Bouw aquaterrarium voor m'n marmers

robkeulers

Kunnen jullie eens wat details geven over het verbruik van T5? klinkt erg interessant!

joost.v.wijk

Ben vandaag nieuwe lampen voor de stellingen wezen halen. Er zijn 2 nieuwe varianten op de TL (dit is de G13). De G staat voor het type aansluiting, is mij verteld. De 13 is de diameter.
Tegenwoordig wordt er steeds meer de T5 en de G5 gebruikt. Nu moet ik wel bekennen dat ik het verschil niet heb kunnen ontdekken tussen de G en de T. De 5 is hier ook weer de diameter.
T5 en G5 geven meer lichtopbrengst. Zo geeft de G5 13 Watt, die ik vandaag heb gehaald, net zoveel licht als een 75 watt gloeilamp. En ze gaan 10X langer mee. Het is, zeg maar, de spaarlamp onder de TL's.
In de aquaristiek zijn ze steeds meer in opkomst, met name in de grotere aquaria met lichtkap. Voor de 'gewone man' is helaas (nog) niet zoveel keus, bij de doe-het-zelfzaken. Hier gaat wel verandering in komen. De komende jaren zal de TL (G13) steeds meer vervangen worden door de T5/G5. 

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Ik heb voor m'n bak (1m70) een T5 van 28Watt (cool white) gekocht. Deze meet 1116 mm in lengte, maar lijkt op het eerste zicht meer dan voldoende licht te geven voor gans de bak.

joost.v.wijk

mijn 150cm bak heeft een 21W T5. Is ook voldoende. Ik heb er geen tropische planten instaan, behalve vallisneria. Daarnaast veel waterpest en Javamos. Dit gaat erg goed

H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

na wat te hebben rondgevraagd, en zelf te hebben ondervonden: De T5 geeft meer licht (met name de High Lite T5 van Juwel) dan de G5. Maar of dat nou het enige verschil is tussen de T en de G... Daar moet ik jullie (nog) een antwoord op schuldig blijven. Juwel geeft aan dat de T5 Hihg Lite 150% meer lichtopbrengst geeft (waarschijnlijk ten opzichte van de nu gebruikte TL verlichting).

Bij de betere dierenSPECIAALzaak, liggen de T5 lampen al in de winkel, maar armaturen nog niet, deze zijn op dit moment nog aardig aan de prijs (ik heb al prijzen gehoord van rond de 200 euro). Juwel heeft ook kant-en-klarelichtbalken in z'n assortiment (voor 2 T5). Deze liggen ook nog tegen de 200,-

Ik denk dat de prijzen na verloop van ... wel zullen zakken, aangezien aquaria houden dan nog enkel tot de elite-groep gaat horen. Op die manier zal Juwel, e.a. snel uitgekakt zijn in de business

H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Ik heb m'n armatuur + lamp €30 betaald in de Brico. ;)

joost.v.wijk

oke, netjes... maar wat is de Brico?

H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Hier is alvast een kleine sneak preview van de nog niet ingerichte bak. :)

Moet wel weer wat zand verwijderen. Heb er wat teveel in gedaan...

Steven DC

Citaat van: joost.v.wijk op oktober 16, 2009, 08:57:45 AM
oke, netjes... maar wat is de Brico?

Brico is bij ons gelegen aan de GB op de Bredabaan in merksem. Niet ver rijden van nederland, als je aan de grens woont.

Coen Deurloo

Dat begint er echt héél erg goed uit te zien! Ik zeg niet veel, maar ik volg dit topic met veel belangstelling.

DannyS

Mijn mond viel open toen ik het zag. Zeer indrukwekkend! Petje af!

robkeulers

Steven, ziet er top uit, zeker als straks het mos nog wat meer gegroeid is overal.

Wat doe je om het mos vochtig te houden?
Ik heb een tropische bak waar ik een klein experimentje heb uitgevoerd. Het (java)mos groeide vanuit de waterrand perfect omhoog. Op hetmoment dat ik Javamos 'droog'plaatste groeide het niet. Mos groeit het beste als het de juiste vochtigheid heeft, dus ik zou het zoveel mogelijk vanuit de waterlijn omhoog laten groeien.

Zou je van het maken van deze bak een artikel willen schrijven wat we buiten het forum om ook op de website zelf kunnen plaatsen? Dat zou super zijn!

joost.v.wijk

Super mooi bak geworden. Javamos groeit bij mij nog steeds door, ondanks koelere temperaturen. Ook op 'droge' plaatsen.

@ Steven: Is de Brico een dierenspeciaalzaak?

H. orientalis
L. laoensis

StijnH

Dat lijkt erg mooi te worden Steven! vooral zo als alles helemaal ingericht is met plantjes  :)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Kenny

Citaat van: joost.v.wijk op oktober 16, 2009, 01:11:14 PM
Is de Brico een dierenspeciaalzaak?

Nee, dat is een doe het zelf zaak  :), vrij groot in het genre van de Gamma, Hubo en consoorten
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.