Nieuwe bak zonder dieren, OK of niet OK?

Kirsten

Beste Mensen,

Ik heb zoals sommige misschien wel gelezen hebben laatst een oproep gedaan of er nog jonge Cynopsen in de aanbieding waren. Deze waren vanwege het jaargetijde er niet, enkel eitjes.

Nu ben ik wel zo slim geweest (ahum) om mijn bak maar alvast op te zetten. Is dit nu aan te raden of niet i.v.m. stoffen in het water (afbraak en opname van nitriet, nitraat e.d.) met dieren er in heb je misschien toch een completer eco-systeem. Wat denken jullie hier van kan dit kwaad?

Heb van de bak ook nog een foto gemaakt van hoe die nu ligt te draaien. Qua bodem vind ik hem nog kaal, ik ga nog kijken hoe ik de bodem wat natuurlijker krijg met meer hout, mos en vrij grove korrels grind.

Iets van een heel andere orde;
Ik betrap mezelf er wel op dat ik hier vaak kom als ik iets van jullie "nodig" heb. Ik zal voortaan proberen ook wat in te brengen, dat is ook het principe van een forum (heb misschien minder kennis dan de rest maar geef dan wel ieder geval de inzet!).

Gr. Melvin

MartinS

Mooi Melvin, daar zullen je dieren het zeker naar hun zin hebben. Echt heel netjes gedaan!
Ik zou alleen oppassen met te jonge Cynopsen, die willen met z'n sloot water nog wel eens verdrinken.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

petro pees

Het is zeker goed om ver van te voren een bak in te richten,alleen zou ik als ik jou was er in die tijd 1 of twee paartjes guppen in plaatsen.
Dit om een beter biologisch evenwicht te bereiken.
Petro
GAVE bak trouwens!
Tylototriton Shanjing

Kirsten

Bedankt voor de info, zal kijken of ik er iets in kan doen in de vorm van guppy's of beetje gelijkwaardig, zit alleen natuurlijk wel met een aquarium van +/- 16 graden hehe; volgens mij zijn die daar snel naar de haaie in.

Heb trouwens mn aanvullende prullaria (extra kienhout en grind) aangeschaft, zal binnenkort nog een foto trekken wanneer die totaal af is.

Gr.

robkeulers

Guppen trekken dat zonder enkel probleem. Een goudvis is ook een optie, die kun je daarna in een tuinvijver gooien.