Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Salamanders

Irmy

Ik zoek nieuwe salamanders, maar ik weet niet welke ik moet nemen  ???
Ik wil graag een salamander die makkelijk te onderhouden is, en geen speciale lampen etc. nodig heeft.
Iemand ideeën?

Rowan Willemsen

Cynops orientalis is de makkelijkste salamander om mee te beginnen.
Het zijn geen veeleisende diertjes, in principe geen speciale dingen voor nodig en ze leven in water.
Worden niet groot dus je hoeft ook niet meteen aan de slag met een metersgrote bak.
Elders op de site vind je een caresheet, dat is een document waarin staat beschreven over het hoe en wat van salamanders.
Daarin die van de cynops orientalis opzoeken en dan ben je even zoet.

Succes met lezen, als je daarna vragen hebt kan je weer hier terrecht;)

joost.v.wijk

Cynops orientalis is idd een makkelijke soort, alleen wordt weinig nagekweekt, ivm de teveel aangeboden wildvangdieren (begin daar niet aan).

Cynops ensicauda ensicauda, Cynops ensicauda popei en C. pyrrhogaster zijn soorten die net zo makkelijk te houden zijn, en waar veelvuldig mee gekweekt wordt, samen met de Europese Triturus carnifex en T. dobrogicus

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jari B

Ambystoma tigrinum en Tylototriton verrucosus zijn ook makkelijke soorten.

Rowan Willemsen

Dit jaar was er toch wel wat nakweek van de C.Orientalis, maar idd alles wat vaak buiten deze site en/of vereniging om gaat is bijna altijd wildvang. ( uitzondering van een aantal bekende kwekers met eigen site's die weer terug te vinden zijn op de homepage )

En inderdaad wat verder als soorten genoemd word zijn wat makkelijker te verzorgen.

Daarnaast heb je voorbij zien komen: wildvang en nakweek
wildvang zegt het al is gevangen uit het wild, je weet vaak niet wat je koopt zeker niet in een winkel ( die zijn alleen commercieel ingesteld )
ze zijn het niet gewend om in gevangenschap te leven wat ervoor kan zorgen dat ze stress krijgen en daardoor sneller dood zouden kunnen gaan.
Je weet ook niet of ze jong of oud zijn of zelfs erg ziek zijn.

Nakweek is veel meer over bekend.
Omdat je nakweek altijd van een ander persoon koopt kan die vertellen wanneer ze zijn geboren, hoe ze zijn opgegroeid enz.
Ze zijn goedkoper ( crisis dus niet geheel onbelangrijk )

Verder wil ik je ook nog als tip meegeven om goed te kijken of diegene die je zou willen aanschaffen zich daadwerkelijk ook laten zien. Veel soorten zijn alleen snachts te zien en dat is niet altijd even intressant overdags.
Daarnaast ook belangrijk dat je kijkt of het eten dat aanbevolen word in de caresheets bij je in de buurt te krijgen is.

Als het goed is moet je nu een eind opweg kunnen, dus niet alleen over welke soorten leuk zijn maar ook de aanschaf zelf.

Irmy

Bedankt voor de reacties, ik ga er naar zoeken!