Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Salamandra s. terrestris

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

salamandre

Om even terug te komen op een ander topic, hier wat foto's die laten zien hoe divers S.s. terrestis is.


Nominaat vorm

Solling vorm

Heidelberg vorm

Solling vorm rood en geel

Solling vorm geel rood gestipt

Rode vorm

Kleur afwijking, komt ook voor in geheel zwart  ( foto van Paul Bauchhausen )

Leuzist

Albino

Erwin Bakker

Doen ze daar in dat Solling park iets met atoomproeven of zo?

salamandre

Het verhaal gaat dat de monnikken uit het klooster daar, vroeger toen ze op reis gingen vuursalamanders uit heel europa hebben mee genomen en dat die daar hebben vrij gelaten. En als dat waar is zou het dus betekenen dat de Solling populatie een hybride mix is van verschillende soorten. Ze zouden er eigenlijk gewoon eens DNA onderzoek naar moeten doen.
Als het een hybride mix is dan is dat hoogst waarschijnlijk van S.s.terrestris, S.s.salamandra, S.s.bernadezi (Santiago de Compostella) en S.s.fastuosa (Lourdes).


Robkeulers

Dat verhaal is naar mijn weten al lang ontmaskerd als een broodje aap verhaal.

De meeste verschillende vormen, binnen de Solling-vorm die extra geel heeft, zijn kweekvormen!

Wouter

Overigens lijken er binnen de Heidelberg vorm en die Solling met rode stippen wel wat andere ondersoorten te zitten, daar is volgens mij sprake van hybridisatie...

salamandre

die rood gestipte lijkt erg op gallaica, maar die heidelberg werd vroeger S.s. europea genoemd.
Het zou een hybride met giglioli kunnen zijn.
Er bestaan in noord-oost  Italie ook hybride populatie van S.s.s. met S.s.giglioli
En in Duitsland stikt het van de terrestris/salamandra hybride populaties

DannyS

Zeer mooie foto's!
Geeft duidelijk verschillen aan :)
Interessant leesvoer ook. Ik ga eens kijken wat ik hierover kan vinden.

dimitri J

Maakt idd het een en ander duidelijk. Dit doet me denken aan het ranitomeya ventrimaculata-verhaal bij de gifkikkers. Daar zijn ook een aantal kleurvariëteiten van, maar jammer genoeg zijn die dus zodanig gemixt, dat je niet meer kunt zeggen welke je nu juist hebt.

Ik weet er het fijne niet van, maar waar de verschillende S.s. kleursoorten hun verspreidingsgebieden raken, is daar zowiezo al niet sprake van hybrides?

grtz
dimitri J

Sergé Bogaerts

Leuke foto's, maar vermelden van de fotografen zou wel netjes zijn (o.a. Paul Bauchhausen).

Er worden wel twee dingen door elkaar gehaald. Je hebt mutanten (dus met roodkleur in plaats van geel, flavisten, albino's, nigrino's) wat meestal slechts eenlingen zijn in een populatie, maar die je door gericht kweken kunt behouden. Zo bestaat er een albinovorm uit Bordeaux die al meer dan twintig jaar wordt doorgekweekt, samen met rood gevlekte dieren. De "witte" carnifexen in ozne hobby zijn ook zulke mutantjes die oorspronkelijk afkomen van één flavistisch vrouwtje dat ooit in Italië is gevangen en waarvan nakomelingen door een verenigingslid jaren geleden naar Nederland zijn gehaald en inmiddels door de formidabele kweken van Harry en Alex inmiddels wereldwijd zijn verspreid.

En daarnaast heb je kleine populaties dieren die afwijken, en bijvoorbeeld meer geel dan normaal hebben. De oorzaak kan zijn dat er een geringe genetische variatie is in de populatie.   

De Heidelberg popualtie ligt inderdaad op het scheidingsvlak van salamandra en terrestris (voor zover dat goede odnersoorten zijn....). Maar op dat scheidingsvlak komen dit soort variaties meer voor. Maar die worden in gevangenschap wel uitgeselecteerd en verder gekweekt. Het is niet zo dat al die dieren daar zo zijn. Dat geldt in feite voor Solling net zo. In die kweeklijn zitten ook nogal gewoon terrestris achtige dieren.

Ik geloof helemaal niks van het verhaal van mixen van verschillende ondersoorten. Het betreft naar mijn mening lokale variaties die uitvergroot worden door er gericht mee verder te kweken. Dat gebeurt in Duitsland (en andere landen) al vrij lang en er zijn publicaties uit begin vorige eeuw over kweken met bijvoorbeeld geheel zwarte vuursalamanders.





salamandre

CiteerLeuke foto's, maar vermelden van de fotografen zou wel netjes zijn (o.a. Paul Bauchhausen).

Je hebt gelijk, is al veranderd.

Zo is het inderdaad, en zo werkt dat met alle reptielen en amphibiën in gevangenschap.
Je hebt het alleen allemaal wat duidelijker uitgelegt en geformuleerd.
Maar ja daarom laten we jou ook de boeken schrijven!  ;)


alibombali

Citaat van: Sergé Bogaerts op juni 15, 2009, 11:07:26 AM
.....en inmiddels door de formidabele kweken van Harry en Alex inmiddels wereldwijd zijn verspreid.

Thanxxxx...


En nogmaals, wat jammer dat we in Nederland zo'n overdreven streng salamanderbeleid hebben... :-[ :-[ :'(

DannyS

Beter streng dan laks, maar ik snap je punt.
Als het zou gaan om inheemse soorten dan sta ik daar uiteraard achter, maar er zijn ook Salamandra salamandra soorten die hier niet voorkomen, maar toch verboden zijn.. benieuwd wie mij die reden kan uitleggen :D

salamandre

omdat ze bij de AID te stom zijn om ondersoorten te herkennen. ;D

Erwin Bakker

AID is, denk ik, uitvoerend, niet wetgevend. Ik zou dus oppassen met te kort door de bocht conclusies over `te stom`. Bovendien, bovenstaande lijkt me ook duidelijk te maken dat ondersoorten herkennen echt niet makkelijk is.

DannyS

#14
Je kan de wet toch ook zo maken: "Alle vormen van S.s.terrestris zijn verboden." Een ondersoort als gallaica of gigliolii lijken bijvoorbeeld hélemaal niet op de terrestris.

De AID is inderdaad een uitvoerende macht. De wet zelf komt uit de politiek.