Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



L. italicus

0 Leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Steven DC

Update:

Ondanks de tegenslag heb ik 3 vrouwen en 3 mannen overgehouden. De vrouwen hebben gelegd maar vermoedelijk was er maar 1 vrouw bevrucht. Ik heb tal van eieren uit de bak gehaald maar slecht een klein deel is werkelijk uitgegroeid tot larven. Hoeveel precies weet ik niet, ik schat een 30tal. De vrouwen zijnvroeg gestopt met leggen, vermoedelijk vanwege de warme temperaturen. Ze zijn weer verhuisd naar de buitenbak (vuilnisbak :D)
Ik houd de larven in een kweekbakje voor vissen dat in een grotere bak staat. Zo blijven de voedseldieren (artemia nauplieën) dicht bij elkaar en kunnen de larven zich dus volvreten zonder echt te moeten gaan jagen. Naar mate de larven groeien, verdeel ik ze onder meerdere kweekbakjes om dan later gewoon los te laten in de grote bak.







De bak waar de volwassen dieren in zitten:




petro pees

Steven hoe doe je dat in de winter?(met die 'vuilnisbakken")
Petro
Tylototriton Shanjing

Steven DC

Citaat van: petro pees op april 26, 2011, 10:01:41 AM
Steven hoe doe je dat in de winter?(met die 'vuilnisbakken")
Petro

Hey Petro,

De vuilnisbakken worden enkel gebruikt van ongeveer maart tot oktober. Daarna verhuizen de dieren naar een curver op een vorstvrije koude plaats.

Edit: De vuilnisbakken blijven vol water staan en vriezen niet kapot in de winter.

naeff002

Zo'n een vuilnisbak lijkt me erg mooi voor de salamanders. Vrij diep water, veel groen. Maar zie je ze zelf ook wel regelmatig.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Steven DC

Citaat van: naeff002 op april 26, 2011, 09:18:57 PM
Zo'n een vuilnisbak lijkt me erg mooi voor de salamanders. Vrij diep water, veel groen. Maar zie je ze zelf ook wel regelmatig.

Enkel 's avonds met de looplamp. Een beetje vergelijkbaar met salamanders in je vijver...

Harry

Bedankt voor je uitvoerig verslag en foto's. Een goed idee om ze buiten te zetten, dan heb je meer kans dat ze niet het land op gaan. Al is de controle wat lastig zo. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Zo zie je toch maar weer dat iedereen zijn eigen manier heeft.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Steven DC

Nog even bij vermelden: In de ton zit een klein laagje vijverbodem, een kleine hoeveelheid beuken en eikenbladeren en een gatensteen. De bakken krijgen enkel wat zonlicht door de avondzon, waardoor ze overdag ook vrij koel blijven. Er is geen beweging in het water waardoor het kouder blijft onderaan in de bakken.

Coen Deurloo

Ik heb buiten ook een ton staan, hoe houden jullie het water 'gezond'? Ik vraag me namelijk af hoe de waterkwaliteit is...planten blijven er logischerwijs niet lang in leven, op kroos na natuurlijk :)

Gewoon vaak verversen? Laten doen?

Steven DC

Citaat van: Coen Deurloo op april 27, 2011, 09:36:37 AM
Ik heb buiten ook een ton staan, hoe houden jullie het water 'gezond'? Ik vraag me namelijk af hoe de waterkwaliteit is...planten blijven er logischerwijs niet lang in leven, op kroos na natuurlijk :)

Gewoon vaak verversen? Laten doen?

Ik ververs nooit, maar als het waterpeil daalt vul ik wel wat bij. Watervlooien doen het ook goed maar worden nogal snel opgegeten. Die zet ik er dus ook geregeld weer bij.