Nieuwe schuur voor salamanders

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Harry

Ik ben een nieuwe schuur aan het bouwen voor nieuwe salamanderverblijven. De oude schuur is garage geworden. Voor degenen die mijn tuin kennen. De schuur wordt 3m x 3m en gaat aansluiten aan mijn buitenterrarium. In de schuur kan ik door het glas kijken in de buitenterraria. Ook kan ik vanuit deze schuur via een raam direct in de 2 grote bakken van 90 x 90 x 1m   Het dak ga ik maken van 16mm dikke polycarbonaatplaten. Op deze manier krijg ik in het voorjaar een soort kaseffect als de zon erop schijnt, terwijl in de zomer er minder zon komt en ik kan ventileren. Wel ga ik er mooi hoge temperaturen krijgen om ook de larven goed op te kweken. Het wordt alleen uitkijken bij de 30 graden dagen. Maar zoveel zijn er dat niet in nederland. Er is ruimte voor 3 stellingen. Alle bakken gaan op 1 grote luchtpomp werken. Na de zomervakntie ga ik de bakken inrichten. Ik ga alleen nog maar soorten houden waarvan de vindplaats bekend is. Verder ga ik alleen kweekgroepen maken van 2,3. Dat heeft veel voordelen. Minder onderhoud, kan ook eens een week weg, mooiere dieren, minder uitval en bij succes toch heel wat eitjes. In het verleden had ik met 5 dieren per bak meer nakweek en succes dan met bakken met 10 dieren. Ook larven ga ik in kleine groepen opkweken. Na een stop van 2 jaar vind ik nog steeds dieren terug in mijn buitenteraria, terwijl ik niets gedaan of gevoerd heb. Dit heeft mij inmiddels weer een paar koppels van de kamsalamandersoorten opgeleverd, die inmiddels alweer eitjes hebben gelegd. Na jarenlang grote hoeveelheden dieren gehad te hebben is het nu leuk om geheel met verse nieuwe dieren te beginnenin een nieuwe setting waarin al mijn ervaringen worden gebundeld.


Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

petro pees

 ;D Ik zweer het je Harry Carmen is niets vergeleken bij jou! ;D
Ziet er weer veelbelovend uit.
grtjs. Petro
Tylototriton Shanjing

DannyS

Het ziet er zeker mooi uit!
Ga je alleen de dieren van Ad houden, of komt er stiekem nog wat bij?

MartinS

Hey Harry,

Dat zijn hele mooie plannen. Soms is het inderdaad heel fijn opnieuw te kunnen beginnen en kun je alles inrichten zoals je het altijd al hebt willen hebben. Ook ik ben onlangs opnieuw gestart en geniet er weer met volle teugen van.

Heel veel succes en hou ons op de hoogte met wat foto's, ben heel benieuwd.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

robkeulers

Het is toch een moeilijk uitroeibaar virus he, we kunnen er de klok op gelijk zetten, nadat je stopt zien we je een jaartje (soms twee) later toch weer verschijnen  ;) ;).

Ik ben benieuwd naar je nieuwe garage, vooral naar dat polycarbonaat dak. We kunnen het zo mooi op de foto's volgen, fijn!

alibombali

Dit is wel HEEEL toepasselijk!!!!


Heintje - Mama (Dutch version)


;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)


En natuurlijk welkom terug....

Anthony

looking good harry.
Alex was that you singing when you where a young lad lol.

StijnH

Welkom terug!

ziet er al leuk uit, ben benieuwd naar het eindresultaat  :)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Harry

Ja terwijl ik aan het bouwen ben ben ik natuurlijk nog aan het kijken wat zich her en der al meldt. Vroeger was het altijd een probleem voldoende afzetmateriaal te vinden. Ik gebruikte altijd saggataria eatoni (waterclivia of valecineria) Daar was ik altijd vrij snel doorheen. Ik heb echter ooit een stekkie meegenomen van het plantje op de foto waarvan ik de naam vergeten ben. Ik zag dat in de natuur de alpenwatersalamanders daarin afzetten. Dit plantje woekert door mijn vijver en als ik een takje afpluk en dat in mijn bak laat drijven zit het de volgende dag helemaal vol met eitjes. Ook in de vijver is vrijwel elk blaadje van dit plantje omgevouwen. Wel is het uitkijken dat de eitjes niet boven het water uitgroeien. Het voordeel is dat dit plantje het hele jaar door in mijn vijver massaal groeit.
Over de vraag of ik alleen met de dieren van ad verder ga. Allereerst wil ik goed voor deze dieren zorgen maar er komen natuurlijk meer soorten bij.En wel allemaal met bekende vindplaats. Maar eerst moeten de bakken en nieuwe schuur klaar zijn.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

naeff002

Ik vind het mooi dat je weer begonnen bent. Ik ben er eigenlijk ook mee begonnen dankzij jou. Mijn oom was een keer bij jou thuis geweest en had een witte larf meegenomen. Welke soort weet ik niet meer. Daarna ben ik er ook weer mee begonnen, daarvoor had ik wel cynopssen gehad maar was er niet zo mee bezig als nu.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Coen Deurloo

Dat plantje woekert ook enorm in de vijver bij mijn ouders, het is inderdaad een fijn afzet-plantje voor salamanders...het enige nadeel is dat het al vrij snel boven het wateroppervlakte gaat groeien en daarmee minder geschikt voor binnen is. Wel ideaal voor vijvers!

Harry

Coen ik pluk de takjes  gewoon en laat ze in de bak drijven. daarna zetten ze erop af en haal ik ze er weer uit. Zo groeien ze niet boven het water uit. Ik ben de naam van het plantje vergeten. weet iemand dit toevallig?
Vandaag hard gewerkt aan de schuur en er een vijvertje bij gemaakt.  Salamanders blijven vaak beter in je tuin als je meerdere poeltjes hebt. Dan gaan ze niet zwerven.  Van de week komt het polycarbonaat dak op de schuur. Polycarbonaat wordt ook veel gebruikt in vijvers met koikarpers op de temperatuur op 15 graden te houden. Ze drijven dan op het water met een gat erin. Een soortgelijke wijze ga ik gebruiken om de temperatuur te regelen voor salamanders. De grote truuk is dat een groot verschil ga krijgen tussen dag en nacht temperatuur, en dat is nou juist wat veel soorten (op hoogte) in de natuur ook hebben. Bovendien kan ik vroeg in het voorjaar (februari, want dan komt de zon op het dak) beginnen. Ik heb dan precies 3 maanden de tijd om de larven op te kweken en door de metamorfose te krijgen. Daarna gaan alle dieren inclusief ouders naar de buiten terraria op het land of buiten (karperbakken) Waarna ik lekker op vakantie kan, omdat op land alles draait op het bekende voerballensysteem op het land. In het najaar gaan dan de dieren (de meeste soorten) weer de schuur in. Ook gaan een aantal soorten de koelkast in.
In een van mijn buitenterrariums leven probleemloost salamanders samen met lacerta schreiberii
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

naeff002

klinkt allemaal goed uitgedacht.

Ben benieuwd hoe de bak eruit ziet waar de lacerta schreiberii (spaanse smaragdhagedis) en de salamanders in zitten
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Harry

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

robkeulers

Welke soort(en) zitten samen met je hagidissen Harry?  Ik vraag me af, zitten hier ook juvenielen bij, en zijn deze ook veilig voor de lacerta schreiberii?