Eitjes (cynops orientalis)

StijnH

hallo

Al mijn eitjes (die ik appart heb gehouden!!!) zijn uitgekomen, het zijn er heel veel!! maar er zitter er ook nog wel 30 tot 50 Eitjes in de ouderbak.

en 30 tot 40 appart.. heb net aquariums neergezet, want ga overmorgen een weekje weg,
maar er komen nog meer larven die ik niet had verwacht..omdat ze dood leken..en ik een paar eitjes over het hoofd heb gezien.. die dus nu ook uit zijn uitgekomen..

Mijn buurman is 65+ en hij gaat alles verzorgen behalve de Dobrogicus en de orientalis (worden niet verzorgd verder)
de larfjes worden dus verzorgd door de buurman, opzich kan hij dat wel. alleen een klein probleem is dat hij de larfjes niet te pakken kan krijgen, en dus ook ze niet durft te verschonen. nu heb ik gevraagt of hij ook de driekwart van het water wil verversen. dat wou hij wel en met een netje over de bodem dus hoop er het beste van ;D

verder gaat het goed met ze,

Groet, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Robkeulers

Ik doe toch iets niet goed hoor..... En dat gaat maar allemaal op vakantie... ;)
Veel plezier Stijn!

Het zal wel in orde komen met je larfjes. Als ze net uitgekomen zijn hebben ze nog geen voer nodig de eerste dagen. Heb je je buurman wel uitgelegd hoe hij over een dag of 5-6 fijn voer kan geven?

StijnH

hallo Rob,

Dankje ;)

Ja, ik heb het hem uitgelegd.
dus dan hoef ik me verder dus geen zorgen te maken :)

gr. Stijn

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

StijnH

Hallo

Ben weer gekomen van vakantie! en kon me ogen niet geloven :) de larfjes waar ik hun leven voor vreeste (door de vakantie),  hebben voorpootjes gekregen en zijn mooi zwart, echt super!! deze zitten verdeelt over twee aquariums..

de oudere larven zijn verdeelt over twee curvers en de ouderbak (die in de ouder bak hebben het niet overleeft in ieder geval de meeste, de ouders hebben honger gehad :() en verder de oudere van 1 maand of zo, die hebben nu ook voor pootjes gekregen (licht zichtbaar).

ff bij elkaar opgetelt, zit ik nu op, (een paar eitjes in de ouderbak) en 14 larven van twee weken oud, en 21 larven van dik een maand oud,  :)

goeie cijfers, ik ben weer tevreden! ik zal de buurman een bloemetje brengen :P want dat heeft hij wel verdient...  ;D

Groet, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

StijnH

Hallo allemaal,

Al weer een tijdje geleden, dat ik het laatste bericht heb gepost, hier een een update van de laatste weken,

Voortgang kweek,

Aan het begin zat ik op een aantal oplopend naar de 40,ik heb er nu nog plus minus 25.  Ik ben 3 larven verloren, en 5 zijn er weg gegaan. Ook heb ik last gehad van kannibalisme 3 larven missen een pootje bij 1 is die weer aangegroeid.

ik heb 2 bakken in gericht, 1 is een witte bak (een ronde) , en de ander een aquarium van 30*25*20 . ik alle twee de bakken zitten ze in groepjes van 7. de rest zit in de ouderbak, (en wonder boven wonder ze groeien veel sneller en zijn veel mooier zwart dan de anderen.

Inrichting

Bak 1,

De ronde witte bak heeft al bodembedekking grind. Ik maak geen gebruik van planten alleen een bodemplantje. En wat drijfplanten. De Salamanders die erin zitten zijn veel groter ook (geen idee hoe het komt, misschien om dat ze warmer staan) ze zitten rond de 2 cm en 4 cm de een is groter dan de ander. (scheel niet veel) en het moeilijk op te meten later zal ik ze beter opmeten.

Bak 2,

Het glazen aquariumpje, hier zit geen grind in, maar wel heel veel planten, en ik maak hier ook gebruik van een gatensteen en bloempotjes, en andere schuilplekjes, alleen deze zijn kleiner, en in deze bak zitten meer schuilplekjes maar uit deze bak zijn er dus 3 die een pootje gemist hebben/gehad.  Deze komen niet boven de 3cm uit.

De ene bak staat boven op mijn kamer en de ander in de schuur.

Voer

Ik voer ze tubifex 2x weeks, en watervlooien elke dag.

Conclusie

Het verloopt gladjes, de een groeit beter dan de ander (maar ze groeien eigenlijk relatief langzaam). Nu komt het moeilijke gedeelte eraan.. ik ben benieuwd.
larf

grote Larf

het glazen aquariumpje

hoe is het met jou larven marielle?

Groetjes, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Marielle

Met mijn larven gaat het allemaal super goed :D

Ik heb ze alle 5 in een bak van 20*40 zitten, met een waterhoogte van ongeveer 8 cm. Ze groeien allemaal op hetzelfde tempo. Ze zijn allemaal even groot, zo rond de 2,5 cm. Ik heb ze op onze slaapkamer staan (elke ochtend komt m'n vriend als ie uit bed komt, ze goedemorgen zeggen :P;)) De gemiddelde temperatuur weet ik niet, moet ik volgende week even opmeten.

In de bak zitten 6 witte stenen (zodat ik ze goed kan zien) en een paar takjes waterpest. Van de stenen maken ze dankbaar gebruik, ze schuilen hierop of liggen lekker uit te rusten. Elke dag beschikken ze over watervlooien en het water wordt om de 2 รก 3 dagen ververst.

Ik denk, omdat het toch wat koeler is op de slaapkamer, dat ze wat langzamer zullen groeien. Maar ik heb alle tijd en wil geen dingen overhaast doen. Het gaat allemaal super!

Groeten!

StijnH

Ik heb nu 14 hele grote larven. ze hebben nu een witte buik voer ze nu extra watervlooien (dan krijgen ze toch een mooie rode buik?) ik heb wat donkere zwarte larven en wat bruinere larven. het gaat goed zo. de kleinere gaan ook vooruit.

Het is een donkere foto geworden helaas, maar wou hem toch posten.

Groet, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Marielle

@ Stijn: Ik was benieuwd hoe het met jou larven gaat. Die van mij beginnen nu allemaal bruin (echt lichtbruin) te worden. Heeft iemand enig idee hoe dit komt en/of wat dit te betekenen heeft. Ik voer ze watervlooien en artemia.

Ze zijn nu rond de 3 cm en hebben allemaal al een mooie donkerrode buik :D

StijnH

hallo

ik kom net weer van vakantie, en heb minder goed nieuws ik heb meer als de helft van mijn larven verloren :( :( :( :( nartuurlijk heb ik mijn buurman ingelicht en die heeft alles verzorgd maar het is nartuurlijk niet zijn hobby dus daar kon hij niks aan doen. ik heb nu wel 2 overlevende morfjes, alleen moet ik nog even kijken hoe en wat. ik heb nu een aquarium met  5 cm water met een lei steen en javamos en drijfplanten. kunnen mijn morfjes daar in verdrinken?? er komt nog een een bak voor de larven die over zijn gebleven maar die zitten er nu nog bij in.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Marielle

@ Stijn: dat is idd heel erg balen! Zonde van de larven.

Die van mij doen het nog steeds goed. Ik kwam gister weer van het werk, bak nog verschoond en nieuw voer gegeven. Ik vond al dat ze de laatste paar dagen een aantal steeds boven in de bak zat. Toen ik gisteravond rond 23.00 uur weer ging kijken, vond ik het eerste gemorfde larven op het droge zitten! Direct even apart gezet en vandaag ga ik verder met zijn bak. De rest van de larven zal niet lang meer duren, 1 begint zijn kieuwen al kwijt te raken en is vaak boven in te vinden.

StijnH

Er zijn er inmiddels 4 gemorpht. Alleen de inrichting zit me nog steeds dwars (ik wil ze graag aquatiel opkweken) heeft iemand tips. hier wat foto's,

aquariumpje met larven en morfjes.

van boven.

Morfje

hoe meer tips hoe beter ;)

groetjes, Stijn

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

StijnH

Ben inmiddels weer wat rustiger dan gister avond , tis toch niet happy thuis komen als je hoort dat de helft dood is :'( . maarja toe maar we gaan verder met de andere helft. of zoals Hugo het zei je hebt de ene helft van het glas verloren, maar je hebt ook nog een half glas :) dus het glas is nog niet leeg :D

oke toch weer een tegenslag, hopelijk de laatste. er is er een verdronken :( en 1 ontsnapt (hoe? ik heb geen idee) ik vond hem gelukkig!! terug onder een bakje dat naast het aquariumpje stond. dus nu heb ik nog 3 morfjes.

nu heb ik nog een lek aquarium staan die ik dan maar heb ingericht. de ene helft grind en en de andere helft turf met enchientreen. en op het grind staat een bakje met water met javamos. en een vochting stukje keukenpapier met tublifex. en een panty om de bak af te dekken. de bak is 45x30x30. nu kijken hoe dat gaat. morgen ga ik fruitvliegjes halen.

ik zal regelmatig blijven updaten en tips blijven welkom.

groetjes, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Marielle

Gister is ook het 2de larfje aan land gegaan. 's Avonds bak verschoond en nieuw voer, 2 uur later zat ie stoer te wezen op z'n steen boven het wateroppervlak. Ik heb nu nog 3 larven die nog geen tekenen van morphen vertonen. Bij de andere 2 kon ik duidelijk zien dat ze zich meer bovenin de bak ophielden en dat de kieuwen kleiner werden.

De andere 2 zitten in een bak met ong. 5 cm water, wat dikke stenen die boven het water uitkomen, mos, bloempotjes en een halve kokosnoot. Vooral van deze kokosnoot wordt veel gebruik gemaakt. Misschien door de verschillen in vochtigheid op de buitenkant? Ik heb totaal geen last van dat de dieren uit de bak klimmen *even afkloppen*.

Ik voer ze rode mug op het droge en wat watervlooien in het water. Morgen krijg ik fruitvliegjes. Maar toch nog even een vraagje: Hoelang kunnen ze zonder eten (vanaf het morphen) en hoe kan ik zien dat ze echt wat hebben gegeten? Of is het toeval als je het ziet? Ik heb die van mij nog niet zien eten, ze komen wel in de buurt van de rode mug. Ik vind ook niet dat ze er dunner uit beginnen te zien, maar ik wil toch even gerust gesteld worden  ;D

StijnH

Dit is mijn opstelling voor mijn morfjes (foto), ik heb er nu 4 ze doen het goed ze komen na het sproeien voor de dag (alle 4). ik heb ze ook niet zien eten maar ik heb enchientreen en fruitvliegen en tublifex in de bak. en ze maken het goed (stevig,actief). ze zijn dus alleen na het sproeien en savonds (nooit allemaal) actief. ik heb ook nog een halve kokosnoot liggen misschien kan ik die ook nog gebruiken maarja, larven doen het goed 2 kunnen ook elk moment gaan morfen. 1 is al wel erg groot. waarschijnlijk was hij al aan het begin van mijn vakantie gemorft.

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

stijnzeger

Ik ben enkele dagen terug van vakantie en ook met de Orientalissen is alles prima gegaan. Heb wel de moederbak geheel verschoond, was te vuil. Bij het schoonmaken zag, na later tellen bleek 22 larven rond zwemmen. Ik had voor de vakantie zo'n 40 larven die gemorphd waren in een landbak gedaan met een beetje water. Ik had nog zo'n 20 a 25 larfjes over. Die heb ik toen in de moederbak gegooid, (vooral om praktische redenen, zodat het voor mijn verzorgster makkelijker was in onze vakantie). Bij terugkomst zag ik dat ze het allen hadden overleefd. Tot mijn verbazing zag ik dat ze veel groter en sterker zijn geworden als de eerder gemorphde larven. Mooie grote larven. Enkele zijn inmiddels weer op het land geklommen. Voor een volgend jaar misschien een idee, om enkele in de moederbak te laten opgroeien. Of later proberen te laten morphen. Heb in totaal zo'n 45 juvenielen/morphen en nog zo'n 15 larven.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0