Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Lissotriton vulgaris

0 Leden en 4 gasten bekijken dit topic.

petro pees

Citaat van: Roy van der Stad op maart 09, 2008, 02:41:52 PM
Deze week was ik er al achter dat een aantal eitjes spoorloos verdwenen zijn, dacht het zal wel aan mij liggen doordat de planten iets gedraait etc zijn.

Nu blijkt dat de slakken de eitjes opeten, er zijn om één of andere reden slakken in het water terecht gekomen en hun eten de eitjes op.  >:(

Is iemand hier bekend mee? en weet iemand wat ik hieraan kan doen. Ik zie nu geen enkel eitje meer zitten op de blanderen.  :(

Groeten Roy

Ik moet je bekennen had geen flauw idee dat slakken dat deden,maar lijkt me zeker niet onmogelijk.
De enigst manier(zonder gebruik van middelen)is het dagelijks 1 of meerdere keren uitvangen met
de hand.(ook evt.eitjes verwijderen)
Petro
Tylototriton Shanjing

Coen Deurloo

Dat lijkt mij vechten tegen de bierkaai, er zijn ook nog eitjes van de slakken. Je kan beter de blaadjes waar de eitjes van de salamanders opzitten eraf knippen en apart houden, en dan de hele bak schoonmaken. Misschien is het een idee om de temperatuur tolerantie van de slakken soort op te zoeken en dan de planten even 5 minuten in het water op die temperatuur te zetten (niet met de eitjes er nog op natuurlijk), dan hoef je je planten misschien niet weg te gooien.

®ob

Slakken zullen wel aan de gelei van je eitjes kunnen knabbelen, maar ik geloof niet dat slakken je hele voorraad eitjes zullen opeten. Het zal hoogstens een enkel eitje zijn wat verloren gaat.

Ik denk dat je je probleem ergens anders moet zoeken.

Roy

Inmiddels zijn de salamanders verhuisd, ze hebben een groter en mooier onderkomen gekregen. In de nieuwe bak zijn de vrouwtjes gelijk weer aan de gang gegaan met eitjes leggen, zo veel dat ze nagenoeg niet te tellen zijn.

Alle slakken heb ik uit de bak gehaald, al zal er hier en daar toch nog wel één verstopt zitten. Foto's volgen snel.

freundliche Grüßen,
Roy

Coen Deurloo