Verslag Buitenverblijf A. Tigrinum / Mavortium

A34

Buiten verblijf Ambystoma tigrinum/mavortium

Na een hele tijd dat ik mijn tijger binnen heb gehouden heb ik besloten om met dit mooie weer ( rond april ) het dier naar buiten te verplaatsen. Hierbij wat handige tips en informatie.

Het verblijf.
Ik zelf heb gekozen voor een standaard groot blokkerbak. Je zou het ook anders kunnen doen, zoals een groot stuk grond afzetten met schotjes of dergelijke maar zorg ervoor dat het ontsnappingsvrij is!!
Bij een blokkerbak zit natuurlijk ook een deksel, die meestal luchtdicht afsluit. Daarom heb ik met een zaagje het binnenste er uit gezaagd en het gat gevuld met (hor)gaas. Je kunt het plakken besparen door een te groot stuk gaas te knippen, deze over de bak te leggen en de deksel op de bak te sluiten.

Waar ook natuurlijk aan gedacht moet worden is de afwatering. Buiten wil het wel eens regenen dus zorg voor gaatjes onder in de bak! Deze kun je het best met een boor maken.

Dan de bak vullen met grond. Zelf ben ik naar het bos gegaan en de bak gevuld met bosgrond. Je kunt de bak ook vullen met losse turfgrond. Let wel op dat er geen voedingstoffen bij zitten.
Hierna kun je beginnen met het aankleden van de bak. Gebruik je fantasie, hier en daar wat leuke verstop plantjes worden zeker gewaardeerd , en vergeet het watergedeelte niet!

Temperatuur.
Allereerst moet de temperatuur geschikt zijn. Het mag bijvoorbeeld  niet warmer worden dan 24°C. Zorg dus voor veel schaduw, denk hierbij aan veel verstop plekken. In de zomer is het aan te raden om de bak geheel in de schaduw te plaatsen. Dit voor een stuk zekerheid, en tijgers zijn alles behalve zon aanbidders.

Zorg ook voor een watergedeelte, hier in kan het dier alsnog afkoelen zodra hij het te warm krijgt. Savonds kan het in begin april tot mei nog flink afkoelen maar dit zou geen probleem moeten zijn. Echter in het wild houden de noordelijke populatie de winter winterslaap. De zuidelijke populatie doen dit niet. Dus als het voor zou komen dat het zou gaan vriezen, in de gaten houden!

Verder.
Pas op voor dieren in de tuin, katten krassen makkelijk (hor)gaas kapot. Daarom heb ik zelf gekozen voor het balkon.
Hou de vochtigheid in de gaten, af en toe licht sproeien met de tuinslang of spuitfles word gewaardeerd.

En het belangrijkste .. heb vooral veel plezier in je hobby. :)

DannyS

Mooi artikel!
Dit lijkt mij een mooi stukje voor op de nieuwe site!

Waar komt jouw mavortum vandaan btw? salamanderland?

A34

Nope ..van Hugo :) Maar mijn tweede is wel vandaag aan zijn reis begonnen vanuit salamanderland :)

DannyS

Prachtig beestje. Er komen vast wel foto's van de nieuweling :D
Ik ben tijdens het opruimen van m'n kamer een prachtige curverbak tegengekomen die schreeuwt om nk mavortum :D

A34

Dit zijn inderdaad prachtige beestjes, en totaal niet bang, ze eten gewoon uit de hand :)
Ik hoop stiekem ook dat ik een vrouwtje ga krijgen voor een poging tot kweek wat erg moeilijk blijkt te zijn, helaas niet naar gevraagt.
Ik laat het wel weten zodra hij levend en wel is aangekomen. :)

StijnH

oh! echt heel mooi gedaan Jeroen :) die heeft het vast naar zijn zin, en de ander die komt vast ook ::)! mooi artiekel verder, en mooi ingerichte bak.     en niet te vergeten heel mooi beestje, ;) wees er maar zuinig op.

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

DannyS

Ik neem aan dat de sala van salamanderland ondertussen wel aangekomen is..
Hoe gaat het met hem/haar? Met een foto kan je me erg blij maken :)

firesalamander