Salamandra corsica topic 2009

Harry

Gisteravond de eerste s. corsica teruggezien nadat ik na november tot op heden geen enkel dier meer gezien had. Ze zitten tot 1m diep in de grond. Half april zullen toch de eerste larven moeten komen
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

bart

hoi harry

das goed nieuws
hopelijk weer zoveel larven gelijk vorig jaar hé
na zo'n strenge winter toch altijd spannend afwachten hé

grtz bart

Jari B

Ik heb mijn corsica's gisteren in de buitenbak gedaan, ze kropen in de avond al snel rond.
Vandaag ga ik er een net overheen maken.
Te lang binnen houden is niet goed omdat je meer kans hebt op ziektes, dat is de reden waarom ik ze naar buiten doe.
Ze zijn nou alle 6 rond de 10 cm.
Vandaag ga ik ook meelwormen halen bij een viswinkel, dan ga ik die sla geven en bepoederen zodat ze veel vitaminen in zich hebben en dan ga ik ze voeren.
Ik ga een klein voerbakje ingraven en daar een glasplaatje boven maken zodat er geen water in kan komen maar wel de corsica's in en uit kunnen gaan.

salamandre

Waarom sla??
Daar zitten totaal geen voedings stoffen in.
Je kunt meelwormen beter bruinbrood en andijvie geven met daar poederoverheen.

Harry

Ben benieuwd hoe de dieren het gaan doen. 10cm is een mooie maat!!!  Meelwormen is niet echt geweldig voedsel, ik zou dat toch afwisselen met ander voedsel. Meelwormen kun je goed houden in een bakje met droge kattenbrokken. buffalowormen zijn beter!! ander voedsel dat je buiten kunt geven zijn wasmotlarven, eventueel een wormenkweek ingraven met konijnenekorrels en ook in de zomer af en toe krekels voeren. Zorg dat er altijd wat in het voerbakje zit. en laat je buitenterarium in de zomer niet uitdrogen! (sproeien)

Nbij mij gaat het minder. Sinds afgelopen najaar worden er geen wormenkorrels meer gemaakt. Ik ben toen overgestapt op wormenmeel, met desatreuze gevolgen, dat in al mijn buitenterraria bijna alles dood ging. Van mijn corsica's heb ik er pas 1 teruggezien en nog geen larven gehad.

succes
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

salamandre

Sergé Bogaerts

Asl alternatief voor wormenkorrel": kippenlegkorrels (zit veel kalk in...). Ik gebruik die en maak er wel geen ballen van maar enchytreeën en springstaarten doen het er prima op.
Verder moet je meelwormen inderdaad voeren met goede bijv. gemalen kippen legkorrels, en daanra flink bepoederen. Ik voer mijn vuursalamanders veel met meelwormen en krekels, maar zonder extra kalk krijg je kromme dieren (rachtitis).
Vuursalamanders vreten ook graag naaktslakken en huisjesslakken (met huisje en al...)

alibombali

Zelf gebruik ik al een paar jaar konijnenvoer-korrels...dat is goedkoop en werkt prima (bij Hornbach zelf scheppen 50 cent/kilo)

Harry

Inmiddels werk ik ook al een tijdje met konijnenkorrels en dat gaat weer goed
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex

Jari B

Ik ga elke avond sproeien als het warm is geweest in de zomer.
Ik gebruik konijnen korrels als voer bij mij wormen en enchitriën kweek, nooit problemen mee gehad.
Gisteren  had ik meelwormen in het voerbakje gedaan met poeder maar de meelwormen bewegen niet pas als ik het bakje schud gaan ze een beetje bewegen.
Kan het zijn dat het poeder over de datum is want er staat wel een datum op de onderkant van het potje maar is nou niet meer te lezen.
Ik heb het potje 3 jaar geleden gekocht.
En er zitten heel veel huisjes en naaktslakken in mijn buitenbakken dat heb ik dus in overvloed.

Robkeulers

dergelijke kalk- en vitaminepreparaten zijn beperkt houdbaar. Niet dat het daarna giftig is of zo, maar de werking is niet meer optimaal. 3 jaar lijkt me wat lang, ik zou zelf een nieuw potje kopen.

Jari B

Ik heb pas geleden 2 van mijn corsica's opgemeten omdat die toen actief waren en ze waren beide ongeveer 12 cm lang.
Dus ze groeien wel goed bij mij.

Sergé Bogaerts

Bij 12 cm kun je ongeveer de geslachten al wel zien. Mannetjes hebben en duidelijkere cloaca en zijn meetsal wat slanker gebouwd. De cloaca is echter het beste om te gebruiken.

Jari B

Ik zal de volgende keer dat ze actief zijn er op letten.