witte waas/velletjes over het water

kellydia19

Hoi,

vandaag was de tweede keer dat mijn aquariumwater een waasje leek te hebben. als ik er met een lepel langsstrijk, laat het los en zijn het een soort witte velletjes, die soms in stukjes in het water blijven hangen.

eerst stond mijn aqua in de zon, dus heb ik m verplaatst. maar nu staat de zon dus daar op! zou het met teveel zonlicht te maken kunnen hebben? en is het schadelijk voor mijn kleine axo's? wat kan ik hieraan doen?

groetjes, kelly

joost.v.wijk

Dit zijn afgestorven bacterien en micro-organismen. Dit is op zich niet erg, en is prima te verhelpen door wat beweging in het water te hebben, zodat het wateroppervlak 'breekt'. Waarschijnlijk heb je stilstaand water. Nu houden axo's niet echt van stromend water. Een pompje kan wel, maar laat de uitvoer dan tegen het glas gericht, zodat ze er weinig last van hebben.
Een luchtpompje werkt hiertegen het beste.

C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

sannie

ik heb het ook gehad en idd wat joost zegt klopt^^
als er wat beweging in je water komt word t al een stuk minder tot je een olie vlek eigenlijk ziet. het is niet schadelijk voor je dieren voor zover ik weet.
een olie vlek is niet erg want dan weet je wel dat er bacterien in je bak zitten die afsterven dus dat er zich een natuurlijk evenwicht poogt op te bouwen of er al is.

kellydia19

owh... okay :)

ik heb gedaan wat ik ergens anders op internet las, met een stukje keukenrol de waas verwijderen. Er zitten nog wel een paar kleine witte stukjes, maar de axo's kijken er niet naar om.. :)

maar bedankt voor de info! ik zal, zodra ik weer wat te besteden heb, eens kijken naar een luchtpompje!