Cynops Orientalis leggen weer eitjes.

stijnzeger

Net als afgelopen jaar zijn de vrouwtjes weer druk aan het leggen. Ik denk dat ik ze dit jaar niet ga opkweken. Verleden jaar waren het er ongeveer 100. Ik laat de eitjes in de bak zitten. Degene die het overleven hebben geluk.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Steven DC

Mooi hoor Stijn dat ze begonnen zijn. Hopelijk begint et seizoen voor ook snel :)

Jammer dat er zo weinig gekweekt wordt! Er is best veel vraag naar, het lijkt enkel een probleem voor de mensen om de weg naar nakweek te vinden. Heb laatst nog gehoord dat de verkoop van nakweek C. orientalis niet zo best loopt.

joost.v.wijk

Waarom geef je ze niet weg, en laat je ze door een andere liefhebber opkweken? Zo heb je er zelf geen werk van, en is de soort qua nakweek erg goed vertegenwoordigd in de Ned/Bel.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Hey Stijn, momenteel heb ik wel pb-contact met iemand die zich aan het voorbereiden voor het houden van C. orientalis. Ze leest zich goed in, informeert goed en is dus op goede weg. Zou je het eventueel zien zitten om contact met haar op te nemen? Of ze het ziet zitten om met larfjes te beginnen weet ik niet, maar het is altijd mooi om larfjes op te kweken tot adults hé!  ;)

stijnzeger

Prima, suggestie, maar verleden jaar kon ik de eitjes niet aan de straatstenen kwijt. De door mij opgekweekte juvenielen wel. Maar goed als er mensen zijn die de eitjes willen hebben, dan hoor ik het wel of zie ik een p.b.-tje. Groeten, Zeger

stijnzeger

De wijfjes blijven maar leggen ik heb er enkele toch maar uitgehaald de meeste worden anders door de volwassenen opgegeten. De eerste eitjes beschimmelde maar nu zijn ze in ontwikkeling, als er nog mensen zijn die de eitjes willen hebben en ze opkweken dan hoor ik het graag. Anders laat ik de rest in de bak zitten, scheelt weer wat voer.

joost.v.wijk

H. orientalis
L. laoensis

stijnzeger

Ik heb Joost een pb-tje gestuurd hij mag ze voor de de kostprijs ontvangen.

stijnzeger

Ik heb zo'n 30 (beschimmelde) weggegooid, maar ik heb er nu (globaal geteld) zo'n 80 over denk ik. Ik ga ze naar 2 salamanderliefhebbers opsturen, (Joost en Andre), als er nog meer gegadigden zijn hoor ik het graag, ik reken 10 euro voor de verzendkosten ongeacht het aantal eitjes.

robkeulers

stijnzeger

Ik heb de eitjes met blaadjes ongeveer door tweeen gedeeld (niet precies geteld, maar denk zo'n 80 in totaal) en naar respectievelijk Joost en Andre opgestuurd. Is het bijhouden van een journaal over de voortgang, door beide heren misschien iets om te verwerken in een toekomstig nr van ons blad?????

joost.v.wijk

Zeker, dat wil ik best bijhouden, en er een verslagje over maken.

H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Ik waardeer het enorm dat jullie zo meedenken!

joost.v.wijk

Ach, zo krijgen we het blad wat dikker. (en dan mag ik tenminste klagen als die nog niet dik genoeg is  :P :D )

H. orientalis
L. laoensis

joost.v.wijk

Ik heb de eitjes net binnen gekregen. Ze zien er allen prima uit. Vanaf vandaag zal ik de hele ontwikkeling bij houden.

H. orientalis
L. laoensis