Triturus karelinii kaukasus morph

naeff002

Zijn dit dan Arntzeni of Abantsee dieren.

Ziet er wel anders uit dan de kaukasus van Hugo
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

StijnH

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

naeff002

Dank je, toevallig is dit 2 keer de zelfde. Maar toch
Kevin Naeff

Joey Immers

ik denk arntzeni dieren.

verder wel super moooi  :o :o

groet, joey
Joey immers.

hypselotriton orientalis

alibombali

Ik heb alleen de Arntzeni vorm gehad.. Harrie weet de herkomst, en de oude bezitter heeft ooit genetisch onderzoek gedaan...

Steven DC

Man man man, het is echt ongelooflijk moeilijk om te bepalen welke dieren ik nu heb. M'n dieren zijn afkomstig van Jef, Jef heeft ze van Alex, Alex heeft alleen Arntzeni gehad. Dus zou ik arntzeni hebben... MAAR ik kreeg, toen ik de dieren net had aangeschaft, een foto van een volwassen dier te zien. Dat zou dier zou dezelfde variant zijn als mijn karelinii's en dat dier op de foto is blijkbaar van Abantsee. (zie foto PDF harry). Waar loopt het dan mis?? :-\
Of ik heb de abantsee vorm of het dier op harry's pdf is een arntzeni...??

Edit: Hier een foto van m'n T. karelinii:

naeff002

de mijne komen direct bij Alex vandaan. Heb ze nu ook pas een paar maanden.
Kevin Naeff

Steven DC

Kevin zou je eens een foto willen nemen van z'n keel aub? Jou dieren zien er op het eerste zicht toch anders uit dan de mijnen.

naeff002

Heb even gekeken of ik wat kon maken. Heb deze daarna netjes uitgeknipt. Keel is goed te zien zo.
Kevin Naeff

joost.v.wijk

erg goed ken ik deze soorten niet, maar T. carnifex, cristatus, dobrogicus en karelinii hebben volgens mij toch altijd spikkels op de keel. Dan lijken mij de dieren van Kevin tot een andere groep te horen. Is dit logica, of zit ik nu uit m'n nek te l*llen...?  ;D

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Mensen, interessante discussie, super!!!

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer omdat veel mensen reageren die eigenlijk niet precies weten hoe het zit. Bij dit soort ingewikkelde zaken is het handig als je alleen reageert als je een significante bijdrage kan leveren bij het oplossen van het probleem.

Beetje zeurderig, maar hey! daar ben ik voor he...

alibombali

Met de keel- en buiktekeningen valt helemaal niets over de soort te vertellen.
De oorspronkelijke groep hadden namelijk een zeer afwisselende keel- en buiktekening...sommigen hadden nagenoeg geen vlekken....

Sergé Bogaerts

Dsua als Alex alleen arntzeni heeft gehad (mijn fout dus) dan heeft iedereen die zijn dieren heeft van hem arntzeni. Simpel. Keel en buikvlekken kunnen gedurende het eerst en tweede jaar an de metamorfose nog flink vernaderen, vaak komen er vlekken bij. En aangezien ik heir vooral juveniele dieren zie zeggen dei foto's niks ;-) En donkere en lichtere kleuren op de rug zijn ook afhankelijk van een donkere of lichtere bak...

Dus...ga niet op foto's af maar op wat je 100% zeker weet.

Steven DC

Oke dan is het opgelost lijkt me. Mijn dieren zijn dus arnzeni's en de foto van het volwassen mannetje die ik kreeg was dus van abantsee. Ik moest het namelijk zeker weten omdat ik nog enkele vrouwen wens aan te schaffen.

Harry

Hier wat aanvullende informatie
Er zijn op dit moment 3 soorten karelinii in omloop.

De kaukasusdieren en de abantseedieren die al jaren in onze vereniging waren.
De dieren die nu onder arntzeni door alex in omloop worden gebracht zijn dieren die een paar jaar geleden door mij zijn aangeschaft via de bekende beursganger rainer westholt, die vaak in houten is te vinden en altijd mooie nakweekdieren heeft. Deze dieren waren volgens hem afkomstig uit bulgarije. Op basis van fotomateriaal zie oa. http://www.biolib.cz/en/taxonimage/id37469/ zijn de dieren ook om ze apart te houden van de abantzee dieren als op basis van herkomst en fotomateriaal als arntzeni doorgegeven. Juvenielen van de kaukasusdieren hebben geen gele rugstreep. Abantseedieren hebben hebben dat wel. Ook is er een kweker geweest die de abantseedieren heeft gekruist met carnifex en daarvan dieren in omloop heeft gebracht. Dat maakt het allemaal nog ingewikkelder. In ieder geval heeft heinz zuivere abantseedieren en kaukasusdieren en zijn alle dieren die onder arntzeni in bezit zijn oorspronkelijk afkomstig van Rainer westholt die ze in engeland heeft aangeschaft uit een engelse import uit bulgarije. Ook de arntzeni juveniel heeft een gele rugstreep. Ik heb veel van die dieren gehad en herkende ze op internet meteen. ze zijn duidelijk anders dan de abantseedieren en kaukasus.  Er zal echter nog veel uitgezocht moeten worden over karelinni. Ik heb nog steeds de wens om een groep dieren te houden met exacte vindplaats. Dat maakt determinatie een stuk gemakkelijker. Ik vind ook dat we erna moeten streven zoveel mogelijk dieren te houden waarvan de exacte locatie bekend is.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan