cynops soorten ?

kabal

hey ,ik heb mijn 2 salamanders verhuisd nr een 70l bak ,nu vraag ik mij af, hoeveel kan ik er ng bijsteken ?
het zijn 2 vuurbuiksalamanders ,kan ik er ng andere cynops/andere soorten bijsteken zoja ,welke dan ? en kan er iemand aangeraken ? wand ik heb gehood dat salamnders die zelf gekweekt zijn veel sterker zijn, en ik heb ier al veel kwekers gezien hehe :)

joost.v.wijk

Een richtlijn die je kan gebruiken voor kleinere soorten zoals vuurbuiken: 1 salamander per 10cm bak. In een 70cm aquarium kun je dus gerust 7 salamanders doen, maar ik zou het wel bij 1 soort houden. Veel cynops soorten kunnen ook met elkaar kruizen.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Waar baseer je die richtlijn op? Het lijkt mij persoonlijk wat veel eerlijk gezegt. Uiteraard kan ik er naast zitten :p

joost.v.wijk

Veel? Ik het het over kleine soorten, geen A. tigrinums. Ik ben lid sinds 1998, maar op deze manier houd ik al bijna 16 jaar salamanders. Dit is altijd goed gegaan

H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Het was niet bedoeld als aanval, hoor :) Het was gewoon een vraag uit interesse.
Als het bij jou als 16 jaar goed gaat dan is dat wel een goede indicatie dat het kan :)

Roel

Het is ook beter om de soorten per bak te houden. Reeds meerdere malen zijn hierover discussies geweest.
Het aantal kan gerust wat uitgebreid worden maar houd het liever bij één soort cq ondersoort.
Het kruisen met verschillende cynops soorten is nu toch echt niet iets waar men op zit te wachten.
Ik althans zeker niet!

joost.v.wijk

Hey Danny, ik vat het ook niet als aanval op hoor. Ik had er zelf ook duidelijker in moeten wezen: Ik bedoelde dus uiterlijk1 (kleine) salamander per 10 cm aquarium, en dan ook standaard aquarium-maten, dus geen bak van bijv. 100 x 20 cm. En met kleine salamanders bedoel ik dan tot C. pyrrhogaster lengte.  

Joost

H. orientalis
L. laoensis