wat afbeeldingen van mijn Tylototriton

0 Leden en 6 gasten bekijken dit topic.

rob

Wie laat er ook eens wat van zijn dieren zien? Alle soorten zijn, en blijven leuk om te zien!

rob

deel 2... wie volgt met zijn dieren???

Coen Deurloo

Dat ziet er echt supergoed uit! Ik neem aan dat ze het goed naar hun zin hebben daar. Bedankt voor de mooie foto's!

Harry

Hoi,

ben benieuwd wat voor dieren dit zijn? Zijn dit 8 net gemetamorfoseerde dieren? Hoe kom je eraan en hoe groot zijn ze?

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

rob

Harry,

dit zijn 8 juvenielen die ik van een buitenlandse salamandervriend heb gekregen. Volgens Wouter is het de enige kweker die stelselmatig kweekt met deze lichte vorm, hij vond dat het dus een goed adres was om dieren van te krijgen.

Ze zijn allemaal net onder de 10 centimeter.

rob

De ouderdieren van mijn ontvangen juvenielen zagen er 4 jaar geleden zo uit (foto 1)

Nu ze ouder zijn (en aquatiel) zijn ze donkerder geworden (foto 2)

de nakweek van mijn buitenlandse vriend van 2006, waarvan ook mijn dieren zijn staan op de volgende afbeelding (3)

En als laatste, hij kweekt zijn verrucosus op in deze bakken (foto4) de bakken zijn 60x30x20 (ratt boxes noemt hij ze zelf), waarin de waterhoogte ongeveer 10 centimeter is. Verder zitten er drijvende planten en eilandjes van kurk in.

Hij zegt dat zijn larven na de metamorfose snel weer aquatiel worden. Volgens hem verblijven de jonge dieren van tijd tot tijd op de eilandjes, vooral 's nachts, maar tijdens het voeren springen ze in het water. Ze aten bij hem wormen (alle soorten, zonder enig probleem, krekels en bevroren rode muggelarven en gammarus.

Zelf weet hij niet welke vorm ze precies zijn. Hij is niet erg bekend met de donker/licht/groot/klein classificatie. Naar zijn mening is Tylototriton verrucosus een wijdverbreide en variabele soortencomplex. Omdat er nog geen exacte classificatie is gebaseerd is op de vindplaats noemt hij ze gewoon verrucosus complex. De ouderdieren zijn 16-19 cm lang en komen volgens hem waarschijnlijk uit dezelfde regio.

Dit is zo'n beetje wat ik weet...






Harry

Ik vind het een interessant verhaal en mooie dieren. Houd ze aub zuiver, dus niet mengen met andere verrucosus.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Hugo

Hey Rob,

Mooie dieren zeg!
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Ze zien er hartstikke mooi en goed uit.


kevin

Mooie dieren zeg af en toe plaats ik ook welleens foto`s van mijn larven ;)

Coen Deurloo

Hey Rob, zou je mij de originele van je 2e foto (bovenaan) kunnen sturen voor op de homepage (als je dat goed vind)?

rob

komt eraan.... Alleen zonde van het witte bakje he...

Harry

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

rob

Ik heb de dieren nu verdeeld zitten over 2 bakken. De foto's die ik post laten zien dat ze niet aquafoob zijn. De dieren zitten op het natte mos, terwijl er aan de andere kant van de bak een droge habitat voor ze is.

7 van de 8 eten zonder enig probleem, 1 moet wat langer overtuigd worden van het feit dat er een feestmaal voor zijn neus gehouden wordt.

Ik hou jullie op de hoogte....

Coen Deurloo

Wederom leuke foto's! Goed om te zien dat ze zo lekker eten :)

rob

nog een korte foto-update. Het worden er veel, maar ik kan het niet laten.
Als jullie moe worden van de foto's geven jullie maar een gil.

Let even op de verschillen in kleurdiepte trouwens. De rood/oranje kleuring is bij de dieren vrijwel gelijk. 1 dier heeft in plaats van een grijs/zwarte grondkleur meer een blauw/grijze grondkleur. (foto 7139- 7140)