axolotl voer

hoeveel voer ik mijn axolotl

wat in 1 hap op kan
0 (0%)
wat in 3 minuten op gaat
0 (0%)
wat in 10 minuten op gaat
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 0

Shnoeffy

Hallo axolotl fans,
Ik heb sinds een paar dagen 2 goud kleurige axolotl's, ze zijn nu een cm of 7/8.
Ik voer ze regenwormen en muggenlarven, alleen ik weet niet hoeveel en hoe vaak ik ze moet voeren.
De een zegt een keer per week (wat me erg weinig lijkt) de ander zegt iedere dag 1 worm.
Ze krijgen nu iedere dag 2 wormen en wat muggenlarven, en toch heb ik het idee dat ze constant op zoek zijn naar eten en nog honger hebben.
Geef ik ze te weinig? Of zijn het van die dieren net als de xenopus leavis die maar blijven eten?

PS. echt leuke beesten, en volgens mij zijn ze nog slim ook, ik heb een bakje onder water gemaakt waar ik de muggenlarven in doe, zodat ze geen grind meehappen, en ze weten gewoon dat ze daar moetten zijn.
De ene zit er vaak te wachten tot er wat komt.

Groetjes Katja.

Coen Deurloo

Beste Katja,

Het gaat er niet om hoeveel ze op kunnen in wat voor tijd, maar wat een gezonde dosis is. Axolotls zijn echte schrokoppen wat betreft eten, en dus kun je ze al snel teveel geven waardoor ze overgewicht krijgen. Ik geef mijn Axolotls ongeveer om de dag eten, momenteel geef ik ze 1 pellet om de dag, en wissel ik af door ze af en toe rode muggenlarven of een worm te geven. Het beste is om te kijken of ze niet te dik worden, in dat geval moet je wat minder geven.

Shnoeffy

Hoi Coen,
Bedankt voor je reactie.
Je zegt dat je axolotl pallets geeft, waar zijn die te verkrijgen, ik lees er vaker over dat die gegeven worden en erg goed schijnen te zijn, en makkelijk natuurlijk.
Ik was laatst op een duitse site, waar je ze zou kunnen bestellen, maar mijn pc slaat op hol als ik op die site zit.
Weet je misschien waar ik ze anders zou kunnen krijgen of bestellen, of heb je misschien een merk naam, zodat ik es kan kijken of ze in dieren zaken te bestellen zijn?

Groetjes Katja

keliam

Beste Katja,

Ik ben het helemaal met Coen eens. Toch is het ook een beetje gevoel ervoor krijgen. Mijn volwassen axo's eten om de dag een worm. Ze willen niet eens iedere dag eten.
Dan heb ik nog twee gele kleintjes 10 cm die voer ik ieder dag een halfblokje artemia. Dan heb ik nog 5 axo's van 14 to 17 cm. Tot nu toe voerde ik die iedere dag een worm (wel een passend formaat). Vandaag namen ze het voer wel aan maar spuugden het weer uit. Dus vandaag niet gevoerd.

Groeten,

Saskia

Shnoeffy

Hoi Saskia,
Ik snap het helemaal.
Alleen het lijkt wel dat hoe meer ik ze voer hoe gieriger ze worden.
Als ik ze dus maar 1 worm geef op een dag, idd passend vormaat, dan zijn ze veel rustiger.
Maar geef ik ze smiddags een 2de gaan ze op zoek en lijkt het wel of ze steeds meer willen.
Ik heb gisteren , niet helemaal goed hoor, maar gisteren hebben ze 4 wormen op!!!
Hoe kan dat nou.

Groetjes Katja.

Coen Deurloo

Beste Katja,

Lees mijn reactie nog eens. Axolotls zijn echte schrokoppen, hier moet je niet op ingaan. Ik heb een tijdje terug een bericht over de pellets geplaats in dit topic.

Shnoeffy

Hoi Coen,
Ik heb je reactie gelezen, en ook dat het schokkoppen zijn.
Dat is me nu dus ook duidelijk.

Groetjes katja.

Harry

Geef die axo's toch gewoon om de dag een worm, die pallets vervuilen alleen maar. Verder kun je ook gesneden runderhart voeren. Blokjes in de diepvries, 10 seconden in de magnetron en dan met pincet voeren
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Afwisseling is het toverwoord  ;)

Shnoeffy

Hoi,
Ja van de steur korrels had ik al gemerkt dat ze de bak erg vervuilen, dat doen de axo pellets dus ook, hmmm jammer.
Ik probeer zeker af te wisellen, regenwormen, rode muggen larven, naakt slakjes en visjes.
Ik ben laatste tijd flink aan het speuren op internet, de een zegt runderhart wel voeren, de ander zegt dat het niet goed is omdat het niet overeen komt met de natuurlijke dieet.
Hebben jullie daar misschien meningen over, of ervaringen?

Groetjes Katja.

Pamela

Hoi Katja,
Als ik jouw berichten lees dan denk ik dat je axo's al gevarieerd genoeg eten ;D. Er wordt gezegd runderhart niet meer dan 1x per maand te voeren ivm hormonen. Daar komt nog bij dat jouw dieren gewend zijn aan levend voer en je dan vaak ziet dat ze het uitspugen onder een steen of zo en ongemerkt je bak vervuilen. Pellets eten ze alleen als ze bewegen. De rest valt uit elkaar en vervuilt je bak.
gr. Pamela

Coen Deurloo

Ik zie trouwens op je foto dat je (geloof ik) klein, scherp grind hebt, hier haalde mijn axolotl telkens zijn lippen aan open, en kan ook schade aanrichten in de ingewanden. Iets om rekening mee te houden!

Shnoeffy

Hoi Coen,
Ja het is heeeel fijn zwart grind.
Grote kiezels of grotere stenen vind ik niet mooi, plus dat eten en vuil er makkelijker tussen gaat zitten en dat vind ik niet zo prettig ivm met vervuiling, ik ben nogal pietje precies  ;).
De regenwormen en andere grote dieren die ze te eten krijgen krijgen ze vanuit een pincet, dus daarbij happen ze geen grind mee.
De muggen larven doe ik in het bakje wat je op de foto ziet, juist ook zodat ze geen grind mee happen ( er is over nagedacht).
Het is wel grappig, het zijn dan net 2 hondjes die uit een voer bak eten.
En verder, ja, ik hoop dat ze niks binnen krijgen idd ivm met verstopping.
Maar tot nu toe ALS ze dan eens in het niets happen en een hap grind binnen krijgen zie ik ze het ook weer uitspugen.

Ik zal dat runder hart ook eens proberen, die van mij zijn hele makkelijke eters.
En ik heb er nog eens over nagedacht, dat er gezegd wordt dat het niet natuurlijk is, ik denk dat het belangrijker is of de voedingsstoffen die er in zitten goed voor ze zijn.
Want idd in de natuur zal een axo geen runderhart tegen komen, maar een hond in de natuur ook geen brokken, (om even een stom voorbeeld te noemen), maar de samenstelling aan voedingswaarden is goed voor hem.

Groetjes katja

Ron Krol

Die diepvriesblokjes eten ze bij mij wel, maar ze vervuilen inderdaad je bak...

aan te raden (wat ze bij mij erg lekker vinden) is mosselvlees en/of spiering (in de meeste tuincentra te halen uit de diepvries)..
Aangezien jouw axolotls nog een beetje klein zijn, kun je het beste het mosselvlees en de spiering ontdooien (in een bakje warm water leggen) en in kleinere stukjes snijden...

valt niet uit elkaar en je bent niet afhankelijk van levend voedsel (die je maar beperkt kunt bewaren)

gr Ron

Shnoeffy

Hey Ron,
Bedankt voor je tip, ik vroeg mij inderdaad ook al een tijd af of spiering goed voor ze is, en mosellen, omdat het zoutwater dieren zijn.
Mijn axolotls zijn ondertussen al 18 cm, dus ze zullen het goed weg krijgen.
Ik zal het zeker proberen, want regenwormen zoeken iedere week word ik ook een beetje beu.
Groetjes!