Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Eerste keer salamanders.

andrizay

Als ze op het landgedeelte willen dan gaan ze uit zichzelf,daar heb je geen controle over..zoals je zegt als ze daar behoefte aan hebben dan gaan ze het landgedeelte op..Foto 1 is volgens mij ook een vrouwtje..Foto 2 is duidelijk een man..
Citaat van: Ashley op oktober 17, 2010, 05:00:41 PM
Hallo,
hier eindelijk de foto's,
1e foto is het vrouwtje (denk dat het vrouwtje is) en 2e foto is het mannetje (denk ik) en de 3e foto is van het kleintje (lief he).
Nog een vraag, ik heb een mooi land gedeelte gerealiseerd maar ik heb ze er nog geen één keer op gezien, wat kan ik hier aan doen, of gaan ze vanzelf op het land gedeelte (als ze daar de behoefte toe hebben).

Ashley

Mooi! precies wat ik dacht 1 vrouw en 1 man, daar ben ik zeer blij mee!
Hoe hebben jullie een land gedeelte gerealiseerd? ik met 2 stukken kienhout die een klein stukje boven het water uit steken en een stuk turf dat op het water drijft.
Is dat genoeg?
en hoe zien (voor in de toekomst) de eitjes eruit?
Mvgr,
Ashley

joost.v.wijk

Pas maar op: Salamanders kijken veel af bij hun eigenaar  :D

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Ashley

Het is een beetje doorzichtig met zwarte stipjes en de mannelijke salamander probeerde het van zich af te trekken, dat is toch de vervelling?

joost.v.wijk

Dat is inderdaad de vervelling.

Heb je de caresheet al gevonden voor deze soort? Hier staat erg veel bruikbare informatie op.

http://www.salamanders.nl/soorten-a-caresheets/caresheets/107-de-spaanse-ribbensalamander.html

H. orientalis
L. laoensis

Ashley

hallo,
Ik had eerst ook een pompje in mijn bak (pompt en reinigt) maar ik had het idee dat de salamanders er weinig aan vonden, ze gingen alleen maar in de andere hoek van het aquarium zitten om maar weg te blijven van de pomp, is het verstandig om hem er toch in te doen?
wennen ze er vanzelf aan?
mvgr,
Ashley Krombeen.

Kenny

Je kan de uitstroom zachter maken door er bv wat filterschuim o.i.d. in te proppen of tegen een steen te laten stromen,...
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Ashley

Vandaag om etenstijd, ( rond 4 uur).
Heeft het vrouwtje een klein stukje van de staart van de kleine afgebeten.
Het was maar een heel klein stukje, maar toch.
Ik heb het kleintje apart in een fauna box genomen van 30x20x20, maar hoe moet ik dit verder aanpakken.
Hoe lang moet ik het kleintje apart nemen?
mvgr,
Ashley

joost.v.wijk

Er even op letten dat het niet gaat schimmelen. Anders kun je het behandelen met zout.

H. orientalis
L. laoensis

Ashley

Dankjewel voor de tip Joost, zal er zeker op letten.
Als de wond goed genezen is kan ik hem dan weer terug doen bij de rest?

joost.v.wijk

Hoe groot is hun lengte verschil?

H. orientalis
L. laoensis

Ashley

Heb net gemeten, het kleintje is 7/8 cm , het vrouwtje 11 cm en het mannetje ruim 13 cm.
Het verschil leek me niet dermate groot om ze altijd apart te houden.

joost.v.wijk

Toch wel, het beste kun je alleen axo's van dezelfde grootte bij elkaar zetten. Die van 13 cm is wel bijna 2X de lengte van de kleinste.

H. orientalis
L. laoensis

Ashley

Correctie het zijn Spaanse ribbensalamanders (Pleurodeles Waltl)

joost.v.wijk

Sorry, ik haalde verschillende topics door elkaar. Bij waltl is het normaal niet zo erg, dit grootte verschil.

H. orientalis
L. laoensis