wat voor grond? groot grind/ klein grind zand?

miepp

hallo,
ik heb eindelijk mijn axolotls:D van 6 maanden oud
alleen nou had ik best grof grind van 7 tot 9 mm in mijn aquarium en waar ik mijn axo`s gekocht heb zeggen ze dat ik juist heel fijn grind moet gebruiken ik wil zelf geen zand in mijn aquarium. maar wat is no9hbeste voor mijn axo`s?
groetjes Mieke

joost.v.wijk

Zand of heel fijn grind (bijv. caviar grind) kun je prima gebruiken. Grind van 7-9 mm is vragen om problemen (inslikken en verstoppingen).

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

miepp

oke,
ik heb ook grind van 3 mm is dat wel een goede grote dan?

joost.v.wijk

H. orientalis
L. laoensis

miepp

mijn axo`s zijn no ongeveer 6 cm ze zitten nu nog in een plastic aquarium van 30 bij 20 omdat ik niet weet wat voor ondergrond er in moet of hoegroot het grind moet zijn

sannie

dat is nog wel heel klein...
persoonlijk zou ik dan zeker niet voor grind gaan maar voor zand of geen bodem.

groetjes sandra

joost.v.wijk

Ze zijn idd nog erg klein (ook voor dieren van een half jaar, maar dat buiten beschouwing gelaten). Dan is grind van 3mm nog te grof voor deze dieren.

H. orientalis
L. laoensis

Salasander

Ik zou gaan voor geen bodembedekking, op die grote zitten ze bij mij nog in ijscremebakjes of dergelijke.
Ze geen geen stroming verdragen dus kan je ze nog niet in een aquarium steken met filter.
Ik zou wachten tot ze toch dubbel zo lang zijn voor ze in een aquarium te zetten waar ze dan de rest van hun leven kunnen blijven.

Kwa ondergrond zou ik dan voor zand kiezen. Het oogt natuurlijk en het is zowel goed voor de planten als de axolotls.

In de natuurlijk zal dat waarschijnlijk klei, leem en veel slib zijn denk ik. Tenzij in de sportvijver waar er wordt gekayakt, geen idee wat daar de ondergrond is, misschien zand en hier en daar wat stenen en takken.

alphamale

Hier heeft iemand Weird creatures gezien  ;D.

Ik heb mijn axo's op een zandbodem groot gekregen, maar toch zou ik geen bodembedekking doen. De kleinste bij mij is nu zo'n 15 centimeter en ik hou ze gemakshalve op grote kiezels. Daar ik met alg lag te worstelen is het nu makkelijk dat ik tussen de stenen de stofzuiger kan steken en al het vuil goed kan verwijderen. Zo blijft het nitraatgehalte een stuk lager, waardoor mijn bak niet meer binnen twee dagen vol met draadalg zat. Waterplanten fixeer ik met een vislijntje en een loodje. Het lijntje kun je gelijk gebruiken om de plant bij elkaar te binden. Werkt goed voor mij, maar iedereen doet het anders.

Monique

Ik was niet zo blij met zand. Vond het heel snel vervuilen. Ik zou nu  opkweken zonder bodembedekking en als ze groter zijn kaviaar grind nemen.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

miepp

oke heel erg bedankt voor d reapcties, ik had een typ fout gemaakt ze zijn pas 3 maanden oud. en nu ongeveer zo`n 8 a 9 cm groot ze groeien erg snel. ik heb in mijn aquarium nu heel fijn grind liggen maar ik wacht nog even tot mijnaxo`s zo ongeveer 13 tot 15 cm zijn voor ik ze in mijn aquarium doe.
dan kan het toch geen kwaad meer?

Salasander

Ik heb in mijn groot aquarium zand liggen. Gewoon in de boerenbond ofzo kopen. Kost niks in vergelijking met die dat aquariumgrind en dergelijke. Goed spoelen en het is klaar voor in het aquarium. Ik heb deze opstelling al jaren en sinds dien heb ik geen dode axolotls meer doordat ze zich verslikken in steentjes. De planten groeien goed, dus voor mij is zand de beste oplossing.

sannie

hoi mieke,
mijn axo's zijn 10 en 11 cm en zitten in een bak (sparen voor een grotere nu :P) van 60x30 en das nu op dit moment groot genoeg voor ze!
weet niet wat de maten van je aquarium zijn maar de jouwe lijken me wel een goede maat voor minimaal een 60x30 bak hoor ^^
en ja zand zeer goed uitspoelen en in delen uitspoelen! ik deed het in 1 keer in een kussensloop en heb het nog dagen troebel gehad in mijn bak :P 
en wat voor soort zand... tja ik heb gewoon rivierzand gehaald bij de aquarium pipo en voor mij werkt het prima!
af en toe ff goed omspitten in mn bakkie en het is weer mooi mistig voor een uurtje maar werkt verder prima in mijn optiek ^^

groetjes sandra

miepp

ik kon toch neit wachten... ik heb mijn axo`s in mijn aquarium van 80x35x40 gedaan. en sinds dien groeien ze veel harder. ik heb er fijn grind in liggen en ik zie ze nu als ik ze eten geef dat ze soms een steentje er bij pakken maar die spugen ze ook weer uit. qua eten wissel ik af met maaien en rode muggenlarven, wat is nog meer goed voedsel om te geven waar veel voedingstoffen in zitten?

joost.v.wijk

Het beste voer wat je ze kan geven zijn regenwormen.

H. orientalis
L. laoensis