B. oriëntalis succes! (+ wat hulp gevraagd)

DannyS

Na rottigheid met uitvallende salamanders en b. brongersmai van de afgelopen maanden kan ik met zéér veel vreugde melden dat ik vandaag behoorlijk ontwikkelde B. oriëntalis eitjes heb gespot! Het zijn er zo op het oog maar een stuk of 4, maar ik ben er zó blij mee. Ik had helemaal geen eitjes verwacht, vanwege de leeftijd. Mijn grootste bezigheid was om genoeg vliegen te kweken om deze hongerlappen te kunnen voeren, laat staan te kweken.
Dan kom ik nu op een probleempje: Voer+onderkomen.
Ik lees verschillende dingen: ouders weghalen en kleintjes opkweken in ouderbak, of larven wegvangen en apart opkweken.
Normaal zou ik uitgebreid onderzoeken hoe en wat, maar ik las dat de eieren na 3 dagen al uitkomen, dus verwacht ik dat deze eieren hooguit morgen uitkomen. Niet veel tijd dus.
Ook voer technisch zit ik met veel vragen (ik lees verschillende dingen, van plankton tot visvoer).

Vergeef mij voor deze keer dat ik knullige dingen vraag die ik normaal ook via een goede google speurtocht kan vinden (na het posten zoek ik ook lekker door!), maar ik ben op dit moment heerlijk hyper van de ontdekking :D

joost.v.wijk

Ik gebruik voor de kweek een plastic faunabox, richt het in met een laag grind, 6-7 cm water, wat ik helemaal vol druk met waterpest. Temp. op 25°C. Na een geslaagde kweek, haal ik de dieren eruit, en laat ik de eieren er in achter. De verwarming gaat er ook uit. De larven kweek ik op bij kamertemeratuur. Zo duurt de ontwikkeling wel wat langer, maar krijg je grotere larven die ook groter metamorfoseren. Uitkomen na drie dagen is wel heel erg snel.
Voeren doe ik met Tetra PlecoMin (groenvoertabletjes voor Algeneters als Plecostomus).

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Tnx voor de reactie!

Net even 'geoogst', en ik zag al een aantal 'glasklevertjes' zitten. Ik heb er nu zo'n 8 apart zitten, maar er zullen er nog ongetwijfeld wat in de bak zitten. Die 'krengen' hebben de eitjes in de javamos gelegd, dus kan ik er slecht bij. Interessant is wel dat je ziet dat de larven die nog ín het ei zitten totaal in paniek raken als je ze uit het water vist.
Voor de nog 'losse' larven is de javamos natuurlijk een prima schuilplaats en voedingsplek.
Ze zitten nu in een bakje water uit de ouderbak, met wat javamos en wat zand van de bodem van de ouderbak. Hier zit wat alg op enzo.
Aangezien ik geen kweekpoging heb gedaan ofzo, zitten de ouders niet in een voortplantingsbak die lekker op bacterie klimaat is.

Ik ga morgen maar eens lekker shoppen naar caroteenrijk visvoer. De artemiakweek draait nog op volle toeren vanwege de axo's, dus als ze er klaar voor zijn kunnen die ook bij de larven.

joost.v.wijk

Citaat van: Danny Stammers op maart 31, 2010, 09:08:36 PM
Ik ga morgen maar eens lekker shoppen naar caroteenrijk visvoer. De artemiakweek draait nog op volle toeren vanwege de axo's, dus als ze er klaar voor zijn kunnen die ook bij de larven.

B. orientalis larven zijn algeneters.....

H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Dit lees ik op Frogforum.net:

"You can remove the eggs to a simple container, but an equally valid approach is to leave the tadpoles in the adult setup, because the tadpoles will feed on the algae and detritus present there. In the authors' experience, the tadpoles left in an established tank grow faster, larger, and healthier than tadpoles that have been removed to another container. Augment the tadpoles' diet with finely crushed fish flakes that contain high amounts of carotenes, and it's a good idea to add crustaceans to the diet each week, such as baby brine shrimp and Daphnia, both of which should be provided dead, since the tadpoles are not actively predatory. As mentioned earlier in the feeding section of this article, carotenes are important because they give the toads their orange/red belly coloration, and many crustaceans are a good source of these chemicals. Tadpoles fed a diet lacking a significant amount of carotenes will have a yellow or weekly orange belly at metamorphosis."

btw:
Ook in het eerste stadium van hun leven kunnen die 'algtabletten'?

robkeulers

Eindelijk weer goed nieuws Danny, mooi!

Die rode buik kun je heel simpel ook krijgen nog direct na de metamorfose. poeder de ene voedering kalcium, en de andere keer poeder je caroteen voor kanariesl, na enkele keren voeren zie je direct al effect.

joost.v.wijk

Zo doe ik het ook. Met caroteen krijg je een dieprode kleur, zoals de dieren die je toen van me hebt over genomen. Op de manier via frogforum zal het ook werken, maar ik geloof niet dat ze dan zo'n mooie rode kleur krijgen. Eerder oranje ipv geel. Plus een bijkomend effect: Larven die gevoerd worden met dierlijk eiwit groeien sneller, en zullen eerder, en dus kleiner metamorfoseren.
De algentabletjes eten ze in het vroegste stadium al (zo gauw als de dooierzak is verdwenen). De tabletjes vallen in het water uit elkaar, tot een poeder. Binnen de kortste keren krioelen de larven erbij.

H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Dat klinkt als een leuk experiment! Dit ga ik voor de lol eens doen.

joost.v.wijk

Experiment? Ik doe het zo al jaren. Werkt prima. Er zijn trouwens legio methodes om Bombina larven op te kweken. Gaat meestal ook wel goed.

H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Ik bedoel om ze op 2 manieren op te kweken. Een aantal opkweken zoals jij dat doet, inclusief met bepoederen etc. Een ander aantal dieren doen op de manier van het Frogforum. Kijken hoegroot ze metamorfoseren, wat de buikkleur wordt etc.

joost.v.wijk

O zo! Succes daarmee dan. Is wel weer een verslagje waard, dacht ik zo.  :P

H. orientalis
L. laoensis

DannyS

DannyS

Ik sta ervan versteld hoe snel die larven groeien, echt niet normaal. De larven in de ouderbak lijken het ook goed te doen.
De apart gezette exemplaren tonen alleen geen interesse in de algpellets.. ze zitten vooral aan de randen van het bakje, ondanks dat daar op het oog geen alg zit.

stijnzeger

Ik heb in een ver verleden ook enkele kweken met de bombina orientalis gehad, ook gewoon tetramin (vissenvoer) werkt prima. Heb er zelfs weleens gekneusde slablaadjes bijgedaan en dit werd ook gegeten, succes, ermee.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

joost.v.wijk

Citaat van: Danny Stammers op april 05, 2010, 02:28:55 PM
ze zitten vooral aan de randen van het bakje, ondanks dat daar op het oog geen alg zit.

Komt nog wel, als ze wat groter worden, zitten ze massaal bij de algentabletjes.

H. orientalis
L. laoensis