Slakkenetende Slakken (Anentome helena)

Roel

Hey Steven,
Mocht het bij jou eventueel niet lukken laat dat met de tijd maar effe weten.
Die maat van me weet absoluut niet waar hij er mee moet blijven. Bij hem zijn ze nog erger dan de Guppen.
Ze groeien echter wel langzaam!
Gr Roel

Steven DC

ik hou je sowieso op de hoogte. Ik vermoed dat er al 1 Anentome gesneuveld is, maar weet niet zeker. Kan het huisje niet vinden...
Ik denk dat er wel vraag naar is hoor, misschien kan hij ze op marktplaats zetten?

Steven DC

ff update'je,

De anentome leven nog steeds en houden andere slakken wel wat in toom, maar volledig uitroeien lukt hen niet. Het blijft allemaal dus mooi in evenwicht! Nakweek van deze slaketende slakken heb ik nog niet gezien maar dat zou aan de te lage temperatuur kunnen liggen. Het is naar mijn mening wel een aanrader voor mensen die een slakkenplaag hebben in een koudwaterbak!

Roel

Ik heb er laatst een dikke 30 weg kunnen doen via onze plaatselijke aquarium winkel.
Het is afhankelijk welke slakkenplaag je hebt. De alom bekende torentjes houden ze zeker niet in bedwang maar de rest verdween bij mij als sneeuw voor de zon.

joost.v.wijk

Nou ik hoef ze in ieder geval niet. Ik probeer juist wat meer slakken in m'n bakken te krijgen. Heb zelf al jaren de rode posthoornslak, maar de kleintjes worden (helaas wat te veel) gegeten door de Cynopsen. Slakken zijn goede afvalopruimers, vergeet dat niet!!! De kleine puntslakjes bijv. hebben ook nog eens de functie, doordat ze in de bodem rondkruipen, het afval (humus) wat meer verdelen, zodat bacterien hier mee verder kunnen.

Als je teveel hebt, kun je een voedertabletje voor vissen in het aquarium leggen, waar ze massaal op afkomen, en zo schep je er al een hele partij uit. Geef ze dan aan een andere liefhebber of zo.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Omdat in dit topic ( http://www.salamanders.nl/forum/vuurbuiksalamanders-%28cynops-soorten%29/slaketende-vis/ ) de anentome helena terug werd opgehaald, zet ik hier even m'n bevindingen neer. Ik heb de Anentome nu ongeveer 7 maanden, en ze hebben zich nog steeds niet voortgepland. Dit maakt dat er steeds andere slakken aanwezig zijn, die onmogelijk uitgeroeid kunnen worden door 3 Anentome. Wel zorgen de Anentome er momenteel nog steeds voor dat de andere slakken geen plaag worden.
Ik ben er nog steeds tevreden van. Als opruimers heb ik zowel puntslakken als vuurgarnalen in de bakken

Mvg Steven