B. oriëntalis succes! (+ wat hulp gevraagd)

DannyS

Aha, dan ga ik vanaf dat moment mijn experimentje beginnen.

DannyS

De larven hebben nu het begin van achterpootjes, dus het lijkt erg goed te gaan. De dieren die ik apart heb gezet doen het prachtig, maar de larven in de ouderbak heb ik al een tijd niet meer gezien.

Ik heb nog geen uitval gehad, dus daar ben ik blij mee.
Ik ben alleen niet zo happy met de groenvoerpallets die ik gebruik. Ik heb namelijk het idee dat het water heel snel goor wordt door dit spul. Ik gebruik Plecomin van Tetra.

joost.v.wijk

Dan voer je misschien teveel? Of je hebt veel vreetzakken waardoor het water sneller vervuilt.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jef Janssens

je kan ook eens viformo van sera proberen en een luchtfiltertje,dit werkt bij mij erg goed.
ik had eerst ook veel last van vervuild water bij de larven,dit probeerde ik schoon te houden met watervlooien.
maar de vervuiling van de larven was te groot en ging te snel,nu heb ik een luchtfiltertje in de bak en heb geen problemen meer.

DannyS

Ik ga voor de volgende keer eens kijken voor een filtertje. Dat zal een hoop schelen.

Ik heb er nu 2 gezien met voorpoten en bij de andere 6 zullen ze ook wel snel 'loskomen' van de kop/romp.

Erg grappig om te zien is dat de exemplaren met voorpoten meer op padden gaan lijken. De hele kop begint steeds minder op dat van een larf te lijken.
Ik ga dus maar langzamerhand een morph-bakje inrichten :)
Eerst flink vetmesten, voor zover dat gaat, zodat ze mooi de metamorfose kunnen doorkomen.
Ik heb nog geen uitval en dat wil ik zo houden.

Nog handige tips?

petro pees

Zorg er in ieder geval voor dat ze heel makkelijk het water uit kunnen naar een "droog" gedeelte.De metamorfose vindt bij veel soorten padden nogal plots plaats,als ze dan zover zijn verdrinken ze erg makkelijk.
Ik heb het al bij veel mensen gezien(mezelf incluis)als ze maar een klein tegenslagje hebben(met aan land komen),verlies je er geheid.
Petro
Tylototriton Shanjing

Kenny

Idd Petro
Zodra je ziet dat ze voorpoten hebben zet je ze best apart in een curver die je onder een hoek zet zodanig ze dus op het droge kunnen klimmen. Het kan HEEEL snel gaan zodra ze voorpoten hebben!
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

DannyS

Bedankt voor de tips! Ik ga meteen als ik thuiskom een bak inrichten. Gelukkig komt er vandaag ook een lading vliegen binnen, dus kan ik ze lekker vetmesten als ze op het land komen. Drosophila melanogaster moet toch geen probleem zijn voor de morphs? Of moeten ze eerst nog springstaarten etc. hebben? De bek lijkt mij in ieder geval groot genoeg voor zo'n fruitvlieg.
Kalk- en kleurpoeder heb ik al in huis, dus op dat gebied ben ik er klaar voor!

joost.v.wijk

Tubifex en rode muggelarven op een stukje keukenpapier word ook goed gegeten. Wacht even met kleurpoeder, voor ze goed eten. Kleurpoeder is erg makkelijk toe te dienen door het over de tubifex te strooien.
Verder zijn springstaartjes en fruitvliegjes ook erg goed om mee te beginnen.

H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Ze zijn allemaal door de metamorfose heen gekomen en hebben allemaal hooguit nog een klein stompje staart.
Ik ga zo snel mogelijk de bak her-inrichten zodat er meer land is etc.
Van het weekend ga ik tubifex halen, maar in de tussentijd heb ik springstaartjes en kleine fruitvliegen voor ze (Drosophila hydei).

Het rode kleur middel dat ik heb blijkt geen poeder te zijn, maar kleine korreltjes.. dat moet ik dan maar verpulveren tot poeder. Ook geen ramp.

joost.v.wijk

Die korreltjes kunnen ook prima over de tubifex gestrooid worden.

H. orientalis
L. laoensis

StijnH

Hoeveel morph's zijn het er geworden?
Hou je vooral niet in om foto's te maken  ;D
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

DannyS

Het zijn 8 morphs geworden. Geen uitval dus :)

Ik moet nog kijken hoe ik het beste foto's kan maken, want ze springen als gekken en klimmen langs de randen omhoog. :D:D
De bak zit verder dicht, dus ontsnappen doen ze niet.