Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



sasayamae 08

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

joost.v.wijk

dit word mijn nieuwe sasayamae kweekgroep (08) (14 dieren). Op de landdag overgenomen van Miriam Kerens


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Patrick dk

Fantastisch mooie diertjes !!  Dat gaat vast wel lukken !! :)   mvg Patrick
C orientalis

joost.v.wijk

Het leuke is: de ouderdieren (van Miriam) zijn wildvang die ik zelf nog in mijn bezit heb gehad enkele jaren terug


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Patrick dk

Hoi Joost, ik heb er nog niet zoveel verstand van als jullie , maar zijn die sasayamae ook terug te leiden tot een bepaalde streek of eiland rond Japan ?
C orientalis

joost.v.wijk

klopt, dat geld voor de sasayamae (de enige ondersoort) als voor alle andere pyrrhogaster-rassen


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Marielle

Citaat van: joost.v.wijk op oktober 01, 2009, 07:08:47 PM
Het leuke is: de ouderdieren (van Miriam) zijn wildvang die ik zelf nog in mijn bezit heb gehad enkele jaren terug

Zo zie je maar weer, het is een klein wereldje ;)

joost.v.wijk

dit is de C. pyrrhogaster 'Mie prefectuur' (uit de Kansai-regio in Honshu). Deze dieren zijn nk van Jef


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Apocalyptica139

Ze zien er goed doorvoed uit  ;D
Ben blij ze weer eens te zien

robkeulers

mooi spul he!
Verschrikkelijk jammer dat die mooie rode tekening verdwijnt als ze volwassen worden zeg.

joost.v.wijk

bij mij krijgen ze regelmatig canthaxantine over het voer. Zo wordt de buikkleur roder en intenser, en is ook blijvend. Dit is ook de reden dat ze bij mij nog steeds op het land zitten. Dan is het veel makkelijker voeren met de canthax.



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

zoals bijv. bij deze popei: volw. dier is opgekweekt zonder canthax, het kleintje (van 08) met...


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Ja, die kleurstof werkt goed! ik gebruik het nu als experimentje, en je ziet duidelijk verschil.

Maar ik bedoelde dus meer die rode strepen op de zijkant van het lichaam, als de dieren ouder worden gaat het mooie patroon weg zeg maar.

joost.v.wijk

o dat, ja dit kan verdwijnen. Geld ook voor andere Cynops-soorten, maar bij de dieren in het wild, is de tekening en kleur zeer variabel. Het kan dus blijven


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

het is trouwens wel leuk om te zien hoe dit langzaam verandert van geel naar oranje tot soms dieprood. Zo stonden de sasayamae's op de landdag op een tafel, zonder dat ik wist dat dit mijn dieren zouden worden. Verschillende liefhebbers hadden deze al 'gedetermineerd' als C. ensicauda ensicauda. Ik moet zeggen, ik twijfelde ook...

@ Rob: wees voorzichtig met canthaxantine. Het kan blijvende nierscade opleveren. Dit is in ieder geval zo met vogels, hoe dit op lange termijn gaat met salamanders weet ik (nog) niet. De tijd zal het leren.
Bij mij krijgen ze meestal 3-4 keer per week over de tubifex of muggelarven, in hun opgroeiende fase. Adulten ongeveer 1 keer per 2 weken.
Bij de tubifex voeg ik ook al toe tijdens het spoelen, zo blijft de canthax-restant achter tussen de tubifex, zo geeft dit nl. nauwelijks meer af aan het water.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

#14
Ik poeder het 1x per 2 weken over de krekels, verder niet eigenlijk.Voer het aan paar kleine bombina's