Ik ben helemaal nieuw met salamanders

Jari B

Het is geen Alpestris want hij heeft geen fel oranje buik.
Ik denk zelf Triturus.

preute

Citaat van: Jari B op juni 02, 2009, 03:05:06 PM
Het is geen Alpestris want hij heeft geen fel oranje buik.
Ik denk zelf Triturus.
mss is het een Triturus helveticus? Hij lijkt er heel goed op. ofwel is het een Triturus vulgaris
groeten preute.

Robkeulers

Pleurodeles waltl oftewel ribbensalamander..

Marielle

Nee, ik denk niet dat het een P. waltl is...vind de bouw daar niet voor kloppen.

Als het een Lissotriton vulgaris (kleine watersalamander) mag je deze niet houden!!! Hij valt onder categorie A oftewel:

Categorie A:

Dit is een in Nederland voorkomende salamandersoort. Hiervoor geldt artikel 13 van de flora en faunawet. Er zijn geen uitzonderingen of ontheffingen mogelijk. Ook niet voor nakweekdieren. Deze soort en alle ondersoorten daarvan mag je dus niet houden.

preute

Citaat van: Marielle op juni 02, 2009, 05:12:05 PM
Nee, ik denk niet dat het een P. waltl is...vind de bouw daar niet voor kloppen.

Als het een Lissotriton vulgaris (kleine watersalamander) mag je deze niet houden!!! Hij valt onder categorie A oftewel:

Categorie A:

Dit is een in Nederland voorkomende salamandersoort. Hiervoor geldt artikel 13 van de flora en faunawet. Er zijn geen uitzonderingen of ontheffingen mogelijk. Ook niet voor nakweekdieren. Deze soort en alle ondersoorten daarvan mag je dus niet houden.

het is zeker 1 dat ik wel mag houden want ik heb hem gekocht in een winkel.

Marielle

Preute, geloof me nou maar! Als het een Lissotriton vulgaris is mag je hem niet houden. Ook al heb je hem in de winkel gekocht!

Winkels verkopen tegenwoordig vaak wildvang dieren en/of verdiepen zich te weinig in de soorten die je mag houden en verhandelen. Dierenwinkels zijn er op uit om winst te maken (en dat is hun goed recht) maar geven je maar al te vaak verkeerde informatie mee. Verkooppraatjes om voor geld in het laadje te zorgen. Als je als klant dan in de winkel komt (en ik verwijt jou niks!!!) en zegt dat je een kleine salamander wil dan zoeken ze die voor je uit. Als dat dan een Lissotriton vulgaris is en je hebt je als klant te weinig verdiept in de soorten en wetgeving, kan het dus voorkomen dat je een dier aanschaft die je helemaal niet mag houden in Nederland omdat het een inheemse soort is.

Kom je er dan later achter dat het toch een inheemse soort is, dan zit je met een probleem omdat het verboden is. Terug brengen naar de winkel kan niet, want dan wordt ie gewoon weer verkocht en heeft de verkoper dubbel winst gemaakt. Wat je (als het een inheemse soort is) nu moet doen, kan ik je ook 1 2 3 niet vertellen. De oplossing is vaak uitzetten waar ie vandaan komt, maar in jou geval gaat dat een beetje lastig........

preute

Citaat van: Marielle op juni 02, 2009, 05:29:30 PM
Preute, geloof me nou maar! Als het een Lissotriton vulgaris is mag je hem niet houden. Ook al heb je hem in de winkel gekocht!

Winkels verkopen tegenwoordig vaak wildvang dieren en/of verdiepen zich te weinig in de soorten die je mag houden en verhandelen. Dierenwinkels zijn er op uit om winst te maken (en dat is hun goed recht) maar geven je maar al te vaak verkeerde informatie mee. Verkooppraatjes om voor geld in het laadje te zorgen. Als je als klant dan in de winkel komt (en ik verwijt jou niks!!!) en zegt dat je een kleine salamander wil dan zoeken ze die voor je uit. Als dat dan een Lissotriton vulgaris is en je hebt je als klant te weinig verdiept in de soorten en wetgeving, kan het dus voorkomen dat je een dier aanschaft die je helemaal niet mag houden in Nederland omdat het een inheemse soort is.

Kom je er dan later achter dat het toch een inheemse soort is, dan zit je met een probleem omdat het verboden is. Terug brengen naar de winkel kan niet, want dan wordt ie gewoon weer verkocht en heeft de verkoper dubbel winst gemaakt. Wat je (als het een inheemse soort is) nu moet doen, kan ik je ook 1 2 3 niet vertellen. De oplossing is vaak uitzetten waar ie vandaan komt, maar in jou geval gaat dat een beetje lastig........
maar wat als het toch geen zo een salamander is ik wee  zelf niet welke soort ik zal es betere fotos trekken  ;)

Marielle

Als het geen beschermde soort in Nederland is (wat nog moet blijken uit betere foto's :P) dan mag je ze wel houden. Bij sommige soorten heb je wel papieren nodig, maar dat is even voor latere zorg. Eerst maar eens achterhalen om welke soort het precies gaat, dan pas kunnen we je goed verder helpen.

Robkeulers

Ik blijf bij de Ribbensalamander hoor... Het is zeker geen vulgaris, daar is hij veel te fors voor gebouwd. Kijk eens naar de dikte van de pootjes (alle andere dingen niet meegerekend), dan is het al duidelijk dat het geen vulgaris kan zijn. Ook het hoofd en de vorm van het lijf wijzen op een ribbensalamander als je het mij vraagt.

Marielle

Het zou kunnen, maar betere foto's zouden zeker helpen!

petro pees

Ook al kan ik niet zeggen wat voor soort het wel is(neig naar ribbensalamander?!),het is zeker niet L.vulgaris.
Petro
Tylototriton Shanjing

preute

Citaat van: petro pees op juni 02, 2009, 08:44:15 PM
Ook al kan ik niet zeggen wat voor soort het wel is(neig naar ribbensalamander?!),het is zeker niet L.vulgaris.
Petro
hij is nog maar klein ze nog maar 10 cm fzow en 1kenmerk is dat hij een oranje lijntje vanonder op zijn staart heeft

Steven DC

Ik neig ook naar de ribbensalamander. Hiervan zijn momenteel enorm veel jonge dieren in omloop. Het enige wat me doet twijfelen is de kleuring op de buik. Deze lijkt orange met zwarte stippen, hoewel dit ook aan de flits of lichtinval kan liggen.

Is het deze Preute? :

DannyS

Ik denk niet dat het een waltl is, maar ik neig meer naar een triturus soort. Ik gooi het op T. cristatus of T. carnifex.

(altijd leuk, die 'wat is dit' topics :D)