Bouw van mijn lang geplande droomstelling

0 Leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Kenny

Citaat van: joost.v.wijk op februari 10, 2010, 05:17:43 PM
Citaat van: Kenny op februari 10, 2010, 05:13:37 PM
Verdorie ik begin kaal te worden :o

Hehe, dat doe je goed met je 25 jaren  ;D

@Rob: In wat voor ruimte staat die stelling eigenlijk? Lijkt wat op een garage.

Haha dank je ja  ;D :-[
Ruimte is idd de garage, ZAT RUIM dat ding!!!  ;D kan makkelijk nog 2x zo'n stelling bij + de wagen
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

robkeulers

Ik begon mijn verhaal dat het de garage was, hij is zo'n 30 m2 groot. Gebouwd in 2007 met geïsoleerde muren en dak, dus gelukkig kan ik nu verwarmen zonder al te veel kosten. Hetzelfde geldt voor evt. koeling van de zomer.

joost.v.wijk



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jef Janssens

ziet er erg goed uit,ik denk dat ik binnenkort nog eens moet langskomen. ;)

robkeulers

#19
Even een update over het LED-licht dat ik gebruik in mijn stelling...

Ik gebruik de TL-verlichting van Ikea. Een set met standaard wit licht kost (reken me niet af op de prijs, weet het niet meer zeker) 29,95.

Hier zitten 4 lichtstrips of spots bij, en een adapter. Per meterbak gebruik ik 2 lichten, maar ik kan me goed voorstellen dat je in een showbak in de huiskamer er 4 per meterbak gebruikt. Het licht is wat scherp als je er recht in kijkt, ik heb dus aluminium stripjes voor de wat hoger hangende spotjes geplaatst om mezelf niet stekeblind te maken als ik naar mijn beesten zit te gapen.  ;)

De dieren reageren niet anders op het licht dan bij andere lichtsoorten. Bij de beplanting dacht ik dat de snelgroeiers dood gingen, omdat ze wat bruin werden in het begin. Ik denk nu dat dit te wijten is aan de wisseling in temperatuur  tijdens de verhuizing (van kamertemperatuur naar destijds 11 graden). Na enkele weken trokken de planten weer bij, en ze doen het blijkbaar ook prima op LED-licht.

Ik ben er erg positief over tot nog toe! Mijn vriendin is nog vrij neutraal in haar mening (salamanders, boeje!), maar ik weet zeker dat ze enthousiast wordt als ik haar de stroomrekening ga laten zien :)

Ook heb ik in de tussentijd een water+gasleiding en een extra 5-aderige stroomkabel gelegd van het huis naar de garage. Water spreekt voor zich. Met de gasleiding wil ik kijken hoe ik de ruimte vorstvrij kan houden in de koudste maanden. Ik wilde temperatuur niet onder de 6-8 graden laten zakken vanwege dat verscheidenheid aan soorten die ik houd. Een exact verwarmingssysteem heb ik nog niet gekozen, maar dat heeft nog geen haast.
De 5-aderige stroomkabel heb ik gelegd zodat ik in de toekomst, bij het opnieuw plaatsen van de electra in de garage een aantal spots zo kan instellen dat ik ze op afstand vanuit het huis aan- en uit kan schakelen. Dat heeft weer te maken met een permanente webcam die ik graag in de toekomst wil gaan plaatsen, om de site wat op te leuken, maar dat is pas écht toekomstmuziek.

DannyS

Je bent flink bezig geweest zo te zien :)
Ik ben zelf ook erg te spreken over LED verlichting. De aanschaf is behoorlijk pittig als je ook nog eens de adapter erbij moet kopen. Op de adapter die ik heb kan ik zo'n 10 LED strookjes hangen, dus dat is prima in orde.

Een webcam in de schuur lijkt me echt gaaf om te hebben. Een kweichow-cam lijkt me op dit moment niet verkeerd :D. Technisch gezien lijkt het mij iets lastiger om uit te voeren (= niet onmogelijk!), maar daar zal ik jullie niet mee lastigvallen.

robkeulers

** indien je niet geïnteresseerd bent in technische details omtrent webcams, onderstaand verhaal niet lezen ;) Volgende posts gaan gewoon weer over wat meer algemene techniek in mijn garage, en natuurljk de beestjes **

Ik heb goede draadloze ontvangst in de garage (dmv een Ruckus range-extender). In de meterkast staat een NAS(netwerk harde schijf, Synology 209), waar ik een netwerk-cam op ga aansluiten. Dat stuk techniekprobleem is dus al verholpen. Ik zoek alleen nog naar een manier om deze beelden te verzenden van mijn eigen netwerk naar een webpage. Dus als je nog goede tips- opmerkingen hierover hebt, ontvang ik die meer dan graag per PB.

Overigens, in het kader van de kosten zal deze cam zeker niet 24-uur aan staan. Ik dacht zelf aan bijvoorbeeld van 5 tot 11 's avonds en wat extra in het weekend of iets dergelijks.

Gerrit Krips

Is er al iets te zeggen over hoe waterplanten gedijen met LED-verlichting?

robkeulers

ja, prima!

Het grootste probleem had ik met mijn zwaardplanten en snelgroeiers, die werden bruin. Maar ze kwamen van kamertemperatuur en gingen naar zo'n koude garage. De nieuwe uitlopers gaan prima.

Een maand of 4 verder durf ik dus wel te beweren dat ze het best doen op LED-licht.


MartinS

"Waarschuwing: er zijn al zo'n 120 dagen geen berichten meer geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, denk erover om een nieuw topic aan te maken."

Ja dat weet ik zeker  ;)

Rob ik ben nooit bij je thuis geweest om het eind resultaat te kunnen bekijken. Ik ben wel heel nieuwschierig hoe alles geworden is, fotootje misschien?  ::)

Doen je planten en dieren het goed in hun omgeving?

F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

MartinS

Het voordeel van lid zijn. Foto van Rob's schuur en inrichting staan in het blad  :P
Ik wil ook z'n schuur  ;D
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

robkeulers

we waren er laatst 2km vandaan.... Hadden we eigenlijk best even binnen kunnen wippen, maar goed.

Ik zal een filmpje voor je maken Martin! Op de foto's ziet het er rommeliger uit dan het is.

MartinS

Citaat van: Rob Keulers op april 22, 2011, 04:23:09 PM
Ik zal een filmpje voor je maken Martin! Op de foto's ziet het er rommeliger uit dan het is.

Daar kijk ik wel doorheen hoor, ik weet hoe dat gaat  ::)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana