tijgersalamander al 2 x uit de bak ontsnapt

bouffonne

Hallo Allemaal,
Mijn eerst gemorph tijgersalamander zit nu als zo'n 7 tal weken in het grote aquarium/terrarium.
Nu heb ik afgelopen Zondag de tweede erbij geplaatst.
De eerste morgen dat ze samen waren vond ik ze al in een vreemde situatie, ze zaten n.l. op elkaar.
Nu is sinds gisteren de eerste tijger uit de bak gekropen, ik vond hem op de vensterbak in een bakje met plantenstekjes.
Nu net vond ik hem in de hondenmand????
Heeft dit iets te maken dat ze nu met 2 in de bak zijn.
De bak heeft toch immers een afmeting van 100x50x50.
Daar moeten toch makkelijk 2 tijgers samen kunnen zitten.
Of is dit normaal dat salamanders aan de wandel gaan.
Groetjes
Silvia

DannyS

Salamanders mijn meester in ontsnappen.
In een bak van die grootte kan je makkelijk 2 tijgers houden, dus dat is geen probleem.
Is de bak aan de bovenkant open of zit er een deksel op? Salamanders hebben maar een klein gaatje nodig om te ontsnappen. Hans Klok kan nog wat van ze leren.

Harry

Bij mij is het zo vochtig dat ze niet langs het glas kunnen opklimmen ze glijden eraf. Al zou ik de bak niet ontsnappingsvrij hebben zouden ze er niet uit kunnen. Ik heb ze in een meterbak met 2 buizen en daarbovenop een dakpan. Op de dakpan sproeit de hele dag een sproeibuis om de landvochtigheid hoog te houden. Alles is afgedekt met glasplaten.

Misschien zitten je dieren dus te droog of is de inrichting van de wanden te ingewikkeld
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

robkeulers

Salamanders zijn nogal eens geneigd om te klimmen, een deksel op je bak is de oplossing. Hoeveel cm glas zit er tussen de bodembedekking en de bovenkant van je bak?

Jouw dieren zijn net van bak verwisseld, dus dat kan een stressfactor zijn waardoor ze gaan klimmen.
Ook salamanders die op een goede manier gehouden worden willen nog wel eens ontsnappen.

Zorg wel dat je bak zo snel mogelijk ontsnappingsvrij wordt, want voor je het weet ontsnapt hij en vind je hem niet snel genoeg terug. Zo'n beestje droogt snel uit.

bouffonne

Hallo Allemaal.
Bedankt voor jullie snelle reactie.
Er zit inderdaad nog geen lichtkap op, maar ik had er wel een gaas overspannen met daar overheen een stuk zwaar kienhout.
Ik ben me nog altijd aan het bedenken hoe ik dat het beste kan doen om dan toch een beetje licht in de bak te krijgen.
te droog denk ik niet omdat ik een dichte tempex bak erin gekit heb met daarom heen zo;n 10 cm water.
In de tempex bak zit dus vol vochtige grond. turf, spaghnum met bladeren, plaatmos en planten.
Vochtig in die zin van als je erin knijpt komt er water uit
Iedere morgen ga ik met de nevelspuit het mos goed vochtig maken
En de salamanders kunnen via div lava stenen en kienhout er dan in en uit de zandbak kruipen in het aquarium waar zon 10cm water inzit en verder genoeg ruimte om te zwemmen
Ik heb de hoogte tussen het gaas en het hoogste punt gemeten en dat was zo'n 10cm verschil.
En aangezien de dieren toch al groter/langer als 10cm zijn, zou dat dan inderdaad een makkie zijn
Het gaas is 1x1cm.
Het hoogste stuk kienhout heb ik nu een stuk schuiner gezet en nu zit er dus ruim 15cm ruimte tussen het aas erin
Ik vond het alleen vreemd dat deze salamander er mee begonnen is om te ontsnappen sinds ik de tweede erin heb geplaatst
Het enige wat ik me kan voorstellen is, waar de kabel van de pomp door komt, maar dan moet hij zich dan toch erg smal kunnen maken.
Ik heb er nu een stuk tape aan vast geplakt zodat hij dit niet meer kan optillen.
Laten we nu maar hopen dat hij weer niet kan ontsnappen.
Ik weet niet hoe lang die op het droge uithouden.
Bedankt
Groetjes
Silvia

Derk

Als je nog niet zeker bent dat je de boel goed salamanderdicht hebt dan is een gouwe ouwe tip om een plastic zak op de grond te leggen en daarop een beetje een opgepropte natte handdoek. De plastic zak is om de vloer te beschermen.
Als de salamander ontsnapt zal die, omdat hij begint uit te drogen, proberen op zoek te gaan naar een vochtige plek. Je vindt ze dan vaak terug onder de handdoek. Het beste is dus om de handdoek in de buurt van de bak te plaasten.
"Voorkomen is beter" natuurlijk ;) maar zolang je nog niet zeker bent dat de boel dicht zit scheelt dit some een hoop verdriet.
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha

bouffonne

Dank je wel Derk,
Ik ga dat meteen doen.
Ik ben nu inderdaad bezorgd dat hij er weer uitkomt.
Ben dan nu ook om de haverklap aan het controleren of hij er nog inzit.
Dat hij inderdaad water of vocht op zoekt heb ik al met de eerste keer ondervonden
Toen heb ik hem inderdaad op de vensterbank in een bakje water met stekjes gevonden.
Vandaag zat hij dus in de hondenmand.
In de buurt staat wel de waterbak van de honden, misschien als ik wat later thuis was gekomen had hij wel daar in gezeten
Ik heb nu de deksel van de tempex bak een natte handdoek gelegd met daarop goede vochtige plakaatmos.
Mijn honden en katten doen niets aan de salamanders...ik heb ze goed opgevoed
Bedankt voor de tip
groetjes
Silvia