Eitjes Bombina Orientalis

Bjorn

Hoewel er bij mijn salamanders geen eitjes zijn (ondanks veel gewapper van de mannetjes) hebben mijn bombina's na behoorlijk van fluitconcerten eitjes gelegd.
De meesten zijn bevrucht en beginnen langzaam vorm te krijgen.

Ik zat te denken de plantjes met eitjes en al in een andere bak te zetten, maar hoe de alg te creeren die ze eten? Of moet ik het helemaal anders aanpakken?

Alle tips zijn welkom!

Zal binnenkort wat foto's posten.

DannyS

Als je ze bij de ouders laat zitten dan raak je ze snel kwijt.
Ik heb ze, toen ik een kweek had, in een apart bakje gedaan en veel licht gegeven.
Verder heb ik ze van die pallets gegeven die je aan algenetende vissen geeft. Ik heb ook groenvoer vlokken geprobeerd, maar dat blijft veelal drijven en dat willen ze niet.

Bjorn

Thanks, ik ga ze er meteen uit halen. Licht is geen probleem, lang leve de vensterbank ;-)
Ik ga straks ook meteen van die pallets halen.

kevin

Ik heb ze verdeeld over wat bakken.
Deels het zonnetje erop laten schijnen voor de algen.
En verder deed ik er niet veel aan verder en geen uitval gehad.
Succes ermee.

Bjorn

Hoe lang duurt het ongeveer voordat ze uitkomen?
Zo heel af en toe zie ik er een even bewegen in het eitje...

DannyS

Als ik me niet vergis is het maar een paar dagen voordat ze uitkomen.

Kenny

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Bjorn

Dat is vrij snel, ben ik mooi op tijd.

Omdat ik hier niet op gerekend heb, waren de eitjes een verassing gisteravond...
(ik heb ze namelijk als juvenielen gekocht niet zo heel lang geleden)

Maar de fluitconcerten duren voort, ben benieuwd wat er nog komen zal.

stijnzeger

Ik heb er lang geleeden ook massa's gekweekt, ik voerde hen droog vissenvoer (tetramin) en liet dit weken voordat ik het ze gaf is ook plantaardig en soms kneusde ik een klein blaadje sla en gooide dat erin, jammie!!!
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Bjorn

Heb nog een stuk of 10 larven uit de bak gehaald en bij de andere gezet... Dacht dat ik ze nu allemaal had, maar zag er nog 2 zitten.

Ik heb "algae wafers" als voer erbij gedaan, en ik zag een enkele eraan vastgezogen.

Als ze wat verder in hun ontwikkeling zijn zal ik foto's posten.

Ik hoop volgend jaar een kweekbericht te melden van mijn carnifex... De mannetjes vertoonden wel veel macho/wapper gedrag, maar de dames waren niet onder de indruk...

Bjorn

Citaat van: Bjorn op mei 04, 2011, 05:14:18 PM
Maar de fluitconcerten duren voort, ben benieuwd wat er nog komen zal.

Die Bombina's zijn net konijnen   ;D

Ik wilde het terrarium van de ouderderen opnieuw inrichten, maar dat laat nog eventjes op zich wachten omdat in de bak 6+ dikkopjes zitten en vol met bevruchte eieren....

Van het eerste legsel heb ik nu tussen de 20-30 kikkervisjes met achterpootjes (en je ziet de voorpootjes als het ware onderhuids al zitten)

Ik heb er 8 aan een collega meegegeven voor bij zijn zoon op school (zijn zoon doet een dierenverzorgingsopleiding)

De kinderboerderij in de buurt heeft een gebouwtje staan vol met terraria, tijdje met de vaste verzorger staan praten over de salamander/kikker/padden hobby en uiteraard me ogen uitgekeken.
Hij had een 1,5 meterbak staan met 6x Bombina Orientalis, maar er zat geen man tussen... Als ze ontwikkeld zijn gaan er ook een x-aantal naartoe zodat ze daar ook kunnen kweken.

Ik zou al eerder foto's plaatsen, maar had wat problemen met pc, toen vakantie etc.
Foto's volgen asap  :)

Bjorn

Hier een foto

Hier hebben er een stuk of 3 al voorpootjes, nu zijn het er een stuk of 10.
Zodra ze op het land gaan zet ik ze over in een andere bak, die foto's volgen nog...

alphamale

Ziet er goed uit Bjorn. Ik ga misschien ook proberen om de mijne zover te krijgen nu ik jouw foto zie.

Bjorn

Bedankt, het is voor mij wel nog wat onwennig omdat dit voor het eerst is dat ik überhaubt nakweek heb...

Heb er inmiddels 8 overgezet in een kweekbakje met vochtig keukenrol, omdat ze alleen nog maar op het landgedeelte zaten en omhoog klommen.

Ondanks dat ik rode muggenlarven op vochtig keukenpapier voerde, zag ik meerdere diertjes met stompjes als voorpootjes of met maar 1 voorpoot.... Zijn ze zo agressief naar elkaar? En groeit dit nog aan? Iemand tips?

Hier een foto.

joost.v.wijk

Dat pootje bijten zie je vaker bij Bombina's. Je moet er minder bij elkaar zetten, en flink wat voeren, actievere prooien, als fruitvliegjes en springstaartjes. Daarbij zijn muggelarven en tubifex op een stuk vochtig papier ook prima voer. Je kan daarover ook wat cantaxantine strooien (roodkleurpoeder voor kanaries), dan hebben ze spoedig een rode buik.
Het aangroeien van pootjes is enigzins mogelijk, maar vaak zie je dat ze een niet kwalitatief/volledig pootje ervoor terug krijgen.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis