welk materiaal voor opbouw achtergrond voor aquaterarium

bouffonne

Hallo Allemaal,
Als eerste voor iedereen de beste wensen en gezondheid voor 2011

Ik had een vraag wat betreft het maken van een aquaterrarium.
Ik wil n.l van een groot aquarium een aquaterrarium/paludarium/vivarium of hoe je het ook noemt maken.
De bak is zelf 2.50x70.70.
Breed en diep genoeg maar ik wil voor een weelderige planten groei ook nog zo'n 80 cm de hoogte in.
Dus de totale bak wordt dan 2.50 lang 70 diep en 1.50 hoog.
Maar om nu voor de achterwand een extra glasplaat van 2.50 x 80 erbij te zetten zie ik niet zo zitten.
Is er ook nog iets van materiaal b.v watervaste multiplex wat ik daar voor kan gebruiken, of iets anders wat er ook geschikt voor is.
Het is de bedoeling om een tropisch regenwoud terraria met watergedeelte, waterval en sproei/nevel- instalatie van te maken.
Welke dieren erin komen weet ik nog niet.
Moet eerst de bak met de tropische planten aan de praat krijgen, dan kijk ik wel voor welke temperatuur en luchtvochtigheid dat de bak dan bevat, welke dieren er dan voor geschikt zijn.
Maar zover ben ik nog lang niet.

Alvast bedankt

Silvia

Louis

beste Silvia,

ik heb al 15 jaar een bak van ca. 120 x 50 x 150 hoog.
Alles in glas. het water gedeelte is maar 20 cm hoog, de reden hier voor is het volgende :
Ik heb veel kammerplanten in de bak ( fittonis, begonia, kleine palmbomen en philodendron ) deze planten hebben meestal een rustperiode in de winter ( lager temperatuur en minder water )
Het water gedeelte geeft veel condens als de temperatuur boven de 20 gaat. In de eerste jaar had ik veel rottende planten tijdens het winter periode met het water op 24 graden.
Nu heb ik guppys, rode platys en corydoras plateatus op 20 graden in de winter, minder condens en een niet te hoog temperatuur voor een aantal planten.
Het makelijkste is als je andere dieren houden dat lagere temperaturen verdragen.
Je moet goed aan de planten denken : wel of geen rustperiode, veel of weinig water.
Een epiphyte boom kan je makkelijk met mos draad en kurk creeren.

Groetjes,

Louis

Roel

Het geheel is een beetje afhankelijk van hoe diep je watergedeelte wordt en wat je daarin wilt houden.
Mijn voorkeur gaat voor dit soort vivaria toch wel uit naar varenwortelplaatjes. Het is aan de prijs maar dan heb je wel wat. Doorwatert begroeien dezen nl heel er natuurlijk met mossen, varentjes etc. Ook zijn ze geschikt om diverse planten er op laten groeien.
Er is momenteel ook een vervanger te koop welke bestaat uit een soort kunstof. Schijnt ook heel goed te werken en goedkoper te zijn. Ik heb hier echter nog geen ervaringen mee. Het is te koop bij diverse terrarium zaken welke eenvoudig op internet na te trekken zijn. Deze wanden worden ook veelvuldig gebruikt bij de gifkikker liefhebbers.
Let bij varenwortel er wel op dat het water cola bruin wordt en aan zuurt.
Gr Roel

robkeulers

Silvia,

Ik zou het toch andersom doen, eerst de dieren uitzoeken en dan de omstandigheden er op aanpassen, maar dat is ieders persoonlijke voorkeur.

Op het moment dat je voor tropische planten gaat wordt de bak minder/niet geschikt voor salamanders. Deze diersoort sluit je daarmee dus al uit.

bouffonne

Hallo Allemaal,

Bedankt voor de tips, alles is welkom

Ik ben van plan om deze keer wat meer met een aquarium te doen als alleen een (gewoon) aquarium met zijn bewoners.
Omdat ik ook gek op tropische planten ben, zou het natuurlijk super te gek zijn om die 2 hobbies te combineren.
Vandaar dus een Aquaterrarium of te wel en paludarium met watergedeelte.
Daar je inderdaad niet alle materialen kunt combineren is mij nu wel duidelijk geworden.
Ik heb gisteren een boekje besteld over Das Regenwaldterrarium und seine Bewohner
Daar zullen wel wat meer tips in staan.
Ben ook van plan om dit voorjaar naar de Vivariumbeurs te gaan.
Daarom nu zoveel mogelijk tips en voorbeelden te bekijken.
Denk ook wel dat ik wanneer ik er aan ga beginnen best wel tijd er mee bezig ben voordat ik kan zeggen van zo is het goed.
Uit ervaringen heb ik wel geleerd om niet zoiets halsoverkop te doen en snel snel, dat werkt echt niet.

Ik hier een foto van mijn droompaludarium, en nu maar hopen dat dit mij ook zo gaat lukken.
Maar ik hou jullie hier wel op de hoogte van.

Groetjes
Silvia

robkeulers

Misschien moet je eens rondneuzen in de gifkikkerwereld? Ik denk dat dat het meeste aansluit bij je vraag. D'r zijn een aantal keigoede fora op het net te vinden.
(het lijkt nu of ik je weg wil jagen, maar wees gerust, integendeel :))

bouffonne

Hallo Rob,

Ik heb inderdaad daar ook al rond liggen neuzen.
Maar om er nu later pijlgifkikkertjes in te zetten, zie ik niet zo zitten.
Als mij die Jungle bak zou lukken dat zou je de kikkertjes er nog niet eens in terug vinden.
IK dacht dat je er ook Cynops ensicauda kon inzetten.(waterdedeelte)
Warmte lampen ga ik niet mee werken.
Ik ga alleen met groeilampen en led licht werken en ik kan dan het watergedeelte de temp tussen de 20-22 graden houden
Voor de Axo's is dat weer te warm (jammer) en mijn 2 tijgers (die het trouwens uitstekend doen) hebben al een mooie bak.
Als ik een grotere woonkamer zou hebben had ik er omheen gebouwd, maar daar is de woonkamer helaas te klein er voor.
Daarom wil ik voordat ik ermee begin zoveel mogelijk informatie en tips lezen, dit om te voorkomen dat het gaat mislukken, en dat is zonde tijd en vooral zonde geld.

Groetjes Silvia

joost.v.wijk

Een mooi beplante bak hoeft niet gelijk tropisch te wezen. Een andere keuze qua planten zoeken, en je kan er net zoiets moois van maken, terwijl het koeler aankan.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Louis

Beste Silvia,

Je moet inderdaad eerst weten voor welke dieren je de bak wil. Maar ik lees in jou reacties dat je daar goed aan denkt. De tip van Rob over gifkikkers vind ik heel goed ook al neem je ze niet.

Deze is  mijn bak ( niet voor salamanders ).

Groetjes Louis

bouffonne

Mooie bak, maar wat heb je er dan inzitten en is deze geheel gesloten?

Wat de planten keuze aan gaat, bromelia's orchdeeen. bekerplanten varens en mossen, liggen de meesten toch rond de 20 - 22 graden waarbij ze het beste gedijen, dus zo warm wordt het nu ook weer niet.
Ik zal wellicht moeten ventileren ivm condens vorming, maar dat zijn de technische details, dat zal verder geen probleem zijn.
Maar nogmaals ik ben maar al te blij met deze vele tips die ik hier krijg.
Bedankt allemaal

Groetjes Silvia

Louis

Ik heb een lange ventilatiegat boven voor de TL buis, 2 boven achter een veel gaatjes achter de zwarte streep aan de voorkant.
De lange gat zorgt voor verse lucht wanneer het licht uit is en de 2 achter zorgen voor de luchtcirculatie.
De rij gaatjes is bedoeld om het glas boven het wateroppervlakte condens vrij te houden ... maar het werkt niet voor 100%  ;D
Als ik de twee lange deuren ( links en rechts ) op een kier zet ( 2cm ) is het voorglas binnen 20/30 min condens vrij.

Ik heb deze bak in 1997 gebouwd omdat ik een stukje regenwoud in huis wou hebben. Ik heb dus, mijn aquarium geruild voor deze bak.
Voor de planten moet ik in de winter ( wegens de condens ) zorgen voor voldoende ventilatie en in de zomer moet ik af en toe sproeien.
Planten dat tegen een natte voet kunnen heb ik links aangeplant, en andere dat meer droogte verdragen, heb ik rechts boven het plateau van mijn tweede TL buis. Deze TL buis schijnt boven het water en geeft veel warmte vrij.
Deze warmte droogt de aarde van het plateau.
Ik kan makelijk 3/4 weken weg gaan zonder dat het fout gaat. Ik heb geen elektrische ventilatie. Dat is wel belangrijk als je kikkers of reptielen wil houden.
Voor salamanders moet je wat lagere temperatuuren kiezen maar dat maakt het allen maar makkelijker met de beplanting. Varens bijvoorbeeld zijn tevreden met 15/17 graden.
Denk ook aan dat je ( voor salamanders ) de aarde af en toe moet verversen. Daar hebben andere meer ervaring als ik.

Ik heb allen maar vissen. Een veel planten ...   Het is soms flink snoeien.  ;)

Louis