikkers welke ook elk jaar de vijver komen bezoeken heb ik echter nog niet gezien.

A34

Robkeulers

Toen ik zaterdag de geluidsinstallatie uit de kelder aan het sjouwen was (carnaval he!), kwam ik in het trappengat buiten 3 padden en een alpestrisje tegen.

Dat gaat idd de goede kant op!

Roel

Hopen dat we dit jaar maar weer veel van dit soort waarnemingen kunnen doen, evt aangevuld met foto's.
Bij mij in de omgeving is nog een biotoop waar ik vorig jaar nog vulgaris, helveticus en kammen heb waargenomen. Dit jaar heb ik er nog geen tijd voor gehad maar het is ook nog vroeg.
Ik meld ze meestal wel aan bij waarnemingen.nl
Het voordeel hiervan is wel dat het betreffende biotoop nu beter in de gaten gehouden wordt door de gemeentelijke instanties daar het in het verleden door de nieuwbouw in die wijk een verdampend zootje werd.
Anderhalf jaar geleden hebben ze er een aantal stuwen ingezet zodat het gehele jaar voorzien is van water.
Eind mei 2006 en 2007 was de sloot waar de larven nog in zaten volledig uitgedroogd.
Vorig jaar gelukkig niet

Jari B

Ik heb in mijn buitenterrarium al paargedrag van mijn Triturus dobrogicus gezien.

A34

Toen ik net naar buiten ging , voelde en hoorde ik de lente al in de lucht. :D

StijnH

Ik niet, bij ons regent en miessert het :(
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

DannyS

Ik ga ook maar eens op pad om te kijken wat ik kan vinden in de buurt :)

A34

Morgen naar het Bunderbos, Hopelijk kom ik ook wat heel speciaals tegen ;)  Ik neem voor het geval dat het fototoestel mee :)

A34

Vandaag dus naar het Bunderbos geweest. Heerlijk mooi weer maar niet echt gunstig .. Ik denk wel dat ik hier nog eens terug kom als het regent.

Maar het was zeker de moeite waard..

A34

..

DannyS

Vandaag ook in een bos geweest (bos van Krantz, bij landgoedhuis te Warmont). Bijna alle stenen en stronken omgekeerd, maar helaas niets gevonden (op wat pissebedden na). Het water is daar lekker helder en ondiep, dus het lijkt mij een paradijsje voor amfibiƫn.

A34

Zijn er nog mensen op zoek gegaan of salamanders tegen gekomen?

Volgens RAVON zijn ze al flink aan de wandel  :)

Coen Deurloo

Citaat van: Jeroen op maart 14, 2009, 12:23:09 PM
Zijn er nog mensen op zoek gegaan of salamanders tegen gekomen?

Volgens RAVON zijn ze al flink aan de wandel  :)

Ik heb al wat ongeduldige mannetjes van L. vulgaris in de vijver bij mijn ouders gezien. Ook zijn de paddentrek emmers al ingegraven hier in de buurt, maar in de vijver aan de andere kant van de weg heb ik nog niks gezien.

Robkeulers

Bij het checken van mijn vijver vond ik vulgaris, alpestris, bruine pad en zelfs een zonnebadende groene kikker!