Inrichting C. e. popei

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

StijnH

hallo,

Ik krijg Op de landdag 5 juvenielen C. e. popei NK 08, van Sebastian Mol.

Ik ben vandaag mijn bak maar is gaan inrichten voor mijn popei's, ik dacht dat is ook beter voor het water en de planten groei ect. In het begin zat ik te denken aan een landbak, maar ik heb een artiekeltje van Caudata culture door gelezen, en daar stond dat je ze ook aquatiel kan opkweken. met een laagje water, en een landdeel. ik heb het zo gedaan, een laagje water van 5 cm. en achter in de bak 2 lei stenen,en een stuk kienhout. ik wou op het landdeel buffelo wormen en Springstaartjes aanbieden, en in het water Rode Muggenlarven.

Nou weet ik niet of ik een filter nodig heb, het is 5 cm dus het word al moeilijk  :-\
dus hoe moet ik dat aanpakken, ik wil geen stink bak. ik heb al een keer ergens iets gelezen dat als je een snufje zout aan het water toevoegd dat het dan ook goed gaat.

Hier wat foto's

de bak 45x30x30


Inrichting


Van boven genomen:


ik hoor het wel,

Groetjes, Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

DannyS

Het ziet er erg leuk uit!
Het is moeilijk om voor 5cm een filter te plaatsen. De beste oplossing lijkt mij gewoon vaker het water verversen..

StijnH

Hoi Danny,

dankje. helpt het ook nog als er beweging in het water zit? want heb wel zo'n borrel dingetje.
en hoe zit het met dat snufje zout, iemand ervaring?
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Robkeulers

Even een stomme vraag.... Hoe houdt sebastian de popei? Ik zou ze in eerste instantie even op dezelfde manier houden als sebastian, want dat gaat goed.

StijnH

Sebastian heeft ze in een bak met water (de waterstand weet ik niet) met een eilandje. maar ik wou het ook een beetje op gevoel doen. en ik heb me goed ingelezen en ben op deze set-up gekomen. en omdat ze toch meestal het land op zoeken dacht ik aan een landdak (het eerste jaar). maar naar een beetje rondneuzen naar informatie ben ik toch hierop gekomen.

nu nog een manier vinden om het water in orde te houden. en ik zal affentoe het waterdeel wel verversen, daar ontkom ik niet aan.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Robkeulers

Stijn, dat heb je prima gedaan, met je gedegen voorbereiding!

Ik ben wel eens bij sebastian thuis geweest (goeje kok trouwens :)) en heb daar ook zijn bakken mogen aanschouwen. Hij heeft een gewoon aquarium met een klein drijvend einlandje. Wel heeft hij veel zuurstofplanten die tot aan de oppervlakte komen, de dieren kunnen hier ook goed op rusten.

De bak die jij hebt gemaakt is super om landgebonden juvenielen aquatiel te maken, maar de dieren die je van Sebastian krijgt zullen hoogstwaarschijnlijk al aquatiel zijn. Ze kunnen dan gelijk in een aquarium.
(wel even voor de zekerheid checken of ze aquatiel zijn bij Sebastian!).

StijnH

oke, ik zal voor de zekerheid even navragen of ze al aquatiel zijn. dus bij deze ;D hoe zitten ze nu bij jou Sebastian? het komt vast wel goed! ik ga mijn best doen! het zijn immers gigantisch mooie beestjes. ben blij dat ik ze heb gevonden.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

joost.v.wijk

Mijn opkweekbak voor popei ziet er (simpelweg) als volgt uit:

60x30x30cm, ong 8 kg fijn grind naar een kant oplopend. (landgedeelte ong. 1/3 van totale opp.). Hier staat ongeveer 3 cm water in. Voordeel van een dikke laag grind is de bacterie-cultuur die je kweekt.
Het landgedeelte is volledig bedekt met javamos en een stekje van Philodendron, waar ze onder kunnen schuilen. Het watergedeelte is flink begroeid met waterpest en wordt tevens rustig belucht.
Heb het water zelfs nog niet ververst, vanaf het moment dat de larven uit het ei kwamen.
In deze bak kunnen ze toch kiezen waar ze willen zitten, in het water of zelfs bijna droog.
Toch voer ik het eerste jaar zoveel mogelijk op het land. Hier krijgen de juvenielen nl. canthaxantine over het voer toegediend.
Dit doe ik op deze manier al jaren, met vele soorten (voornl. Cynops en in het verleden ook Triturus-soorten) en ook met succes.
Op dit moment zitten er in de 60x30 bak 21 juv. popei.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Robkeulers

interessant Joost!

Voer je alleen rode kleurstof, of ook calciumpreparaten?


joost.v.wijk

Alleen kleurpoeder. Ik voer zoveel mogelijk gevarieerd. En ik heb niet het idee dat salamanders zo gevoelig zijn voor vergroeiingen bij het niet toedienen van calcium, zoals bv bij reptielen


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Robkeulers

Ik heb een kaiseri (ja, die!!!) met een aardige bochel. Degene die het beestje gekweekt heeft gaf het dier er  zo bij, vanwege de bochel. Een hele bak werd met calcium bijgevoerd, dit ene dier niet. Je wil het resultaat niet zien! Ook vanuit de vuursalamanderwereld ken ik verhalen van gebochelde dieren. Het probleem is dat dieren met rachitis zich ook slecht (niet) voortplanten.

Echter, ik heb met cynopsjes gekweekt, en daar heb ik er, zonder bij te poederen nog geen last van gehad. Naar mijn idee is het ene geslacht er veel vatbaarder voor dan het andere.

joost.v.wijk

Daarmee ben ik het met je eens, hoewel ik geen ervaring heb met de door jou genoemde soorten.  Bij reptielen zie je dit nl ook. Sommige soorten zijn gevoeliger voor kalk tekorten dan anderen


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Platoplato

Hello,

Ben terug van weggeweest ;-) Ik zal wat foto's van mijn bakken posten binnenkort. Ik houd de dieren in Juwel-bakken met voerstrook en grind (ben van zand afgestapt). Waterhoogte ongeveer 25 cm en dan een turtle-dock eilandje.

Heb nu 25 juvenielen die nog niet aquatiel zijn en zo'n 50 larven. Voordeel van veel water is dat de kwaliteit langer goed blijft en je er veel waterplanten in kwijt kan. Turtle-dock kan eenvoudig af en toe worden schoongemaakt. De jonkies voer ik watervlooien, tubifex in het water en springstaartjes, tubifex en rode muggenlarven op de turtle-dock. Met minder landgedeelte, kun je ze beter in de gaten houden en kunnen ze het voedsel makkelijk aan.

Mvg,

Sebastian

Platoplato

Mmm, na een tijd in de ellende te hebben gezeten met bakken waar eendekroos in kwam, in de vakantie de bakken verschoont en naar boven verkast.

Heb mijn juveniele popei's in een wat kleinere Juwel bak gezet, de juvenielen op een turtle dock, de larven uiteraard in het water. Na enkele dagen rode muggenlarven gevoerd, ook in het water. Nu zijn er helaas 5 (!) juvenielen omgekomen doordat ze zijn gestikt in een grindkorrel! Dit had ik nog nooit meegemaakt omdat ik de helft van mijn dieren al in een auquarium met grind had zitten.

Ook zijn er drie omgekomen die, mogelijk door de warme zomer (?) eigenlijk te klein zijn gemetamorfeerd. Ondanks dat ik ze kleine springstaartjes voerde, hebben ze het niet gered. Voeren was beetje lastig deze zomer met te kleine voorraden en slechte kwaliteit levende muggenlarven en tubifex. Helaas.

Op dit moment heb ik nog zo'n 17 juvenielen (waarvan enkele nog erg klein) en 30 / 40 larven zitten (lekker dik).

In de nieuwe setup overigens gekozen voor een plastic bodemfiltertje (zonder watten ivm vrijkomen nitraat / nitriet bij uitstaan) en zuurstofsteentje dat parttime aan staat. Dit om iets van circulatie te bevorderen, staat heel subtiel aan en ook parttime omdat ik anders niet kan slapen van het gebrom. Zal snel foto's uploaden. 

Groeten en tot op de landdag,

Sebas