Bouw aquaterrarium voor m'n marmers

Steven DC

nu er water in de bak zit, worden sommige delen van de epoxy wit!  :o Weet even niet hoe ik dit moet gaan oplossen!? :-\

En ook m'n dochtertje heeft het gemerkt! :D

joost.v.wijk

leuke foto, die laatste. Jammer van de witte delen in de bak. 

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Heb de bakl weer leeg gemaakt en een deel van het wit wordt onduidelijker zodra het water weg  is. Heb al geprobeert om met een schuurpapiertje die boven druipers eraf te schuren, maar dat lukt niet echt. De Epoxy is beenhard :-\ Hoop echt dat ik dit opgelost krijg, ik baal er echt van!!

Steven DC

Ik denk te weten wat er is gebeurd... Ik heb m'n laatste laag epoxy aangebracht en enkele dagen later de laatste laag tegellijm (mengsel). In dat tegellijmmengsel zit water, en als je epoxy niet helemaal laat uitharden en het komt in contact met water, slaat het wit uit... Een domme fout, die zeeer moeilijk op te lossen is :'(

Kenny

Begin al maar te schuren :d of zet er muggengaas tegen en laat het begroeien met mos ?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

joost.v.wijk

daarom gebruik ik dus zo veel mogelijk natuurproducten. Ik hoop dat je het op kunt lossen Steven

H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Het zou inderdaad wel een goed plek om Javamos te plaatsen omwille van de stroming die daar zal komen. Ik ben aan het denken om eventueel weer epoxy en daar zand in te drukken. Nadeel daarvan is dat ik, aan de rots in de voerstrook, weinig bewegingsruimte heb en dat zou dus wel erg moeilijk worden! Zal even moeten overwegen wat ik ga doen, maar die oplossing met de gaas is wel een zeer goed idee...

Steven DC

Heb het idee van Kenny gevolgd en er gewoon een muggengaas tegen gehangen. Het lijkt me de beste oplossing en het zal er volgens mij ook nog eens extra mooi gaan uitzien het volledig begroeid is.

Steven DC

De achterwand blijkt nu, ondanks de 2 lagen epoxy, toch fitjes te hebben. Dit is namelijk omdat ik de achterwand heb gebouwd terwijl hij in het aquarium stond, en deze dus niet heb kunnen platleggen bij het insmeren met epoxy. Ook heb je zeer slecht zicht op de wand als je op deze manier te werk gaat. Door de kleine fitten komt er dus water achter de wand, en sijpelt het langs die weg in de kuip. Ik heb de kuip binnenin dus helemaal ingesmeerd met epoxy en er turf tegen geplakt. Een weekje laten drogen en hopelijk in deze nu volledig waterdicht!

Jef Janssens

het"witte spul" is hoogstwaarschijnlijk gewoon compactuna,dit krijg je niet ondergestopt met verf of epoxy.
het gaas is een mooi initiatief maar uit de praktijk zal blijken dat dit enorm lang zal duren voordat dit dichgegroeid is.mijn mening is dat je er beter kurkschors had tegen gelijmd,hierop kun je veel makkelijker
(java of ander)mos enten.doe het mos in een beker een scheut water erop en dan met de staafmixer mixen tot je een groen papje krijgt.dit papje breng je aan op de plaatsen dat je wil met een penseel of verfborstel.
veel vocht en licht (voor mos zijn spaarlampen enorm goed,natuurlijk wel met genoeg wattage) is alles wat het dan nog nodig heeft.
Gr.
jef

Steven DC

Dat had inderdaad nog beter geweest ivm de gemakkelijke enting... Zal nog een hoopje java achter het net steken, hopelijk gaat het dan wat sneller.

Momenteel ben ik bezig met het deksel. Aangezien ik niet het systeem kon vinden dat Joost gebruikt (verstelbare T5 armatuur) heb ik dan toch maar gekozen om een kap te maken. Ben Betonplex gaan halen dus dat zou geen probleem mogen opleveren met de vochtigheid. Heb wel een T5 lamp gevonden en een T5 reflector. Die komt op de dekglazen, onder het deksel te staan. Foto's volgen later!

robkeulers

Betonplex is wel lastig (niet) schilderbaar, ik weet niet of je hem nog een andere kleur wil geven?

joost.v.wijk

jammer dat je die T5 niet kan vinden. De praxis in Hoogeveen heeft zelfs nog afgelopen week de hele stelling met TL aangepakt, en vernieuwd. Ik denk dat de andere vestigingen dit ook doen, of al hebben gedaan. Of de Gamma dit ook al heeft gedaan weet ik niet, anders zullen ze zeker snel volgen.

Betonplex is volgens mij wel schilderbaar, indien je goede verf gebruikt. Ik heb vaak gezien dat het afbladderd, maar dit was altijd buiten... Misschien kun je het daarna nog aflakken...?

H. orientalis
L. laoensis

Jef Janssens

betonplex kan je perfect schilderen,als je de toplaag maar eerst goed schuurt eer je begint te schilderen.

Steven DC

Nee Rob, het is niet de bedoeling om hem te schilderen. De kast is ook donker, dus het vormt een mooi geheel.

De T5 heb ik wel gevonden Joost, zelfs een reflector voor T5. Moet zeggen dat ik enorm verrast ben door het resultaat. T5 geeft inderdaad veel meer licht!