Bouwverslag van mijn allereerste vivarium + foto's andere bakken

0 Leden en 4 gasten bekijken dit topic.

StijnH

Heb je ook een foto van de carnifex bak ingericht en al?
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Steven DC

CiteerDe bemesting gebeurt door bevloeiing met afvalwater van filter en uitwerpselen van dieren en voedseldieren. Je moet dus echt een zelfdraaiend biotoop creëren.

Hier ben ik nog even ni mee... Hoe heb je het creëert dat je vuil goed wordt afgezogen en hoe verspreid je dit over je planten? Heb je een aanzuiging in je bodem ofzo?
En hoe houdt je die achterwand vochtig? Of moet je dit dagelijks manueel sproeien?

psydream

#17
Sorry voor mijn late reactie maar ik heb wat problemen met men computer.

De afzuiging voor de filter gebeurt in de linkerhoek vlak boven de bodem en de uitblaas van men filter is opgesplitst in het watervalletje en in het beekje. Zo verkrijg ik een lichte, verdeelde stroming van de rechterkant naar de linkerkant en wordt praktisch al het vuil opgezogen. De rest is voor de slakjes, waterpissenbedden en garnaaltjes
De filter op zich is ook biologisch maar ik heb bewust voor een grovere filtering gekozen. (grove watten, actieve filterkool, bioballen, keramiekpijpjes en substraatsteenjes) Hierdoor kunnen de allerkleinste deeltjes vuil door naar de planten.

De bemesting en bevloeiing van de planten gebeurt eigenlijk door het beekje. Ik kan de sterkte van de stroming instellen met een kraantje op mijn filter en zet deze zo dat het net niet overstroomt.
Het varenwortelgruis op men landgedeelte heb ik niet enkel gekozen voor de natuurlijke eigenschappen maar ook omdat het juist zoveel vocht absorbeert. Het laagje turf dat erop ligt en het mos enzo zorgen ervoor dat het vochtig blijft. Hierdoor wordt heel het landgedeelte volgezogen met afvalwater en kunnen de planten het verder filteren en de nodige voedingstoffen opnemen.

De varenwortelplaten van de achterwand staan met de onderkant in contact met het landgedeelte en zijn dan nog eens 5cm ingegraven in de laag turf. Zo zuigen ze zich helemaal vol water en blijven ze ook vochtig.
Na 1 proefdag met water was er al 1/3 van het totale watergedeelte geabsorbeerd!

Sproeien doe ik eigenlijk niet. Ik heb een mistapparaatje dat ik om de 2 dagen een kwartierje laat draaien. Dat geeft ook een heel mooi en natuurlijk effect...

psydream

Citaat van: Stijn Huisman op november 19, 2010, 03:45:38 PM
Heb je ook een foto van de carnifex bak ingericht en al?

Hier nog wat foto's van mijn simpelere carnifex bak

psydream

En hier nog wat foto's van mijn triturus marmoratus landbak...

StijnH

Ziet er allemaal netjes uit! Je kunt binnekort ook eitjes verwachten van je noto's zo te zien :) Bedankt voor de foto's!
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

alibombali


Steven DC

Citaat van: Alex Kenter op december 10, 2010, 04:42:44 PM
Jeeee...je Noto-bak word echt indrukwekkend...
Je haalt me de woorden uit m'n mond Alex! Ik wil echt wel zo'n bak waar het mos zo gretig groeit!