Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.

dag,schemer of nachtdieren?

pees

Hoe langer ik met mijn salamanders bezig ben,hoe meer ik me
afvraag. :-\
En nu vraag ik me af zijn salamanders dag of nachtdieren en in het
byzonder de Tylototriton Shanjing,bij mij gedragen ze zich te afwisselend. ::)
Petro.

fftzz

Ik denk dat het ook te maken heeft over welke salmander soort je het hebt:
Het valt mij op dat de Pleurodeles Waltl (spaanse ribbensalamander) bij mij een echte avond en nacht dier is, overdag zitten ze vooral verscholen onder stenen en lijken erg schuw, maar vroeg in de avond worden ze actief en zwemmen rond op zoek naar voedsel en zijn helemaal niet bang.
Ik heb ook Cyopses ( Cynops pyrrhogaster,Cynops orientalis en Cynops ensicauda popei) in een grote bak en die zijn meer overdag actief en in de avond gaan ze meestal een plekje zoeken voor de nacht.
Mijn Axos ( 2 stuks) kan ik niet veel van zeggen, axos vind ik een beetje "dooie" beesten en dobberen een beetje rond in de bak, of het nu dag is of nacht ze doen altijd z'n beetje het zelfde. Het zelfde geld volgens mij voor Kamsalamanders die zijn overdag of in de avond niet erg actief maar ook niet echt inactief een beetje een saaie soort volgens mij.

Iemand anders soort gelijk gedrag gezien?

Shnoeffy

Mijn 2 axo's zijn redelijk rustig over dag, maar zodra het licht uitgaat gaan ze actief rondzwemmen en zoekken.
Ik ben dus ook steeds meer gaan denken dat het nachtdieren zijn, maar zeker weten doe ik het niet.
Ook zie ik ze alleen naar lucht happen als het donker is, ook zo vreemd.
Volgens mij zien axo's ook niet echt goed, die van mij stoten redelijk vaak hun neus als ze rondlopen of zwemmen.
Ach het blijven gekke beesten.

Coen Deurloo

Het verschilt per soort en seizoen (tijdens het paarseizoen zijn de meeste soorten langer zichtbaar), maar meestal kun je uitgaan van tijden waarop wij mensen in ieder geval niet actief zijn; koud en donker weer.... (behalve als we op salamanderexcursie gaan natuurlijk)