Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

Eerste keer salamanders.

Ashley

Hallo,
Ik heb nog een vraagje.
Hoe kan ik het beste een landgedeelte realiseren?
Ik heb de pleurodeles waltl nu bijna 2 weken en het door mij gerealiseerde landgedeelte (uit het water stekende stukken kienhout) is nog niet 1 keer gebruikt.
ik heb het idee dat ze er niet goed op kunnen komen (te glad, te stijl).
Wat kan ik het beste doen?

Joey Immers

Hallo,

De pleurodeles waltl gebruikt bijna nooit het landgedeelte eigenlijk ken je deze soort gewoon volledig aquatiel houden! ik heb bij mij ook nog nooit een ribben op het land gezien!
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Bram_Damian

Hoi Ashley,

Misschien kun je er wat mos met en stukje visdraad op binden.
Zelf had ik en stuk achterwand(kurk)met mos waar mijn triturus carnifex makkelijk op
kwamen.

Gr bram.

Ashley

Goed nieuws!,
Daar net ben ik vele malen getuige geweest van het paringritueel van de pleurodeles waltl,
Ik ga dus nu elke dag in de plantjes etc. zoeken of ik eitjes vind.
Maar wat kan ik het beste met de eitjes doen, in laag of hoog water houden, met grind/ zonder grind, ik had niet verwacht dat het zo snel zou gaan.
graag snel antwoord want de eitjes zijn elk moment te verwachten. (nouja in een straal van 2 dagen)

joost.v.wijk

Da's een goed teken. Je kan alvast bakken vullen met water, liefst uit de ouderbak, en deze beluchten. Zelf kies ik graag voor grotere plastic (curver)boxen, met een laagje grind. Een waterstand van 10-12 cm is vaak wel voldoende. Dit is niet veel, maar door deze verhouding (ltr/opp) creeer je wat meer zuurstof. Je kan ook voor kleine bakjes kiezen (bijv. de zgn bamibakjes) maar deze moet je regelmatig schoonmaken en water verversen.
Hoeveel ben je van plan op te gaan kweken, mocht je eieren krijgen?

Na 2 dagen eieren verwachten is erg snel, maar kan wel. Doorgaans gaan veel salamanders pas eieren leggen, 2 weken na de bevruchting.

Succes!

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

andrizay

Gefeliciteerd ,wees er op voor bereid dat je heel veel eieren kan verwachten van  je Pleurodeles Waltls..Mijn bakken zitten nu ook weer vol met eitjes..En ik heb ook al larven zitten..Je kan ze ook wat extra gaan voeren want het kost energie al die rituelen ;D ;D

Ashley

Hallo,
Ik heb een vraagje, heeft een van jullie een foto of iets dergelijks van hoe de pleurodeles waltl eitjes eruit zien.
En hoe moet ik de kleine larven eten geven?
En ik heb trouwens 4 van die curver bakken gekocht, dus alles is klaar.

joost.v.wijk

H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Citaat van: joost.v.wijk op november 13, 2010, 02:52:08 PM
http://www.caudata.org/cc/species/Pleurodeles/P_waltl.shtml

Hier vind je foto's van eieren  ;)

Op die foto's hangen de eieren aan de bladeren, maar ze kunnen evengoed aan decoratie of een de ramen kleven. Overal kijken dus... ;)

Ashley

Hallo,
Hoe groot kan ik de eieren ongeveer inschatten?
best een redelijk groot aquarium, is het zo dat het echt wel opvalt of moet je echt elke dag zoeken?

joost.v.wijk

Ze zijn niet echt te missen. De eieren zitten als klontjes bij elkaar. Elk ei afzonderlijk is 3-4 mm in doorsnee.

H. orientalis
L. laoensis

Ashley

Dan heb ik nog een vraagje over het eten,
Als ik van die kleintjes heb, wat kan ik ze het beste te eten geven, en hoe kom ik aan dat spul?

joost.v.wijk

Je kan beginnen met watervlooien, en als ze wat groter zijn, tubifex, rode muggelarven en kleine (in stukjes gesneden) regenwormen.
Regenwormen kun je zelf vangen (voorraadje inslaan, en je kan er de hele winter mee door), de rest zul je (met name de winterperiode) moeten kopen.

H. orientalis
L. laoensis

Ashley

Ik heb ook heel erg last van kroes/kroos in mijn aquarium,
Is dat hinderlijk voor de salamanders of kan ik het juist beter later zitten.
Ik vind het persoonlijk verschrikkelijk lelijk.

joost.v.wijk

Kroos is niet schadelijk voor je salamanders, het houdt zelfs wat licht tegen, zodat de dieren zich wat veiliger voelen, en je minder last van algengroei hebt. Als je het lelijk vindt, kun je regelmatig wat met een netje eruit scheppen.

H. orientalis
L. laoensis