Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Wat slangen:

jerom

Hallo allemaal,

Ik zal mij eerst even voorstellen.
Ik ben jerom, 17 jaar en woon in Maastricht.
Sommige van jullie zullen me kennen van reptielen fora, en andere (kevin  ;D) zelfs nog wat beter!
Ik ben op m'n 11 verjaardag begonnen met slangen houden.
Heb er nu een stuk of 20.
ik richt me vooral op waterslangen (Thamnophis, Natrix, Nerodia) en daarnaast heb ik nog een trio zandboa's (eryx colubrinus loveridgei), één gele rattenslang (opvang dier) en een mannelijke haakneusslang (heterodon nascicus).
heb voorheen nog wat soorten gehad, Python regius, Pantherophis guttatus, Lampropeltus getula, en ik zal nog wel wat vergeten.
Daarnaast heb ik nog 1 wimpergecko man van een jaar of 3 (Rhacodactylus cilliatus).
en 3 Testudo boettgerii
Ik wil mijn collectie nu vooral gaan uitbreiden met verschillende europese slangen en hagedissen, en misschien ook nog wel wat amfibieën.
Ik ben bezig met een buitenterrarium, hierin zit een vijver van 1,40x1,40x60.
hierin wil ik graag europese hagedissen, en Natrix maura (adder ringslang) gaan houden.
Daarnaast heb ik op 2e kerstdag een trio Spaanse ribbensalamanders opgehaald.
deze zitten hier in een aquarium van 50x40 met een laag van 25 cm water ong.
ze zijn zo'n 10 cm nu.
flink wat stenen, grote stronk die een stukje uit het water steekt, en flink wat waterpest.
ik heb gezien dat 2 salamanders elkaar bij de voorpoten vastgrepen. dit is paringsgedrag heb ik gelezen.
ik weet de geslachten niet, kan iemand me duidelijk uitleggen hoe ik dit goed kan zien?

Ik wil van het voorjaar flink wat nesten van deze salamander in de vijver van het buitenterrarium uit zetten.
dit lijkt me erg leuk als extra activiteit in de bak.
en ik zal er niet omheen draaien, het is ook erg goed, natuurlijk voer voor de natrix maura.

Als iemand nog vragen heeft, zal ik die graag beantwoorden!!

En dan nu, zoals beloofd:
0.1 Thamnophis marcianus, nk 2003, heb de eerste paringen al waargenomen dit jaar!

0.0.1 Natrix maura, europese slang, nk 2008, deze zal waarschijnlijk in het buitenterrarium komen:

1.0 Natrix tessellata Het. melanistic uit 2009. ik heb een koppel, de vrouw is uit 2008, er zijn maar 2 koppels van deze soort in nederland:

1.0 Heterodon nascicus nascicus, de vorige eigenaar noemde hem ''red'' aangzien het patroon een stuk roder is, als bij de meeste van deze soort. maar ik ben niet iemand die graag naampjes plakt, zeker niet als het genetisch nog niet bewezen is.

Als iemand nog meer foto's wil zien, dan zal ik nog wat posten binnekort!

Mvg. jerom

joost.v.wijk

mooi hoor. Maar je weet ook dat de ribbensalamanders een afweermechanisme hebben tegen roofdieren?

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

jerom

Bedoel je de ribben?
Het is de bedoeling dat er een een stuk of 20 larven per keer in gaan
zodat ze binnen een paar weken opgegeten worden, voor de metamorfose.

ik zou hier graag wat meer informatie over krijgen.

Jerom.

joost.v.wijk

Ehm, je komt dus bij salamanderliefhebbers info vragen, over het houden en kweken, om ze daarna te voeren?

Ten tweede moet je al verschrikkelijk veel kweken om een slang er (zeer tijdelijk) mee te voeren, dat ik me afvraag of dit haalbaar is

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

jerom

Ik snap natuurlijk dat dit voor jullie heel raar is.
maar ze komen in een groot gebied samen voor, dus ik denk dat dit erg natuurlijk is.
Daarnaast heb ik begrepen dat er zeker meer dan voldoende gekweek worden, en dat de soort makkelijk toe kan in de hobby, zonder dat ik mijn larven opkweek voor de verkoop.

Ik kan natuurlijk maar wat aankloten, en hopen dat ik wat kweek, in de hoop dat ik het goed doe.
maar dat komt de salamanders zelf niet ten goede denk ik.
daarom vraag ik hier nu wat dingen, omdat ik een reptielen en amfibieën freak ben, en gewoon alle dieren zo goed mogelijk wil verzorgen, dit lijkt me vrij normaal?
wat ik dan verder met de larve doe, zou verder weinig moeten uitmaken.

Daarnaast is het de bedoeling dat er soms 1 of 2 weggehapt worden, en niet voor constant voer.
dit heb ik misschien onduidelijk aangegeven, sorry daar voor!

Mvg,
Jerom.

Steven DC

Hey Jerom,

Ondanks de wat vreemde kennismaking, toch welkom op het forum... Allereerst wil ik even melden dat er lang niet zo veel gekweekt wordt met salamanders als u zou denken. De groep hobbyisten die zich bezighoud met salamanders is bijlange niet zo groot als bv bij gifkikkers, slangen, gekko's,vissen of wat dan ook. Daarbij komt dat salamanderlarven enorm gevoelig zijn waardoor een jaarlijkse kweek in 1 klap verloren kan gaan. Er worden nog steeds heel veel salamanders in het wild gevangen én heeel veel natuurlijke populaties gaan sterk achteruit.
Ik begrijp enigzins wel dat je een extra "natuurlijk" voer zoekt voor je slangen, maar amfibieën doen het momenteel al niet zo best. Zijn vissen niet voldoende als voeding?

Sergé Bogaerts

Prima idee om ribbensalamanders te kweken als voedsel! Ribbensalamanders zijn in princiepe zeer goed te houden en te kweken en ik ben benieuwd of het je gaat lukken. Het vergt immers wel iets meer inspanning aangezien je de larven flink moet voeren. Maar je zorgt dat je zelf in de hand hebt wat je je slangen voert en de kwaliteit van die larven, immers je kunt die larven een uitgebalanceerd voedsel geven! Ribbensalamanderlarven kunnen flink groot worden. Maar ook juveniele en volwassen ribbensalamanders worden gegeten door adderringslangen, ondanks de ribben.

Overigens zijn er in Nederland wel redelijk wat exotische visoorten die je zonder problemen kunt vangen en voeren aan je slangen. Ik ving vroeger veel Amerikaanse hondsvissen in vennetjes, en kreeg voorntjes en baarzen van bevriende hengelaars, die sneed ik in stukken en vroor die dan in voor mijn adderringslangen (ik spreek over 1985...).

En vissen of salamanderlarven; persoonlijk heb ik geen sentimentele gevoelens daarbij, ik voerde in het verleden overschotten van bufo brongersmai larven aan mijn salamanders  ;).

jerom

Citaat van: Steven De Craene op januari 13, 2010, 06:57:10 AM
Hey Jerom,

Ondanks de wat vreemde kennismaking, toch welkom op het forum... Allereerst wil ik even melden dat er lang niet zo veel gekweekt wordt met salamanders als u zou denken. De groep hobbyisten die zich bezighoud met salamanders is bijlange niet zo groot als bv bij gifkikkers, slangen, gekko's,vissen of wat dan ook. Daarbij komt dat salamanderlarven enorm gevoelig zijn waardoor een jaarlijkse kweek in 1 klap verloren kan gaan. Er worden nog steeds heel veel salamanders in het wild gevangen én heeel veel natuurlijke populaties gaan sterk achteruit.
Ik begrijp enigzins wel dat je een extra "natuurlijk" voer zoekt voor je slangen, maar amfibieën doen het momenteel al niet zo best. Zijn vissen niet voldoende als voeding?

Bedankt voor het welkom.
Vissen zijn voldoende als voeding. ik voer nu 6 jaar vooral diepvries spiering, afgewisseld met kippenhart, andere soorten vis(vooral filet), soms een pinkie muis, en ook regelmatig wormen (die ik nu ook zelf probeer te kweken, voor de salamanders).
Maar als de slangen vis moeten gaan vangen uit een vijver, zal dit tog ene stuk lastiger voor ze zijn, dan gewoon diepvries.
Daarnaast wil ik mijn dieren buiten houden, om hun natuurlijk gedrag te observeren.
Dan kan ik natuurlijk wel diepvries voeren, maar dan streef ik het doel voorbij.

Citaat van: Sergé Bogaerts op januari 13, 2010, 11:59:48 AM
Prima idee om ribbensalamanders te kweken als voedsel! Ribbensalamanders zijn in princiepe zeer goed te houden en te kweken en ik ben benieuwd of het je gaat lukken. Het vergt immers wel iets meer inspanning aangezien je de larven flink moet voeren. Maar je zorgt dat je zelf in de hand hebt wat je je slangen voert en de kwaliteit van die larven, immers je kunt die larven een uitgebalanceerd voedsel geven! Ribbensalamanderlarven kunnen flink groot worden. Maar ook juveniele en volwassen ribbensalamanders worden gegeten door adderringslangen, ondanks de ribben.

Overigens zijn er in Nederland wel redelijk wat exotische visoorten die je zonder problemen kunt vangen en voeren aan je slangen. Ik ving vroeger veel Amerikaanse hondsvissen in vennetjes, en kreeg voorntjes en baarzen van bevriende hengelaars, die sneed ik in stukken en vroor die dan in voor mijn adderringslangen (ik spreek over 1985...).

En vissen of salamanderlarven; persoonlijk heb ik geen sentimentele gevoelens daarbij, ik voerde in het verleden overschotten van bufo brongersmai larven aan mijn salamanders  ;).

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Ik wil hier zeker wel tijd in steken, aangezien het gewoon erg leuke dieren zijn om te houden.
Aan vis is heb k geen gebrek, ik heb nu 10 volwassen elritsen in de vijver zitten, dit zijn visjes die zo'n 8 cm lang worden. als die ook een beetje willen kweken, denk ik dat ik genoeg voer buiten heb.

Mvg. jerom.