Mijn reis naar thailand met tussenstop in Iran

Harry

Hoi mensen.

Net terug uit thailand. Voornamelijk om te duiken op de similaneilanden. In ieder geval luipaardhaaien gezien van 1 meter afstand. Het was er te droog en te warm om salamanders te vinden. het viel me wel op dat thailand een hoge luchtvochtigheid heeft. Ik zag veel uitgedroogde poeiltjes riviertjes. Op de terugreis hadden we een tussenstop in Iran waar het momenteel paarteid voor o.a neurergus kaiserii is. Opvallend koud was het 7 graden op zeeniveau en vanuit het vliegtuig  een half uur ten noorden van teheran zag ik een en al besneeuwde toppen van bergen. Dat geeft dus wel aan dat kaierii wel degelijk een koude overwintering nodig heeft en veel koudwaterverversingen. (smeltende sneeuw)

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Volgens mij ligt het leefgebied van N. kaiseri ten zuidwesten van Teheran en niet ten noorden? Zie: http://www.salamanderland.at/Artenliste/N.kaiseri/IranMapKaiseri.htm

Wouter

Klinkt allemaal goed. Veel moois gezien met duiken zeker? Tylo's zitten in Thailand alleen in het uiterste noorden in de bergen, dus waarschijnlijk honderden kilometers ver van jullie duikgebied.

Die bergen in Iran die je zag zijn waarschijnlijk de bergen ten zuiden van de Kaspische zee of die richting de Kaukasus, waar oa de endemische Paradactylodon (oude Batrachuperus) voorkomen. Dit gebied is biogeografisch totaal anders dan dat waar kaiseri voorkomt (bossen, hoge bergen), dus je kunt vanwege sneeuw op die toppen in het noorden absoluut geen conclusies over N. kaiseri trekken, Iran is groot! N. kaiseri zit minstens 500 km zuidwestelijk richting Irak, en komt bijna in halfwoestijn voor. Het feit dat die soort inderdaad een winterslaap houd komt volgens mij eerder door landklimaat daar dan hoogte van de bergen.

Kenny

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Harry

Dank je wouter voor de uitleg. Ik wist niet dat leefgebied ten zuiden van Teheran was
verder heb ik helaas geen salamanders kunnen fotograferen
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan