Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Het voorjaar is op komst!

Erwin Bakker

Enkele weken geleden adders, levendbarende hagedissen en heidekikkers wezen kijken. Nog een adder gezien die een heidekikker te pakken had.

Afgelopen weekend in een poeltje in de duinen waren de vulgaris al druk bezig. Ook lagen er al padden strengen en klompen bruinekikker eieren in het water.

Mooie tijd, dat voorjaar!

Coen Deurloo

Chris Schouten

Het kikkerdril is inmiddels gelegd.

Waar had je die adder gespot?
Triturus marmoratus - 0.0.5

Robkeulers

Wat een geweldige foto!
Hij is een beetje groot, maar als je wat schuift met de balk zie je een tof plaatje zeg!

Adders zijn één van mijn witte plekken in mijn afstreeplijstje. Ze zitten niet zo heel ver bij mij vandaan (meinweg), maar heb ze helaas nog nooit in NL in levende lijve mogen aanschouwen.

StijnH

Mooie foto! Heel wat anders dan mijn kikker shots ;D

Groet, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Erwin Bakker

Deze adder heb ik in een veen gebied gezien in het oosten van Nederland. Het was een van de zes adders die we zagen. Adders zien is altijd indrukwekkend vind ik.

Roel

Hey Erwin,
Gave foto zeg, zou ook wel eens tegen willen komen.

Monique

Zeker weten dat het voorjaar op komst is. In de koi vijver waren aardig wat bruine kikkers te bespeuren. Later veel dril, maar voor heel even want de koi's vinden dat een lekker hapje. Maar wat schetst de verbazing de slimme kikkers hebben een nieuwe plek gevonden en wel ons zwembad. Daar zit 's winters geen chloor in en dat resulteert dus in dit:

En het zijn er duizenden, echt niet normaal. Dus we wachten nog even met de opstart van het zwembadje haha. Wie weet straks zitten er nog salamanders in. Ze zitten hier wel, enige jaren terug vond ik een jong zwart exemplaar onder een stapel gesnoeide klimop. En dat was dit dier, maar dat was aan het eind van de zomer:
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu