bodembedekking landsalamanders

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stijn

Hallo,

welke bodembedekking gebruiken jullie bij landsalamanders ? Ik dacht aanvankelijk aan cocospeat, maar het nadeel is dat dit erg aan de dieren plakt, ook met losse turf is dit het geval. Ook bij het eten krijgen de dieren hier toch wel heel wat van binnen.
Evt. dacht ik aan filterschuim (van die blauwe matten) of eventueel Epiweb, afgedekt met beuken- en eikenblad. Voordeel is dat je ook een droger gedeelte kan maken.
Deze kunststof is makkelijk te reinigen, en kan eenvoudig hergebruikt worden.

Waarmee hebben jullie de beste ervaringen ?

mvg

Stijn

joost.v.wijk

Ik gebruik gewoon turfstrooisel. Dit is goedkoop, houdt vocht goed vast, bevat geen meststoffen, en door de lagere zuurgraad is het ook bacterie- en schimmelremmend.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

André

Ik heb er nu onbemeste tuinaarde in liggen, zodat de planten een beetje kunnen groeien en dat de wormen die ik voer geleidelijk opgegeten kunnen worden. De salamanders krijgen met eten ook wel wat binnen, maar dit gebeurt in de natuurlijke situatie ook dus het lijkt mij zo lang de deeltjes maar niet te groot zijn niet zo'n probleem.

Kenny

Over welke landsalamanders heb je het?
Ambystoma soorten bijvoorbeeld graven zich graag lekker in en dat moet je dan ook voorzien. Ik gebruik in al m'n landbakken bosgrond uit loofbos die ik al dan niet meng met zuivere potgrond.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Stijn

Het gaat om Salamandra salamandra.
Ik denk dat ik ook maar voor bosgrond ga, hier vlakbij groeien enkele flinke beuken en inlandse eiken. Misschien voorzie ik een stukje van de bak wel van wat epiweb, zodat een stukje toch wat droger is.

mvg

Stijn

Kenny

terrestris? waar heb je ze vandaan?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Stijn

Nee,

het zijn S . s. giglioli's. Ik had eind vorig jaar 3 nakweekjes gekocht van een Duitser die er mee kweekt, en afgelopen beurs in Hamm heb ik nog 2 nakweekjes erbij gehaald via een handelaar, zodoende heb ik een mooi groepje.
Als ik tijd heb, zal ik wel eens wat foto's plaatsen bij het 'Salamandra' gedeelte.

mvg

Stijn

Kenny

Zeker doen! giglioli is enorm knap. Wat hebben wij toch een voordeel om Belg te zijn he  ;D
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

joost.v.wijk

Haha, en ik had al bijna gezegd dat dit niet mocht in Nederland. Misschien is het een idee, indien mogelijk, om net als op Caudata.org een vlag achter je naam te hebben?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Stijn

haha, nu is het inderdaad erg handig om Belg te zijn !

En een vlaggetje is misschien geen slecht idee, misschien kan er ook de woonplaats in het profiel worden gezet, zodoende kan je ook nagaan of er nog liefhebbers in jouw buurt zitten.

mvg

Stijn

Kenny

In je profiel kan je je locatie invullen hoor  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

joost.v.wijk

Ik zag het aan het Email adres. Maar in een topic zelf is het niet te zien.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis