Samenstelling Cynops Or.

ForzaKVK

Hello

Ik ben niet helemaal nieuw hier. Een jaar of 3-4 geleden maakte ik een profiel maar intussen ben ik het kwijt. Ik lees hier regelmatig het een en ander maar nu had ik toch een aantal kleine vraagjes, niet echt grote problemen ofzo maar ben wel nieuwsgierig.

Ik heb sinds een viertal jaar cynops orientalis. Het begon met 2 diertjes die ik in de winkel kocht. Eentje daarvan stierf kort na de aankoop, waarschijnlijk een zieke wildvang, er scheelde iets met zijn pootje. Toch zijn ze erin geslaagd eitjes te leggen (of ze was al zwanger van in de winkel, maar dat betwijfel ik) want enige tijd later zag ik 2 larven in de bak. Eentje stierf kort na zijn metamorfose, eentje heeft het overleeft. Ik had dus terug 2 salamanders. De kleine groeit op en na een jaar had ik terug eitjes. De salamander die ik van in het begin gekocht had is een vrouwtje. Degene die uit het eitje kwam een mannetje. Van de nieuwe eitjes zijn er terug 2 uitgekomen, die salamanders heb ik aan een vriend gegeven, ze doen het nog altijd goed. Ik vermoed dus dat hier 'incest' in het spel is gekomen.
Een tijdje later zag ik terug 6 larven in mijn bak. Twee daarvan heb ik aan een kennis gegeven (ja ze doen het goed!) en 4 heb ik gehouden. Ze zijn nu ongeveer een half jaar oud. Feit is dat ik nu 6 salamanders heb en hun bak wordt te klein. Ik heb een nieuwe bak aangeschaft maar die staat nog leeg, al is hij reeds ingericht :) Ik moet ze dus verdelen over 2 bakken maar ik twijfel echt hoe ik het zal aanpakken. Ik ben er niet echt op uit om te kweken, maar ik wil mijn volwassen mannetje en vrouwtje niet echt scheiden, ze lijken al bijna 3 jaar perfect gelukkig samen :) Raken die dieren aan elkaar gehecht of zullen ze niks van merken als ze gescheiden worden? Hou ik ze best samen en geef ik de nakweek via dit forum weg? Dan zet ik gewoon de 4 kleintjes in een aparte bak. De 2 bakken zijn even groot. Kan die inteelt trouwens kwaad?
Wat denken de ervaringsdeskundigen? :) Een andere optie is het vrouwtje en het mannetje apart met elk 2 kleintjes.

Oja nu ik toch bezig ben, ik ben gek op de tylotriton shanjing! Ik ben aan het overwegen om die diertjes eens te houden. Is dit een makkelijke soort? Ik denk wel dat de Cynops Or. een ideale beginnenssoort is dus ben er wel klaar voor :) Heb ze nog maar 1 keer in het echt gezien (op de Naturaria beurs in Antwerpen), maar ik veronderstel wel dat die te vinden zijn op dit forum hier :)

Dank voor enige antwoorden.

joost.v.wijk

salamanders raken niet aan elkaar gehecht hoor, je kan ze eventueel van elkaar scheiden.  Over inteelt (incest :P) hoef je je ook niet al te druk maken. Veel nk salamanders binnen de liefhebberij, die niet meer worden ingevoerd, stammen soms af van enkele wildvangdieren. Dit is dus al generatie op generatie inteelt. Gelukkig zijn veel soorten hier niet al te gevoelig voor.
Nou weet ik niet hoe groot het aquarium is, maar voor 4 orientalis hoeft de bak nog niet eens zo groot te wezen. Een bak van 50 of 60 cm. is groot genoeg. Nakweek weggeven/verkopen is natuurlijk altijd een mogelijkheid.

T. shanjing is beslist niet de makkelijkste. Ik zou ze zeker niet beschouwen als beginnerssoort, en zijn niet te vergelijken qua verzorging, van wat je nu gewend bent. Desondanks een zeer interessante soort.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

ForzaKVK

Ok bedankt, hier ben ik al veel wijzer uit geworden :) Zal man en vrouw dan maar splitsen.

Nja mijn bakken zijn 60 x 35 x 20. Als ik lees dat een volwassen exemplaar zo'n 5 l water per dier nodig heeft is die 2de bak in ieder geval niet overbodig.

joost.v.wijk

er zal echt niks gebeuren hoor, als je ze met z'n vieren daar in houd. 60 x 35 x 20 is vol: 42 ltr, als je daar de helft water in hebt zit je nog op 20 liter.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis