Bouw aquaterrarium voor m'n marmers

Steven DC

Het had inderdaad een goed geweest om een bakje in te bouwen. Jammer dat ik daar niet aan gedacht heb! :-/
De kuip is vrij rechthoekig, dus zal eens bekijken of ik er een bak kan inzetten.
Ondertussen heb ik de reden gevonden dat het onderloopt. Door het druppelsysteem, sijpelt er water naar achter de wand. Zo waterdicht blijkt compactuna dus niet te zijn... Het water achter de wand komt hoger dan het oorspronkelijke waterniveau en sijpelt zo langs hogere wanden de kuip in. De compactuna zou volgens de fabrikant specie waterdicht maken, maar ik heb dus zonet ondervonden dat dit NIET zo is...

Steven DC

Bij nader inzien, zou een ingebouwde bak hetzelfde probleem gekregen hebben.Dit omdat water van hogeraf in de bak (kuip) sijpelt. Een losstaand bakje plaatsen in de kuip is lijkt me de enige oplossing. Maar het probleem is nu dat de wanden zo grillig van vorm zijn, dat een bakje plaatsen niet gaat. Ik zou enkel een bakje kunnen plaatsen dat veel kleiner is dan de kuip, waardoor er dus enorm veel plaats verloren gaat ik zeer weinig 'droge' grond zou hebben. :( Het komt in me op om deze bak te gaan gebruiken voor een meer 'vochtbestendige' soort. Nadeel daarvan is dat ik deze bak wou gebruiken voor marmoratus en geen andere plaats heb voor de marmers... :(

Steven DC

Ik heb de oplossing reeds gevonden. Ik heb de kuip voor 4/5 gevuld met hydrokorrels. Daar bovenop een worteldoek gelegd en dan een laag kiezels. Het heeft zo z'n voor en z'n nadelen. Voordelen: Monitoring is makkelijker omdat salamanders zich niet in de bodem kunnen ingraven; Uiterlijk moet niet onderdoen vind ik persoonlijk. Nadeel: M'n kweekbodem voor m'n regenwormen is en andere beestjes is hiermee wel verdwenen.
Ik maak van de week foto's ;)

Steven DC

Wat foto's van de bak:

Met het nieuwe druppelsysteem op de achterwand heb ik er meer mos op gelegd. Het blijft nu goed vochtig dus dat zou goed moeten komen.

Groetjes,

Steven

Robert van Diest

Geweldig mooi. Een erg natuurlijke bak. Je kunt zien dat er veel tijd in heeft gezeten :)

naeff002

Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

StijnH

prachtig! echt een natuurlijke bak geworden  :)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

alibombali

Super...ik zou alleen dat balkje hout vervangen door kurkschors (ivm beschimmelen)

Steven DC

Citaat van: Alex Kenter op december 17, 2009, 03:58:40 PM
Super...ik zou alleen dat balkje hout vervangen door kurkschors (ivm beschimmelen)

Heb je volledig gelijk in Alex! De kant begint trouwens al te beschimmelen. Morgen even langs de winkel passeren.

Irmy

Wow, echt een hele mooie bak!
Ik zou zoiets nooit kunnen  ;)

Steven DC

Moeilijk is het niet hoor. Zal binnenkort als ik genoeg tijd heb eens een verslagje schrijven. Iedereen kan het, als je weet welke grondstoffen je moet gebruiken ;)

rowi12

ziet er heel mooi uit! wil die van mij ook zo maken maar nu ik dit zie weet ik dat het geen makkie word :D echt mooi!

alibombali

Misschien een mooi moment voor een update-fototje???

Steven DC

Citaat van: Alex Kenter op oktober 07, 2010, 09:54:22 PM
Misschien een mooi moment voor een update-fototje???

Mocht ik kunnen, Alex zou ik het met plezier doen! We zijn verhuisd en de bak was niet te doen van gewicht, door het water dat achter de achterwand zat. Met 5 man was hij amper te tillen, en we moesten een heel eind wandelen om langs de certifitude, de bak via de tuin binnen te krijgen. Ik heb de achterwand jammer genoeg deels moeten afbreken. :(