Slakkenetende Slakken (Anentome helena)

Steven DC

Latijn wetenschappelijke benaming:     Anentome helena     
Nederlandse benaming:    Slakkenetende slak    
Engelse benaming:    Killersnail
Duitse benaming:    Schneckenfressende Schnecken
Familie:     Buccinidae
Klasse:    Hypsogastropoda
orde:    Gatropoda
Eerst beschreven:    Meder in Philippi, 1847    
Herkomst:    Thailand, Prov. Phitsanulok, Kaek River, Sakunothayan Wasserfall. 33 km E Phitsanulok, 16° 50.27' N, 100° 31.81' O    
Voor aquaria van:    > 30 cm.    
Stroming:    Snelstromend water
Grootte:    tot 4 cm.
Temperatuur:    18 - 30 °C.     
pH Warde    6.5-7.5    
GH waarde:    9 - 15    
KH waarde:    5 - 8       

Status in Rode Lijst:    Niet in IUCN Rode Lijst (Ref. 57073)       
Info:    

Deze slak geeft de voorkeur aan andere slakken.

Posthoorn, toren slakjes, ampularia's het maakt niet uit.

Alleen de eigen soort wordt ontzien.

Zijn de slakken op gaan ze ook wel aan het normale droogvoer, slakkenvoer, afgestorven plantendelen, algen en voedselresten.
Deze slakjes eten geen gezonde en/of levende planten.
Ze hebben geen rasp als de meeste slakken, maar een zuigmond, waarmee ze andere slakken leeg kunnen  zuigen.
Deze soort kweekt redelijk, maar alleen als er slakken als voer aanwezig zijn.

Zijn de slakken op, stopt de kweek van deze soort.
Ze kunnen zowel in hard als in zacht water worden gehouden, maar zoals bij alle slakken wordt het huis mooier als het water wat harder is.

Er is veel kleurvariatie in de slakkenhuizen.
Ze eten gewoon droogvoer, slakken, slakkeneitjes, hydra's en planaria.

Kweek:    

Over de kweek van deze slakjes is weinig of niets bekend.

Bron: www.eurofish.nl

Heeft er iemand ervaring met deze slakken?

Mvg Steven

Steven DC

Heb vandaag 3 Anentome helena gekocht. Onmiddelijk na het plaatsen in de bak, werd er al een posthoornslak verschalkt. Ze doen dus wel hun werk! Ik verwacht er geen wonderen van, maar ze zullen alleszins het slakkenaantal doen afnemen. Ze zijn nu zo'n 2cm groot en 1 Anentome deed er ongeveer 3uur over om een posthoornslak met een diameter van 1cm geheel leeg te zuigen. Ondertussen zullen de andere 2 ook al wel aan het vreten geslagen zijn...;)

StijnH

Haha mooi, wou je er zo graag van af??  :P mijn oom had het in een blad gelezen ''aquarium'' en hij had ze ook besteld, heeft wel het slakken aantal wat naar beneden gekrikt.  ;)

Groetjes,

Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Steven DC

Citaat van: Stijn Huisman op mei 09, 2009, 09:50:53 PM
Haha mooi, wou je er zo graag van af??  :P

Ja ik heb ze er zelf ingezet. Puntslakjes en posthoornslakken om de eventuele voedselrestjes op te ruimen. Maar die beesten blijven maar vermeerderen! Ik dacht dat het wel mee zou vallen maar heb me sterk vergist :D

Chris Schouten

Het zijn er gewoon teveel?

Of richten ze ook echt schade aan?
Triturus marmoratus - 0.0.5

Steven DC

Het zijn er zowieso teveel én volgens mij vervuilen ze de bak met hun aantal. ik blijf blauwalg krijgen in een bak van 110L met 2 salamanders erin. Het lijkt me waarschijnlijk dat de slakken de oorzaak hiervan zijn.

DannyS

Hoeft niet per se.. mijn axo bak heeft ook last van blauwalg, en slakken zijn snacks voor mijn axolotls.
Zijn er geen slakken eter-eters?

Steven DC

Citaat van: Danny Stammers op mei 11, 2009, 06:54:53 AM
Zijn er geen slakken eter-eters?

Hoe bedoel je Danny? Of de salamanders van de slakken eten, weet ik niet. Heb het nog niet gezien...

DannyS

Ik bedoel slakken die slakken-eters opeten :D <-- grapje dus :p

Houden deze dieren niet op met kweken als de slakken op zijn?
Ik heb geen idee hoe groot ze zijn, maar kan je er dan niet gewoon een aantal uithalen?

Steven DC

Citaat van: Danny Stammers op mei 11, 2009, 07:02:42 AM
Ik bedoel slakken die slakken-eters opeten :D <-- grapje dus :p

Houden deze dieren niet op met kweken als de slakken op zijn?
Ik heb geen idee hoe groot ze zijn, maar kan je er dan niet gewoon een aantal uithalen?

haha oke, had het niet door  :D
Ik kan er uit halen, maar de torenslakjes zitten meestal in de bodem en er zijn er piepkleine bij. Dat is onbegonnen werk, tenzij ik gans de bak omploeg

edit: ja de slakkeneters stoppen met kweken zodra de andere slakken op zijn, maar ze hebben veel werkom alles op te eten hoor...

Steven DC

Bij deze ff een waarschuwing: Heb op een aquariumforum gelezen dat Anentome helena niet geschikt is voor alle planaria. Sommige planaria zouden de Anentome opeten ipv omgekeerd!

Roel

Heb deze dieren ook zitten in mijn Guppenbak.
Gekregen van een kennis van me welke vorig jaar op de Limbeurs een stuk of 5 exemplaren heeft gekocht.
Deze slakken zijn éénslachtig dus je hebt minimaal één man en één vrouw nodig om tot kweek te komen!
Overdag leven ze voornamelijk in de bodem net als het veelvuldig voorkomende puntslakje.
Men beweerd dat ze persé levend voer(dus andere slakken) om tot voortplanting te komen.
Ze groeien niet snel maar éénmaal in de kweek vermenigvuldigen ze behoorlijk.
Indien men nog maar weinig andere slakken meer over hebt zijn ze éénvoudig weg te vangen door ze extra bij te voeren met? slakjes.
Overigens het zijn héél grappige beestjes zeker als je ziet hoe ze andere slakken aanvallen en leegzuigen.

Steven DC

Citaat van: Roel op mei 11, 2009, 10:53:07 AM
Heb deze dieren ook zitten in mijn Guppenbak.
Gekregen van een kennis van me welke vorig jaar op de Limbeurs een stuk of 5 exemplaren heeft gekocht.
Deze slakken zijn éénslachtig dus je hebt minimaal één man en één vrouw nodig om tot kweek te komen!
Overdag leven ze voornamelijk in de bodem net als het veelvuldig voorkomende puntslakje.
Men beweerd dat ze persé levend voer(dus andere slakken) om tot voortplanting te komen.
Ze groeien niet snel maar éénmaal in de kweek vermenigvuldigen ze behoorlijk.
Indien men nog maar weinig andere slakken meer over hebt zijn ze éénvoudig weg te vangen door ze extra bij te voeren met? slakjes.
Overigens het zijn héél grappige beestjes zeker als je ziet hoe ze andere slakken aanvallen en leegzuigen.

Kan het geslacht gemakkelijk bepaald worden? Of is dit onmogelijk?

Roel

Geen idee. Ik heb dat gelezen in een artikel wat verschenen is in Het Aquarium.
Jaargang 79/nr 2-februari 2009. Het artikel is geschreven door GR Smid.
In dit artikel vermeld hij dat het dieren zijn van gescheiden geslacht maar over een duidelijk geslachtsonderscheid spreekt hij niet.
Maar het kan wel kloppen met de ervaringen van meerdere aquarianen waarbij in sommige gevallen dit slakje een ware plaag kan gaan vormen en bij andere personen schijnt het nogal mee te vallen.

Steven DC

Hey Roel,

Of deze slakjes éénslachtig zijn, is nog te betwijfelen. Heb op een aqua-forum gelezen dat iemand 1 slakje per bak had zitten en deze zich toch vermeerderden in elke bak. Het zou kunnen dat de bevruchting reeds had plaatsgevonden maar dan zouden het toevallig allemaal vrouwen moeten geweest zijn. Ik zie wel wat de toekomst brengt. Hoop wel dat ze zich wat vermeerderen zodat ze m'n slakkenplaag aan gaan kunnen. Interessante beestjes zijn het ook!

Groet,

Steven