pc-ventilatoren

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

TomWarsinski

Ik wens ventilatie in te bouwen in mijn stelling (met 3 bakken).  Hiervoor kocht ik 3 pc ventilatoren (van 12V, 1.2W) en een regelbare transfo van 3.5 tot 12V.
Hoe ik het geheel ga schakelen , daar ben ik al half uit.  Een schakelaar voor de 3 ventilatoren moet volstaan.  Het is de bedoeling om parallel te schakelen.

In het geval van een deksel met roosters op de aquarium en luchtaanvoer d.m.v. een bruissteen is het logischer lucht uit het aquarium te zuigen dan het erin te blazen.

Wat ik ook nog wil veranderen is de deksels te vervangen door een lijstje rondom de bak ter voorkoming van het ontsnappen.   Wanneer er geen deksel op de aqua ligt is het misschien aangewezen om de ventilator in het midden boven de bak te monteren en te laten afzuigen.  Weg met die warmte.

Een nadeel is dat de luchtstroom tegen de bodemplaat van de bovenliggende aquarium geblazen wordt met kans op rotten en roesten, wanneer de condens neerslaat.

Is de beste methode 'het laten over blazen' van de aquarium ?  Ik zie al voor me dat het luchtvolume in de bak in een ronddraaiende beweging gebracht wordt en uit de bak ontsnapt om plaats te maken voor koelere lucht.

Ik geraak er zelf wel aan uit , maar ik wou er op dit forum eens over beginnen om eventueel tips en weetjes te vernemen.

Mvg, Tom

Kenny

Ik heb het in het verleden wel eens in een 60-30-30 aqua-terra geprobeerd met 2 ventilatoren, een in en een uitblazende. Het resultaat was niet echt bevredigend, 2 graadjes koeler werd het maar luchtvochtigheid daalde van 70% naar 30% dus dat schoot niet op...
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

robkeulers

koeling d.m.v. ventilatoren werkt door verdamping.

Door de verdamping koelt het dus iets af. Om dit te bereiken kun je de ventilatoren het beste dus zo veel mogelijk wateroppervlak laten 'beroeren'.

Ik gaf hem al eerder, maar deze link (klikkerdeklik) is interessant. De vertaalde versie vind je hier (klikkerdeklik!) De vertaalde versie d.m.v. google translator heeft een nogal verknipt taalgebruik, maar kan het wel helder maken voor degenen die niet zo'n kei zijn in de Engelse taal.

Hou ons op de hoogte van je vorderingen, en vooral welk resultaat het had alsjeblieft. Veel mensen beginnen enthousiast aan zo'n project, maar we horen niet zo vaak de uitkomst, en niet die is juist zo interessant. Succes!

Roel

Mijn ervaringen sluiten bij die van Kenny aan wat betreft de luchtvochtigheid. Of je nu in of uit blaast heeft altijd een effect. Een mogelijke optie hierop is een luchtbevochtiger bij plaatsen. Mogelijk extern met inblaas of intern direct in het watergedeelte(indien nodig)

Rowan Willemsen

Ik heb toevallig gisteren mijn bak verkocht en de ventilatoren eruit gehaald.
Ik vond ze juist altijd als ze aangingen ( timer ) dat ik het dan ook rook.
Elk terrarium geeft toch een geur af, en ik rook dus ook als ie aanstond.
Ik was er aan gewend maar bezoek viel het op.
Was geen slechte geur maar vond het uiteindelijk wel af en toe storend en zette ik hem uit.

TomWarsinski

2 doe-het-zelvers en nog
en geen kabeltjes te vinden aan 0.5 of 0.25 dikte.
Wat er op de kabeltjes van mijn ventilatoren staat is onleesbaar klein.

robkeulers

de dikte van de kabel maakt toch niks uit, of wel?

Steven DC

Citaat van: Rob Keulers op juni 11, 2010, 03:59:28 PM
de dikte van de kabel maakt toch niks uit, of wel?

Jawel, ik geloof dat dit met de weerstand te maken heeft.