spinnen voeren aan de tijgers?

bouffonne

Hallo allemaal,
Mijn 2 tijgers doen het uitstekend (en zijn niet meer ontsnapt)
Krijgen iedere dag afwisselend, worm, meelworm, rode muggenlarven en al de kleinste maat krekel.
Nu heb ik hier in mijn huis de laatste 2 weken een spinnen invasie en dan heb ik het niet over de gewone kruisspin.
Het is een soort bos spin en er kunnen behoorlijke grote bij zitten.
Mogen deze ook als voedsel voor de tijgers aangeboden worden?
Er was laatst een in de bak gekropen en de tijgers zaten er behoorlijk achteraan, maar ik heb de spin voor de zekerheid er toch maar uitgevangen omdat ik niet zeker wist of spinnen op hun menu staan.
Omdat deze spinnen toch iets van gif in hun hebben.
Iemand ervaring hier mee?

Groetjes

Silvia

joost.v.wijk

Spinnen (en met name grotere exemplaren) kunnen bijten. Hoewel ik zelf nooit spinnen gevoerd heb aan salamanders, heb ik dit wel gedaan aan mijn vuurbuikpadden, zelfs tot de grote exemplaren van de wolfspin (tarantula-familie). Dit zijn die grote donkerbruine/zwarte spinnen die je in de herfst vaak in huizen ziet binnen trekken. Mijn vuurbuikpadjes hebben hier geen moeite mee gehad, en heb ook nog nooit enig gevaar geconstateerd. Nu zijn vuurbuikpadden maar kleine beestjes in vergelijking met tijgers, dus ik denk dat ook hier geen gevolgen voor de salamanders zullen zijn.
Kruisspinnen werden nooit gegeten, heb het wel eens geprobeerd, maar deze kunnen erg venijnig bijten.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Heb altijd mijn reptielen en vuurbuikpadden wildgevangen insecten geserveerd. Met spinnen moet je enkel uitkijken dat je ze er niet teveel van voert, daar schijnbaar het concentratie gif in de maag te groot kan worden. Ik heb nog nooit problemen gehad in meer dan 10 jaar, dus ik denk dat 2 vette spinnen alleen maar door je tijger gewaardeerd zullen worden. Kruisspinnen leveren naar mijn mening ook geen enkel probleem op.

bouffonne

dank jullie wel voor de tips.
Ik zal eens beginnen met de wat kleinere exemplaren.
Een groter exemplaar die ik vanmiddag in de woonkamer tegen kwam heb ik aan mijn boeroendoek gevoerd.
Die heeft de spin met smaak opgepeuzeld.
hieronder een foto van het soort spin wat ik bedoel[/img]

joost.v.wijk

Dit is dus die wolfspin, Pardosa lugubris. Wat je ook vaak tegenkomt, is Tegenaria atrica, die tegenwoordig tot de trechterspinnen behoort.

H. orientalis
L. laoensis

bouffonne

Goed, deze spin zou dan verder geen probleem zijn voor de tijgers.
IK weet het niet of het aan mij ligt, maar het lijkt er op dat dit soort spinnen de laatste jaren steeds groter aan het worden zijn.
Niet dat ik er bang voor ben, ik vang alles, maar voorzichtig ben ik er wel mee.

Steven DC

Ik gaf vroeger huisspinnen ( Tegenaria domestica ) aan m'n paramesotritons. Behoorlijk grote spinnen en nooit enig probleem mee ondervonden...

robkeulers

Ik kreeg toevallig vandaag een erg leuke link binnen (ben helemaal niet thuis in de spinnen) waarvan ik e.e.a. kan leren.

Klikkerdeklik hier voor de meest voorkomende spinnensoorten

joost.v.wijk

Spinnen zijn leuke huisdieren hoor, hoewel ze toch meestal verscholen leven (niet veel anders dus als met veel salamandersoorten  ;) ). Tijdens het voeren komen ze heel fanatiek tevoorschijn. Zo heb ik dus de Pardosa en Tegenaria gehouden en gekweekt en heb ik ook vogelspinnen gehad. Hoe interessant ook, het haalt het niet bij salamanders  :D.

H. orientalis
L. laoensis

StijnH

Joost, wist niet dat je ook spinnen hebt gehouden. kweekte je die Pardosa en Tegenaria voor je salamanders/padden?
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

joost.v.wijk

Ik had ze meer als huisdier, ik kweekte ze niet als voedseldier, hoewel er toch wel regelmatig wat verdween naar de padden.
Ik had er meer interesse in hoe ze hun web sponnen en prooien ermee vingen. Ook leuk om te zien was hoe de vrouwtjes zeer agressief hun cocon verdedigen.

H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Huisspinnen heb ik het liefst. Als je er één ziet, dan kun je er donder op zeggen dat er nog zo'n harige jongen in je huis aanwezig is. Dat zijn dan twee grote sappige maaltijden voor je tijger. Vergeleken met een droge harde krekel moet dat voor een pad/salamander als een lekkere natte bonbon zijn....

StijnH

Citaat van: alphamale op september 24, 2010, 12:36:05 PM
Huisspinnen heb ik het liefst. Als je er één ziet, dan kun je er donder op zeggen dat er nog zo'n harige jongen in je huis aanwezig is. Dat zijn dan twee grote sappige maaltijden voor je tijger. Vergeleken met een droge harde krekel moet dat voor een pad/salamander als een lekkere natte bonbon zijn....

Zo kun je het ook zien  :D
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Patrick dk

Ik heb uit nieuwsgierigheid vandaag ook eens een poging gewaagd , om de `tijger`eens een spin te voeren. Aangezien het begin van de herfst vaak ook het (kruis) spinnenseizoen bij uitstek lijkt , was het niet zo moeilijk om er eentje uit de tuin te plukken. En hij(volgens Kenny) eet (bijna) echt werkelijk alles wat beweegt , inmiddel ook al sprinkhanen maat 7 . Maarrrrr kruisspinnen net als gecultiveerde wormen absoluut niet.
C orientalis

petro pees

Klopt ook wel,de kruisspin heeft buiten dat hij kan bijten(net als veel andere spinnen :D) Een extra vervelend puntje en dat is het feit dat ie aan zijn pootjes weerhaakjes heeft.
Is daardoor helemaal niet aantrekkelijk voor reptielen(ondervinding) en ik neem aan dat,dat net zo geld voor amfibieen.Ik had vroeger een pad(Buffo buffo)die alles at wat bewoog,maar geen kruisspinnen.(wel andere)
Petro
Citaat van: Patrick dk op september 30, 2010, 07:32:57 PM
Ik heb uit nieuwsgierigheid vandaag ook eens een poging gewaagd , om de `tijger`eens een spin te voeren. Aangezien het begin van de herfst vaak ook het (kruis) spinnenseizoen bij uitstek lijkt , was het niet zo moeilijk om er eentje uit de tuin te plukken. En hij(volgens Kenny) eet (bijna) echt werkelijk alles wat beweegt , inmiddel ook al sprinkhanen maat 7 . Maarrrrr kruisspinnen net als gecultiveerde wormen absoluut niet.
Tylototriton Shanjing