vijver in de tuin.

hans

ik heb al twee jaar een grote polyester vijver in de tuin liggen welke ik tot nu toe nog niet heb ingegraven. De bedoeling is dat ik hier een grote groep axo's in wil doen om te zien hoe ze buiten kweken.
Daarbij ook wel leuk eens salamanders te zien ipv vissen. Nu heb ik aan jullie de vraag wie er ook een vijver heeft en mij misschien even advies wil geven welk soort waterplanten hierin het beste doen in combinatie met axo's.
Er komt een filter op en stromend water.
Vr gr
Hans Swaak

Roel

Hallo Hans,
Met een voorgevormde vijver zit je vaak wel te kampen met een relatief lage water diepte.
Met name in de winter zul je dan je dieren toch wel moeten binnen halen lijkt mij.

Wat planten betrefd: wat denk je van waterpest, hoornblad en fontijnkruid in het watergedeelte.
Verder alleen rand beplanting zoals bv Calla palustrus ed.

Hoe is echter de exacte afmeting, waar wil je hem plaatsen? zon, schaduw, half zon/schaduw dat zijn allemaal belangrijke zaken alvorens die dieren aan te schaffen!

Gr Roel

hans

Hallo bedankt voor jou reactie. De vijver welke ik heb is best een redelijke grootte.
Het is een zware polyester vijver.
Ik schat hem op zo'n4 meter bij 2 en is denk ik 120 diep.
Ik heb in het verleden eens een aantal axo's in een wateropvang bak gegooid van een fontijn bij
bij in de tuin.Dit waren axo's uit kerij welke er heel slecht uitzagen. Afgebeten poten ect.
Een jaar later zag ik ze weer terug en alle in een blinkende gezondheid. Dit jaar heb ik ze weer gezien. Dit te bedenken dat dit een 1000 liter vat is welke ik voor de helft heb doorgesneden. Schat dat er rond de 400 liter inzit.Als de vijver klaar is moeten deze hierin. Ik heb in mijn kwekerij ook nog een groot aantal zitten welke ik wat wil indunnen , dus deze dieren gaan hier ook in.Zit te denken aan een leuke groep in de vijver goldens, koper, wildkleur .
Komt een filter op m alles goed schoon te houden.
Ga zeker kijken naar die planten.Ik denk dat ik de vijver in een half beschutte plek gooi van de tuin. Daarbij denk ik om groot hoefblad naast de vijver te poten. Deze bladeren worden er groot en geven een goede schaduwplek voor als het zomers te heet wordt.
Weet nog niet zo goed wat voor substraat voor op de bodem. Misschien scherpzand gedeeltelijk gemengd met vijvergrond. Heb jij hier ervaring mee?
Lijkt me wel een leuk topic daar ik niet veel lees over mensen met vijvers.
vr gr hans

alibombali

Ik heb ooit ook zo'n 50 volwassen Axo's in mijn vijver gehad...leuk maar ze vraten veel en ze vervuilde nog meer...http://members.chello.nl/a.kente/salamanders-in-de-vijver.htm